BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI - DECEMBER 2011

Helsingborg, 2012-03-02 09:51 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

HELÅR 2011

• Nettoomsättningen ökade med 18 procent till 561,3 MSEK (476,6)
  • Rörelseresultatet (EBIT) steg till 22,9 MSEK (0,4)
  • Nedskrivning av goodwill har påverkat rörelseresultatet negativt med 7,0 MSEK
  • Periodens resultat efter skatt blev 5,0 MSEK (-8,9)
  • Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 1,18 kronor (-2,25)
  • Eget kapital per aktie var 26,46 kronor (25,77)
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0 kronor (0) för verksamhetsåret 2011
  • Capilon har som tidigare aviserats övergått till IFRS-redovisning vilket framförallt påverkat periodisering av intäkter och bruttovinst samt goodwillavskrivningar
  • Termokoncernen särrapporteras enligt IFRS 5 – Verksamhet under försäljning*

*Alla siffror på sidan 1-11 avser hela koncernen inklusive underkoncernen Termoregulator som enligt IFRS 5 -Verksamheter under försäljning -  särrapporteras i tabellerna från sidan 13 om inget annat anges.

FJÄRDE KVARTALET 2011

• Nettoomsättningen ökade med sex procent till 150,4 MSEK (141,9).
  • Rörelseresultatet, (EBIT) uppgick till -7,9 MSEK (-7,0).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till –8,2 MSEK (-6,0).
  • Resultatet har påverkats av goodwill nedskrivning om 7 MSEK
  • Resultatet per aktie före utspädning var -1,87 kronor (-1,52).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RÄKENSKAPSÅRETS UTGÅNG

• Den 17 februari 2012 lämnade Verdane Intressenter ett erbjudande till aktieägarna och konvertibelinnehavarna i Capilon om förvärv av samtliga aktier och konvertibler i Capilon AB mot en kontant ersättning om 29 kronor per aktie samt 29 kronor per konvertibel.
  • Styrelsen i Capilon AB har beslutat att rekommendera aktieägare och konvertibelägare att acceptera Verdane Intressenters erbjudande.

Tf VD Göran Sigfridsson kommenterar

”Capilon visade en god utveckling under 2011. Koncernens omsättning steg med 18 procent till drygt 561 MSEK och rörelseresultatet före avskrivningar ökade till 47 MSEK. Bakom förbättringarna ligger en bra  utveckling för flera av koncernens dotterbolag. Övergången till redovisning enligt IFRS påverkar hur de finansiella siffrorna presenteras och det är framförallt redovisningen av intäkter som senareläggs i delar av den projektbaserade försäljningen. IFRS-redovisning  visar en mer rättvisande bild av koncernens utveckling. Läs mer om vilka redovisningsprinciper som ändrats genom IFRS samt hur dessa påverkat koncernens finansiella siffror nedan.

Utfallet för det fjärde kvartalet beträffande tillväxt och resultat blev lägre jämfört med årets tre första kvartal. Det förklaras av en lägre omsättning och resultat för MJP Waterjets samt fortsatt svag marknad för Alcopropellers produkter. De stora inslaget av projektbaserad verksamhet inom MJP Waterjets innebär att omsättning och resultat kan variera väsentligt mellan olika kvartal.

För helåret 2011 har MJP Waterjets uppvisat en god tillväxt och en bra lönsamhet. Detsamma gäller Österby Gjuteri som också visade en god utveckling under slutet på året. Scanacon har övertygat med en hög tillväxt och ett högre resultat under såväl helår som under det fjärde kvartalet. Scanacons resultat har belastats av vissa reserveringar för ett kundprojekt i USA och kostnader för flaskhalsar som störde leveranserna i mitten av året.

Termoregulator hade ett jobbigt år med lägre efterfrågan från framför allt en stor kontraktskund. Bolagets försäljning steg dock något och rörelseförlusten mer än halverades under det fjärde kvartalet. Besparingsprogrammet under året har successivt givit effekt. Termoregulator har en bra bas med genomförda investeringar men som Capilons styrelse tidigare aviserat bedöms bolaget kunna utvecklas bättre i annan industriell miljö. Under fjärde kvartalet har bolagets styrelse fattat beslut om att skriva ner goodwillen i Termoregulator-koncernen med 7 MSEK.

