PA RESOURCES BEKRÄFTAR OLJEPOTENTIALEN I DIDON-6

PA Resources har färdigställt borrningen av ett testhål vid den andra nya produktionsbrunnen, Didon-6, som ingår i utvecklingsprogrammet för Didon-fältet i Tunisien. Data från testhålet har loggats och förekomsten av hydrokarboner och reservoarens egenskaper har bekräftats.

Den nya produktionsbrunnen Didon-6 är placerad i de östra delarna av Didon-fältet i Tunisien och ska borras som en horisontell brunn av jack-up riggen Ocean Spur från fältets nya produktionsplattform. Brunnens testhål borrades vertikalt för att erhålla data om den aktuella reservoarsektionen och därmed få mer information inför borrningen av den horisontella delen av produktionsbrunnen.

Data från testhålet har bekräftat reservoarens egenskaper och kvalitet samt förekomsten av hydrokarboner. Testhålet överges nu inför det att borrningen av den horisontella delen av brunnen ska ske enligt plan. Den horisontella brunnen planeras att ha en längd av 700 meter och ska placeras längs med toppen av reservoarsektionen. När Didon-6 är färdigställd beräknas brunnen ha en produktionskapacitet på cirka 10 000 fat olja per dag.

Stockholm, 24 januari 2007

PA Resources AB (publ)

För ytterligare information, kontakta gärna:
Trond Bjerkan
Vice VD
PA Resources AB
E-post: info@paresources.no
Thomas Tygesen
Vice President Geology and geophysics
PA Resources Norway AS
Ulrik Jansson
PA Resources AB
Telefon: +46 70 751 41 84, +46 8 21 83 82
E-post: info@paresources.se

PA Resources AB (publ) är en snabbt växande olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen är idag en av de största oljeproducenterna i Tunisien, och äger andelar i tio prospekteringslicenser på den norska kontinentalsockeln. Koncernen äger också andelar i intressanta utvinningsområden i Ekvatorial Guinea och Republiken Kongo (Brazzaville).
PA Resources AB hade intäkter om cirka 281 MSEK under 2005. Bolaget är noterat på Oslo Börs SMB-lista samt Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information, besök gärna www.paresources.se.

>Ladda ner bifogad fil