Halvårsrapport 2011 fra Aarhus Lokalbank

Aarhus Lokalbank følger de igangsatte handlingsplaner og fastholder forventningerne til 2011.

• Isoleret set et utilfredsstillende resultat på -105,3 mio. kr. før skat som følge af betydelige poster af ekstraordinær karakter og nedskrivninger.
  • Basisresultatet udgør i første halvår + 8,2 mio. kr. eksklusive ekstraordinære udgifter på 23,4 mio. kr. og udgifter til Indskydergarantifonden på 8,9 mio. kr. og -24,1 mio. kr. inklusive ekstraordinære poster og udgifter til Indskydergarantifonden. En kvartalsvis opbrydning af basisresultatet viser en stigende trend der forventes at fortsætte.
  • Nedskrivninger udgør netto 81 mio. kr. i første halvår. En kvartalsvis opbrydning af nedskrivningerne viser en faldende trend der forventes at fortsætte.
  • Akkumulerede nedskrivninger udgør 398 mio. kr. hvoraf 383 mio. kr. vedrører udlån og garantier svarende til 8,8 % af udlån og garantier.
  • Slankning af balancen realiseres som planlagt.
  • Udgifter til personale og administration falder 2,3 mio. kr., svarende til 4,9 %.
  • Udlån og garantier falder med 559 mio. kr., svarende til 12,3 %.
  • Indlån falder med 592 mio. kr., svarende til 16,6 % - og er en planlagt konsekvens som følge af faldet i udlån og garantier.
  • Bankens solvens er 15,1 % og bankens solvensbehov er opgjort til 12,9 %.
  • Betydelig likviditetsoverdækning på 193 %.
  • Forventninger til årsregnskabet for 2011 fastholdes med et basisresultat i niveauet 0 mio. kr. inklusive ekstraordinære udgifter og udgifter til Indskydergarantifonden.
  • Banken forventes at kunne fastholde den aktuelle solvensprocent over 15.