Aarhus Lokalbanks årsregnskabsmeddelelse for 2011

Aarhus Lokalbank leverede i 2011 et negativt resultat før skat på 155 mio. kr. mod et negativt resultat før skat på 233 mio. kr. i 2010.

Resultatet er i 2011 fortsat påvirket af usædvanligt høje nedskrivninger som følge af den fejlslagne vækststrategi i årene 2006-2008, og den i 2010 igangsatte oprydningsproces kombineret med svage økonomiske konjunkturer og deraf følgende betydelige økonomiske udfordringer for bankens kunder.

Ledelsen ser det utilfredsstillende resultat som forventet med baggrund i oprydningsprocessen, og den svage økonomiske udvikling såvel nationalt som internationalt.

Årsrapporten i overskrifter:

• Utilfredsstillende men forventet resultat på – 155,2 mio. kr. før skat som følge af betydelige poster af ekstraordinær karakter og nedskrivninger på udlån.

• Basisresultat på -4,7 mio. kr. hvoraf 5,8 mio. kr. vedrører udgifter til Garantifonden for Indskydere og Investorer, svarer til tidligere udmeldte forventninger. Basisresultatet har i 2. halvår været positivt med ca. 20 mio. kr.

• Tilfredsstillende udvikling i omkostningerne der udgør 87,8 mio. kr. i 2011 mod 98,9 mio. kr. i 2010, et fald på 11,2 %.

• Vedtagne handlingsplaner fra foråret 2011 angående kapitalplan, nedbringelse af balance og risici samt reduktion af omkostninger er fulgt.

• Bankens solvensprocent udgør 15,4 og bankens solvensbehov er opgjort til 11,4. Solvensmarginen på 4 procentpoint anses isoleret set for tilfredsstillende.

• Bankens likviditetsoverdækning på ca. 170 procent i forhold til lovkrav anses for tilfredsstillende

• Bankens beskedne egenkapital og fremtidige nedvægtning af efterstillede kapitalindskud, sammenholdt med fortsat betydelig usikkerhed om det fremtidige økonomiske klima, har øget bankens sårbarhed over for konjunkturpåvirkninger, og dermed behovet for en mere robust kapitalstruktur.

• Vestjysk Bank og Aarhus Lokalbank vil i forbindelse med vedtagelsen af de to bankers årsrapport for 2011 indgå aftale om at søge de to banker fusioneret på de hovedvilkår, der fremgår af selskabsmeddelelse af 25. januar 2012. Endelig fusionsplan forventes indgået og offentliggjort den 28. februar 2012, således at fusionen endeligt kan vedtages på bankernes ordinære generalforsamlinger ultimo marts.

Årsrapporten for 2011, der er udsendt sammen med denne meddelelse, er tilgængelig på bankens hjemmeside: www.aarhuslokalbank.dk.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse kan rettes til administrerende direktør Vagn Thorsager på tlf. 40 53 92 55.