European Wind Investment A/S - udvikling af Sønder Omme projekt - 29. april 2011

European Wind Investment A/S (herefter EWII A/S) informerer, i denne fondsmeddelelse, omkring den forventede udvikling i etableringen af vindmøllepark ved Sønder Omme statsfængsel.

EWII A/S har i dag, den 29. april 2011, underskrevet brugsretsaftalen til drift af vindmøller på arealet ved Statsfængslet i Søndre Omme.

EWII A/S forventer at etablere 12 møller på i alt 30-40 MW. Møllernes tårnhøjde vil blive 85-100 meter og totalhøjden til øverste vingetip vil maks. blive 150 meter.
Den samlede årlige el produktion ventes at ligge omkring 75-90 mio. kWh.

Det forventes, at starte etablering af veje og møllefundamenter primo 2012 med en forventet afslutning i sommeren 2012. Efterfølgende vil der blive rejst møller og foretaget indkøring frem til en egentlig forventet fuld produktionsstart primo 2013.

I forhold til kvalitetssikring har EWII A/S valgt ingeniørvirksomheden, Cowi, som rådgiver i etableringsfasen af projektet. Cowi er valgt på baggrund af en gennemgang af førende danske rådgivningsfirmaer, hvor ekspertise og erfaringer med lignede projekter har været vigtige elementer i beslutningsgrundlaget.
Cowi vil bl.a. stå for udarbejdelsen af VVM-redegørelsen og lokalplanen for Billund kommune. Endvidere vil Cowi være rådgiver omkring projektering af veje, møllefundamenter og elinstallationer mm.

Som følge af projektets karakter, er der etableret en hjemmeside (http://sdromme.ewii.dk), der samler allerede offentliggjort information. Endvidere er Lov om fremme af vedvarende energi vedlagt, herunder Værditab på fast ejendom ved opstilling af vindmøller, Køberet til vindmølleandele for lokale borgere og Grøn ordning til styrkelse af lokale landskabelige og rekreative værdier.
VVM-redgørelsen, lokalplan og anden fremtidig relevant information vil, efter offentliggørelse gennem fondsmeddelelse, ligeledes være tilgængelig på hjemmesiden.

European Wind Investment A/S

Certified Adviser er Advizer.

Kontakt vedrørende ovenstående kan rettes til:

Bestyrelsesformand i European Wind Investment A/S:
Knud Steen Larsen – 79 33 34 35

Direktør i European Wind Investment A/S:
Thorkild Steen Sørensen – 76 25 01 46

Advizer