Förhandlingar om en avyttring av Termoregulator har löpt parallellt med utvärderingen av det offentliga budet på hela Capilon som presenterades den 17 februari. Budgivaren Verdane Intressenter har uppgivit att en avyttring av Termoregulator bör fullföljas snarast möjligt före eller efter genomförandet av budet.

För 2012 finns förutsättningar för en fortsatt stabil utveckling för Capilonkoncernen. Samtidigt står koncernen inför ett antal finansiella utmaningar. Några av koncernens verksamheter har betydande investeringsbehov. En refinansiering av konvertibellånet på drygt 40 MSEK, som förfaller i oktober 2012, kan skapa problem. Vid en sammanvägning av framtida möjligheter och risker har styrelsen i Capilon beslutat att rekommendera aktieägarna att acceptera budet om 29 kronor per aktie och konvertibel. Styrelsen har även baserat sin bedömning på ett värderingsutlåtande att budet är skäligt ur ett finansiellt perspektiv.”

KONCERNEN

HELÅRET

Capilon-koncernen kunde för helåret 2011 visa en god utveckling. Omsättningen steg med 18 procent till 561,3 MSEK (476,6). Dotterbolaget Scanacon men även Österby Marine har bidragit väsentligt till omsättningsökningen. Omsättningen i dotterbolaget Termoregulator har däremot gått ned under året.

Koncernens rörelseresultat (EBIT) ökade  till 22,9 MSEK (0,4) trots en nedskrivning på 7 MSEK av goodwill i Termoregulator koncernen. Scanacon och Österby Marine visade resultatförbättringar medan rörelseförlusten inom Termoregulator ökade något. Scanacon och MJP Waterjets, som svarar för cirka 50 procent av koncernens omsättning, har ett stort inslag av projektbaserade verksamheter. Båda bolagens verksamheter präglas av relativt långa införsäljningscykler, stora enskilda beställningar samt relativt lång tid från order till leverans. Det innebär att såväl orderingång som omsättning och resultat kan variera avsevärt mellan olika kvartal.

Koncernens resultat före skatt uppgick 9,3 MSEK (-11,6). Resultatet belastades med ett negativt finansnetto om -13,6 MSEK (-12,0). Resultatet efter skatt blev 5,0 MSEK (-8,9). Resultatet per aktie före utspädning uppgick till 1,18 kronor (-2,25).

FJÄRDE KVARTALET

Koncernens omsättning steg med sex procent till 150,4 MSEK (141,9) under det fjärde kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -5,0 MSEK (-3,1). Rörelseresultatet har påverkats av goodwill nedskrivning på 7 MSEK. Koncernens verksamheter utvecklades i olika riktningar under kvartalet. Scanacon visade en fortsatt bra tillväxt och god lönsamhet. Omsättning och resultat inom Österby Marine gick ned till följd av en lägre omsättning och resultat inom MJP Waterjets och en fortsatt svag utveckling för Alcopropeller. Österby Gjuteri visade däremot en god tillväxt och ett högre resultat.  Termoregulator ökade sin omsättning något och rörelseresultatet mer än halverades jämfört med föregående år före nedskrivningen av goodwill om 7 MSEK.

Periodens resultat efter finansiella poster uppgick -7,9 MSEK (-7,0). Resultatet belastades med ett negativt finansnetto om -2,9 MSEK (-3,9). Resultatet efter skatt blev -8,2 MSEK (-6,0). Resultatet per aktie före utspädning uppgick till -1,87 kronor (-1,52).

SCANACON

Scanacon avslutade året positivt och bolaget kunde för helåret 2011 visa sin hittills högsta omsättning och resultat. Den globala efterfrågan på Scanacons produkter och systemlösningar har under året varit god. Scanacons leveranskapacitet har successivt anpassats till den höga efterfrågan och leveranser har löpt enligt plan under det fjärde kvartalet. Scanacon AB erhöll under det fjärde kvartalet två stora beställningar på en 1MUSD respektive 380 000 euro med leverans under 2012. Efter räkenskapsperiodens utgång tog Scanacon en order på 500 000 euro. Orderstocken för leverans under 2012 är god.

