onetwocom: Onetwocom ingår slutgiltigt köpeavtal

Onetwocom ingår slutgiltigt köpeavtal (Nacka, 10 januari 2007) Onetwocom AB har ingått slutgiltigt avtal om att köpa den norska mobiltelefonoperatören Mobyson Holding AS. Transaktionen skapar en bred plattform för fortsatt tillväxt och marknadskonsolidering. Priset på Mobyson Holding AS är satt till 240 miljoner norska kronor efter genomförd due diligence. Onetwocom värderas, liksom tidigare, till 170 miljoner svenska kronor, baserat på en transaktionskurs om 2,85 svenska kronor per aktie. - Onetwocom och Mobyson Holding AS meddelade i samband med upprättandet av intentionsavtalet den 6 november 2006 att man förbehöll sig rätten till reservation avseende transaktionen i avvaktan på en godkänd due diligence. Av granskningen framgår omständigheter som avviker från de värdemässiga förutsättningar som förelåg vid tiden för tecknandet av intentionsavtalet. Med anledning av ovanstående har Agder Energi AS och TeleVenture Management Invest AS avtalat med onetwocom om att reducera värdet av sina betalningsaktier med 10 miljoner norska kronor. Därmed uppgår värdet av Mobyson Holding AS till 240 miljoner norska kronor. Agder Energi kommer dessutom att göra en extra kontantinsättning om 10 miljoner norska kronor som en del av transaktionen med onetwocom. Efter sammanslagningen förväntas det totala antalet GSM-abbonenter i Mobyson Holding AS och Talkmore Holding AS uppgå till omkring 60.000. - Mot bakgrund av det här slutgiltiga avtalet, där koncernens starka balansräkning och fokus på aktiva kunder framgår, borde vi ha goda förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt och förbättrade marginaler, säger Erik Langaker, styrelseordförande i onetwocom. De förändrade förhållandena medför att 92 869 704 nya aktier ställs ut i samband med transaktionen, att jämföra med de ursprungliga 96 739 275 nya aktierna. Mobyson Holding AS:s aktieägare kommer därmed att äga omkring 61 procent av Mobyson AS. Inom kort kommer en kallelse till extra bolagsstämma i onetwocom AB för godkännande av köpeavtalet genom godkännande av styrelsens beslut om apportemission, samt styrelsens förslag till nödvändiga justeringar i bolagsordningen i form av ändringar av gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier samt nedsättning av aktiekapitalet, allt för att möjliggöra genomförande av förvärvet av aktierna i Mobyson Holding AS. - I och med genomförd due diligence faller de sista pusselbitarna på plats. Vi har nu ett brett fundament för att skapa en aggressiv, snabbväxande och renodlad mobiloperatör. Mobyson AB, som blir namnet på den samlade koncernen, kommer att kunna erbjuda sina kunder marknadens bästa och mest innovativa tjänster till väldigt konkurrenskraftiga priser, säger Bent Brugård, som föreslås ta en ledande roll i Mobyson AB. För ytterligare information, vänligen kontakta: Erik Langaker, styrelseordförande i onetwocom, tel. + 47 97694555 Bent Brugård, VD i Mobyson Holding, tel. + 47 90853506 Michael Freudenthal, VD onetwocom AB, tel. +46 708640404 Onetwocom Onetwocom erbjuder tjänster och produkter inom mobiltelefoni och är organiserat i tre affärsområden: Logistics, Business Solutions och Network Services. Företaget har 50 medarbetare i Norge och Sverige. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Företaget har varit noterat på Stockholmsbörsens O-lista (idag OMX nordiska lista) sedan år 2000 och har runt 10 000 aktieägare. www.onetwocom.com Mobyson Holding Mobyson Holding äger 100 procent av Mobyson AS, 100 procent av Mobyson Technology, som blant annat levererar mobil IP telefoni, samt 45 procent av VoIP-företaget VoiceRoaming Technology. Mobyson AS redovisade ett negativt EBITDA för 2005 på 7,0 miljoner norska kronor, av totala rörelseintäkter på 26,3 miljoner norska kronor. Företaget har efter betydande investeringar i marknad och teknologi, gjort ett negativt EBITDA på 26 miljoner norska kronor, av totala rörelseintäkter på 47,3 miljoner kronor, per den 31 augusti 2006. Företaget har 20 medarbetare och huvudkontoret ligger i Oslo. www.mobyson.no ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=355185&fn=wkr0001.pdf