Scanacons omsättning ökade med 142 procent till 47,3 MSEK (23,5) under det fjärde kvartalet. Uppgången förklaras av en god underliggande efterfrågan samt slutavräkning av ett stort projekt under 2011. Bolagets rörelseresultat uppgick till 7,5 MSEK (-3,3). Det motsvarande en marginal på 15,9 procent (-14,1).

Scanacons omsättning under helåret steg med 45 procent till 118,9 MSEK (82,2). Siffrorna för 2010 avser februari-december då Scanacon förvärvades den 1 februari 2010. Rörelseresultatet ökade med 85 procent till 21,7 MSEK (11,7). Rörelsemarginalen uppgick till 18,2 procent (14,3).

Scanacon är ett ledande miljöteknikföretag inom syrahantering i metallbearbetningsindustrin. Scanacon utvecklar och marknadsför en bred portfölj av produkter och tjänster inom analys och dosering, cirkulation, filtrering, och slamborttagning, syraåtervinning och syra-metallseparation samt spillvattenrening. Scanacon med huvudkontor i Sollentuna har försäljnings- och servicekontor i Hong Kong och Shanghai, Kina samt Hartville i USA. Kunderna är idag huvudsakligen rostfria stålproducenter. Scanacon-koncernen hade vid periodens utgång 25 (29) antal anställda.

ÖSTERBY MARINE

Österby Marine visade en lägre omsättning och ett negativt rörelseresultat under det fjärde kvartalet medan utfallet för helåret 2011 som helhet var mycket bra jämfört med 2010. Utvecklingen under det fjärde kvartalet beror på en väsentligt lägre omsättning och resultat för MJP Waterjets samt en fortsatt svag efterfrågan inom Alcopropeller. MJP Waterjets projektinriktade verksamhet innebär att omsättning och resultat svänger kraftigt mellan olika kvartal. För helåret visade MJP Waterjets sin hittills högsta omsättning och en god lönsamhet. Österby Gjuteri visade en mycket positiv utveckling framför allt under det fjärde kvartalet men även under helåret.

Österby Marines omsättning uppgick till 68,2 MSEK (84,1) under det fjärde kvartalet. Rörelseresultatet blev -1,9 MSEK (6,9). Omsättningen under helåret steg med 21 procent till 309,8 MSEK (255,3). Rörelseresultatet ökade till 21,7 MSEK (1,0). Det motsvarade en rörelsemarginal på 7,0 procent (0,4).

MJP Waterjets tog under det fjärde kvartalet två order på vattenjetaggregat om totalt 2,8 miljoner euro för leverans under 2012. MJP Waterjets etablerade ett försäljningsbolag i italienska Viareggio. Strategin är att öka bolagets närvaro på den viktiga italienska marknaden. Etableringen i Italien ligger i linje med MJP Waterjets internationaliseringsprocess. 2010 öppnades det första försäljningsbolaget i Singapore. MJP Waterjets slutförhandlar för närvarande om en order för leverans 2013 och 2014 med ett totalt ordervärde om cirka 55 miljoner kronor och att MJP Waterjets bedömer det sannolikt att ordern kommer att undertecknas inom en nära framtid.

Österby Marine i Österbybruk består av verksamheter som bedrivs i tre olika områden: MJP Waterjets, Österby Gjuteri och Alcopropeller. Österby Marine-koncernen hade vid periodens utgång 123 anställda (117).

MJP Waterjets i Österbybruk är en snabbt växande globala leverantören av vattenjetaggregat. Bolaget utvecklar, marknadsför och levererar skräddarsydda, högeffektiva och slitstarka vattenjetaggregat. Aggregaten är teknikledande med en verkningsgrad som ger möjlighet till högre hastigheter, lägre bränsleförbrukning och lägre livstidskostnad. MJP Waterjets levererar aggregat till myndighetsbåtar som kustbevaknings-, patrull-, landstignings-, och tullbåtar samt till servicefartyg, lyxyachter och snabbgående passagerarfärjor. Företaget grundades 1986 och har levererat över 800 vattenjetaggregat som är i drift runt om i världen.

Österby Gjuteri i Österbybruk tillverkar och marknadsför rostfritt, färdigbearbetat, kvalificerat stålgjutgods till kunder inom marina-,   cellulosa-, stål och energisektorerna. Österby Gjuteri är också en intern leverantör till MJP Waterjets och Alcopropeller.

Alcopropeller i Örebro tillverkar och marknadsför komplicerade krökta ytor, framför allt propellerblad i brons och rostfritt stål till systemleverantörer av propellerutrustning i Europa.

TERMOREGULATOR

Termoregulators verksamhet stabiliserades under det fjärde kvartalet även om efterfrågan dämpades mot slutet av året. Bolagets omsättning steg något till 34,9 MSEK (34,2) under perioden. Besparingsprogrammet för att anpassa kostnaderna till en lägre efterfrågan har successivt fått effekt. Det innebar att rörelseresultatet mer än halverades under kvartalet till

-1,4 MSEK (-3,5) före nedskrivning av goodwill om 7 MSEK. Termoregulators omsättning för helåret uppgick till 132,6 MSEK (139,1). Nedgången förklaras av minskade beställningar från några av Termoregulators kontraktskunder inom bland annat vitvaror. Omställningen av produktionssystemet under året har medfört extra kostnader av engångskaraktär som motverkat effekter av åtgärdsprogrammet. Rörelseförlusten före nedskrivning av goodwill hamnade på -4,8 MSEK (-4,3).

Termoregulator och Whirlpool inledde i februari förhandlingar om ett fortsatt samarbete från och med 2013. Termoregulator har ett leveransavtal med Whirlpool som löper till utgången av 2012. Whirlpool kommer inte att förlänga avtalet. Leveranserna fortsätter tills vidare under befintligt avtal men de bedöms bli lägre under 2012 jämfört med 2011. Termoregulators strategi är att bredda kundunderlaget till andra branscher och öka försäljningen. Strategin har rönt vissa framgångar och Termoregulator har bland annat investerat 20 MSEK för att stärka bolagets konkurrenskraft.

Termoregulator i Motala bedriver verksamhet i tre områden: Termoregulator, Kvarnmon Hydraulics och eC Ergo Tronic. Termoregulator-koncernen hade vid periodens utgång 81 anställda (85).

Termoregulators huvudverksamhet är tillverkning och sammansättning av tunnplåtsdetaljer. Kunderna återfinns inom branscher som vitvaror, fordon, medicinteknik, ventilation, värme, energi, inredning med mera.

Kvarnmon Hydraulics i Hudiksvall utvecklar och marknadsför högkvalitativa hydraultankar till maskinbyggarkunder inom transport-, bygg- och verkstadsindustrin. Kvarnmon Hydraulics är kund till Termoregulator.

eC Ergo Tronic utvecklar, tillverkar och marknadsför utrustning för industriell automation med tyngdpunkt på programstyrda och manuella lägesställare och rullbockar.

Koncernens finansiella ställning

Koncernens likvida medel uppgick till 33,4 MSEK (46,7) vid årets utgång. Utöver likvida medel har Capilon outnyttjade checkräkningskrediter om 32,1 MSEK (14,7). Soliditeten uppgick till 26,4 procent (22,2). Det egna kapitalet var 115,6 MSEK (102,4) motsvarande 26,46 kronor per aktie (25,77). Koncernens goodwill uppgick till 35,1 MSEK (42,1). Den räntebärande nettoskulden var 80,0 MSEK (89,1).

Investeringar i koncernen

Investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick till 3,8 MSEK (3,9) under helåret. Investeringar i finansiella leasingobjekt uppgick till 12,6 MSEK (0,6).

Moderbolaget

Moderbolaget utför koncerngemensamma funktioner. Nettoomsättningen uppgick till 0,3 MSEK (0,2) under det fjärde kvartalet och 1,2 MSEK (0,9) under helåret. Nettoomsättningen utgörs av en management fee som debiteras dotterbolagen. Resultatet efter finansiella poster och koncernbidrag uppgick till -11,3 MSEK (-3,4) under det fjärde kvartalet och -21,9 MSEK (-13,8) under helåret. Resultatet efter finansiella poster har i fjärde kvartalet påverkats av nedskrivning av dotterbolagsaktier om 27,6 MSEK. Likvida medel var 3,2 MSEK (7,8) vid årsskiftet. Soliditeten uppgick till 64,7 procent (70,9). Moderbolaget hade vid periodens utgång totalt två anställda.

Göran Sigfridsson utsågs till tf VD och Christian Svensson till ny CFO i Capilon AB under det första halvåret 2011.

Medarbetare i koncernen

Medeltalet anställda i koncernen uppgick till 231 (234) under året. Antalet anställda vid periodens utgång var 229 (233).

Övrig information

I samband med företagsutvärdering har Capilon delgivit Verdane Intressenter att MJP Waterjets för närvarande slutförhandlar med ett varv om en order för leverans 2013 och 2104 med ett totalt ordervärde om cirka 55 miljoner kronor och att MJP Waterjets bedömer det sannolikt att ordern kommer att undertecknas inom en nära framtid.

Utdelning

Styrelsen föreslår en utdelning om 0 kronor (0) per aktie för verksamhetsåret 2011.

Väsentliga händelser under det fjärde kvartalet

Capilons styrelse beslutade i början av november att inleda förhandlingar om en avyttring av dotterbolaget Termoregulator till en intresserad och möjlig köpare. Bakgrunden var en strategisk översyn av Termoregulator och Capilonkoncernens framtida inriktning och strategi.

Stig Lundström utsågs i november till ny VD i Capilons dotterbolag Scanacon. Stig Lundström har bland annat varit verksam i ledande befattningar inom ABB i nära 20 år.

MJP Waterjets tog i november en order på vattenjetaggregat till en kund i Sydafrika. Ordervärdet uppgick till drygt 800 000 euro och leverans skall ske under 2012.

Scanacon AB erhöll i november en ny stororder på ett syrakontrollsystem från ingenjörsföretaget FL Industries Inc. Ordervärdet uppgick till drygt 1 miljon dollar för systemet och igångkörning. Leverans sker under våren 2012 och igångkörning väntas under hösten 2012 tillsammans med den övriga processlinjen. Slutkunden Sichuan Southwest Stainless Steel är södra Kinas största tillverkare av rostfritt stål och 2010 sålde Scanacon ett likartat system till deras första processlinje.

Scanacon AB tog i december en ny order på ett syrakontrollsystem från Zhejiang Tsingshan Iron & Steel Co Ltd med stora möjligheter till ytterligare beställningar. Ordervärdet uppgick till 380 000 euro med leverans under våren 2012. Beställningen var ett genombrott till en privat kund i Kina. Zheijiang Tsingshan är baserade i östra Kinas Zhejiang provins och är ett av Kinas största privatägda stålföretag.

MJP Waterjets etablerade i december ett försäljningsbolag i italienska Viareggio. Strategin är att öka bolagets närvaro på den viktiga italienska marknaden. Etableringen i Italien ligger i linje med MJP Waterjets internationaliseringsprocess. 2010 öppnades det första försäljningsbolaget i Singapore.

MJP Waterjets erhöll i december en order på vattenjetaggregat från det kinesiska räddningsverket som slutkund. Ordern omfattar aggregat till tre räddningsbåtar med ett ordervärde på motsvarande 2 MEUR. Leveranserna skall ske under 2012.

Väsentliga händelser under de tre första kvartalen

Capilon genomförde en spridningsemission om totalt 390 000 nya aktier i april 2011. Syftet med emissionen var att bredda ägarkretsen. Antalet nytillkomna aktieägare uppgick till cirka 400 och Capilon tillfördes cirka 8,4 MSEK i nytt eget kapital. Efter emissionen uppgår antalet aktier till 4 368 254.

Scanacon erhöll en order i april värd 10 MSEK till en Europeisk kund.

MJP Waterjets erhöll i april en order värd 2 MEUR från den indiska kustbevakningen.

Patrik Jonsson, VD i Termoregulator-koncernen, utsågs även till ny VD i dotterbolaget Kvarnmon Hydraulics i syfte att samordna ledningsresurserna.

Christian Svensson utsågs till ny CFO i Capilon AB.

Styrelseledamoten i Capilon AB Göran Sigfridsson utsågs till t f VD i Capilon AB efter det att tidigare VD Alex Molvin lämnat sin befattning. Göran Sigfridsson har en lång och gedigen industriell erfarenhet. Styrelsen har inlett en rekryteringsprocess av ny permanent VD.

Scanacon erhöll i juli en order på ett syrakontrollsystem från kinesiska Jinquan Iron & Steel (JISCO) värd cirka 700 000 euro.

MJP Waterjets fick i augusti en stor eftermarknadsorder från den indiska kustbevakningen. Orderbeloppet motsvarar totalt cirka 2,5 MEUR. Beställningen omfattar ett paket av reservdelar som skall levereras under en treårsperiod. Ordern är den hittills största eftermarknadsaffär som MJP Waterjets genomfört.

MJP Waterjets tog i september en ny stororder med den sydkoreanska kustbevakningen som slutkund. Ordervärdet uppgår till drygt 2 MEUR och avser vattenjetaggregat till ett kustbevakningsfartyg. Leverans skall ske under det andra halvåret 2012.

Österby Gjuteri tog i september en ny stor order om totalt 16 MSEK för leverans under det första kvartalet 2012. Beställningen omfattar färdigbearbetade detaljer i kvalificerat rostfritt stål.

Väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång

Scanacon AB erhöll i januari 2012 en ny order på ett syrakontrollsystem från Baoji Titanium Industry Co., Ltd. (BaoTi) i Kina. Ordervärdet uppgick 500 000 euro med leverans under våren 2012. Beställningen var en genombrottsorder då BaoTi är en ny kund till Scanacon. BaoTi är Kinas största och en av världens tre ledande titantillverkare.

Capilon AB mottog i januari ett villkorat och icke-bindande indikativt bud på bolaget omfattande alla utestående aktier och konvertibler i bolaget.

Termoregulator och Whirlpool inledde i februari förhandlingar om ett fortsatt samarbete från och med 2013. Termoregulator har ett leveransavtal med Whirlpool som tecknades i början av 2010. Det löper till utgången av 2012. Whirlpool kommer inte att förlänga avtalet som ett led i ett omstruktureringsprogram som företaget genomför. Termoregulator bedömer att ett nytt avtal kommer att innebära minskade leveranser till Whirlpool. Leveranserna fortsätter tills vidare under befintligt avtal men de bedöms bli lägre under 2012 jämfört med 2011.

Den 17 februari 2012 lämnade Verdane Intressenter ett rekommenderat erbjudande till aktieägarna och konvertibelinnehavarna i Capilon om förvärv av samtliga aktier och konvertibler i Capilon AB mot en kontant ersättning om 29 kronor per aktie samt 29 kronor per konvertibel. För mer information kring erbjudandet med bland annat preliminär tidplan och villkor hänvisas till Verdane Intressenters  hemsida, www.verdanecapital.com.

Styrelsen i Capilon AB har enhälligt beslutat att rekommendera aktieägare och konvertibelägare att acceptera Verdane Intressenters erbjudande om 29 kronor per aktie och konvertibel. Verdane Intressenter har även meddelat att aktieägare som representerar 34 procent av aktierna efter full utspädning har åtagit sig att sälja sina aktier och konvertibler för 29 kronor under villkor att ingen annan intressent offentliggör ett erbjudande på samtliga aktier och konvertibler som är minst 20 procent högre än det erbjudna priset. Styrelseledamoten Peder Zetterberg har inte deltagit i styrelsens behandling eller beslut i ärendet eftersom han har meddelat  intresse att förvärva samtliga aktier i Termoregulator AB. Styrelsen i Capilon AB har även noterat att Verdane Intressenter avser att fullfölja försäljningsprocessen avseende Termoregulator AB. För ytterligare information kring styrelsens rekommendation, hänvisas till pressmeddelande publicerat den 17 februari 2012.

Framtidsutsikter

Capilonkoncernen visade en positiv utveckling under 2011. Koncernen överträffade det långsiktiga tillväxtmålet och nådde i stort sett målet avseende rörelsemarginalen. För 2012 finns förutsättningar för en fortsatt stabil utveckling. Styrelsen i Capilon har samtidigt rekommenderat aktieägarna att acceptera Verdane Intressenters bud på 29 kronor per aktie och konvertibel. I utvärderingen av budet har styrelsen beaktat bolagets nuvarande ställning, förväntade och framtida utveckling och potential med möjligheter och risker samt särskilt de finansiella utmaningar som Capilon står inför. Styrelsens bedömning grundar sig även på ett värderingsutlåtande att budet är skäligt ur ett finansiellt perspektiv.

REDOVISNINGSPRINCIPER

Delårsrapporten för det fjärde kvartalet 2011 är den första rapport som Capilon upprättar enligt  International Financial Reporting Standards (IFRS) och tolkningar som utfärdats av International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC) såsom de fastställts av Europeiska unionen (EU). Information om effekterna av övergången till IFRS framgår av de ”bryggor” som visar hur resultat- och balansräkningen påverkats vid övergången till IFRS.

Föreliggande bokslutskommunike har upprättats enligt IAS 34 Delårsrapportering samt IFRS 1 Första gången IFRS tillämpas. IFRS 5 har använts avseende särrapportering av underkoncernen Termoregulator vilken är under försäljning.

Moderbolaget tillämpar väsentligen samma redovisningsprinciper som koncernen. De avvikelser som förekommer föranleds av begränsningar i möjligheterna att tillämpa IFRS i moderbolaget till följd av årsredovisningslagen samt gällande skatteregler.

En redogörelse för tillämpade  redovisningsprinciper framgår av separat bilaga ”Redovisningsprinciper tillämpade av Capilon” som återfinns på Capilons hemsida. Bilagan kan också beställas från Capilon.

ÅRSREDOVISNING

Årsredovisningen kommer att publiceras den 8 juni och finnas tillgänglig på bolagets kontor och hemsida, www.capilon.se, samt kan beställas från Capilon, tel: +46 (0)42 24 01 12 eller e-post: info@capilon.se.

TIDPUNKTER FÖR EKONOMISK INFORMATION

2012-05-31    Delårsrapport 3 mån

2012-06-25      Årsstämma

2012-08-23      Delårsrapport 6 mån

Helsingborg den 2 mars, 2012

Capilon AB (publ)

Göran Sigfridsson

Verkställande direktör och koncernchef

För ytterligare information kontakta:

Göran Sigfridsson, VD

E-post: goran.sigfridsson@capilon.se

Capilon AB (publ)

Adress: Kullagatan 8, 252 20 Helsingborg

Fax: +46 (0)42 24 16 01

E-post: info@capilon.se

Hemsida: www.capilon.se

Org.nr.: 556709-1714

GRANSKNINGSRAPPPORT

Till styrelsen i Capilon AB, org nr 556709-1714

Inledning

Vi har utfört en översiktlig granskning av bokslutskommunikén för Capilon AB per 31 december 2011. Det är styrelsen och verkställande direktören som har ansvaret för att upprätta och presentera denna bokslutskommuniké i enlighet med IAS 34 och årsredovisningslagen. Vårt ansvar är att uttala en slutsats om denna bokslutskommuniké grundad på vår översiktliga granskning.

Den översiktliga granskningens inriktning och omfattning

Vi har utfört vår översiktliga granskning i enlighet med Standard för översiktlig granskning (SÖG) 2410 Översiktlig granskning av finansiell delårsinformation utförd av företagets valda revisor. En översiktlig granskning består av att göra förfrågningar, i första hand till personer som är ansvariga för finansiella frågor och redovisningsfrågor, att utföra analytisk granskning och att vidta andra översiktliga granskningsåtgärder. En översiktlig granskning har en annan inriktning och en betydligt mindre omfattning jämfört med den inriktning och omfattning som en revision enligt International Standards on Auditing, ISA, och god revisionssed i övrigt har.

De granskningsåtgärder som vidtas vid en översiktlig granskning gör det inte möjligt för oss att skaffa oss en sådan säkerhet att vi blir medvetna om alla viktiga omständigheter som skulle kunna ha blivit identifierade om en revision utförts. Den uttalade slutsatsen grundad på en översiktlig granskning har därför inte den säkerhet som en uttalad slutsats grundad på en revision har.

Slutsats

Grundat på vår översiktliga granskning har det inte kommit fram några omständigheter som ger oss anledning att anse att bokslutskommunikén inte, i allt väsentligt, är upprättad för koncernens del i enlighet med IAS 34 och årsredovisningslagen samt för moderbolagets del i enlighet med årsredovisningslagen.

Helsingborg den 2 mars 2012

Ernst & Young AB