Första kvartalet 2012: Vitec Software Group AB (Publ) förvärvar 3L System.

Första kvartalet 2012

• Nettoomsättning 25,5 Mkr (23,0)
  • Rörelseresultat 2,4 Mkr (-1,0)
  • Rörelsemarginal 9,3 % (-4,5)
  • Resultat efter finansiella poster 2,4 Mkr (-1,0)
  • Resultat per aktie 0,73 kr (-0,46)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital 2,5 Mkr (0,8)

Vitec kontrollerar efter offentligt bud över 95% av aktierna i 3L System varför bolaget ansökt om avnotering från marknadsplatsen NasdaqOMX First North, sista handelsdag blir 27 april 2012. Under perioden har 3L Förvaltningssystem och Vitec tecknat avtal med Diös Fastigheter för nytt affärssystem.  3L Media har under perioden tecknat förlängt ramavtal med Europeisk kund gällande löpande tjänster, förvaltning och utveckling av produkten MBS. Avtalet löper till slutet av 2013 och är värt ca 15 Mkr.

Om 3L System Group: 3L System Group utvecklar avancerade mjukvarusystem och tjänstelösningar för att hjälpa kunder inom media-, bygg- och fastighetsbranschen att uppnå konkurrensfördelar i en värld där service och affärer allt oftare sker online. Bolaget tillhandahåller dessutom kundanpassningar, installation, utbildning och support kring produkterna. Bolagets aktier handlas på NasdaqOMX First North och Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.

VD Fredrik Ruben kommenterar

Koncernen har under första kvartalet 2012, som blir det sista för 3L System som fristående noterat bolag, befäst den övergripande lönsamhetsförbättringen och omställningen som vi arbetat med under en längre tid. 3L Media har bland annat säkrat ett förlängt ramavtal med en Europeisk sökmediakund beträffande produkten MBS. Ramavtalet som sträcker sig till slutet av 2013 är värt minst 15 Mkr. 3L Förvaltningssystem har under perioden tecknat ett flertal mindre nya kundavtal för både produkten 3L Pro och för Capifast. I tillägg till detta har affärsomårdet tecknat en större strategiskt och ekonomiskt viktig affär med Diös Fastigheter. Det som är särskilt intressant med Diösaffären är att den levereras som ett samprojekt med Vitec Fastighet där lösningen är en kombination av system från de båda bolagen.

Den 23 januari 2012 lade Vitec Software Group AB (Publ) ett rekommenderat offentligt bud på samtliga utestående aktier i 3L System. Vid acceptperiodens utgång, den 19 mars 2012, hade Vitec uppnått ett sammanlagt ägande om 95,6% i 3L System varför Vitecs bud fullföljs. Som en följd av detta har styrelsen i 3L System ansökt om avnotering av bolagets aktie från handelsplatsen NasdaqOMX First North och sista handelsdag är satt till 27 april 2012. Vitec kommer vidare i närtid att ansöka om tvångsinlösen av eventuella utestående aktier.

I samband med detta har Vitec vidare meddelat att man införlivar 3L Systems verksamhet i Vitecs organisation där 3L Förvaltningssystem och Vitec Fastighet slås samman till ett nytt gemensamt affärsområde. På samma vis slås 3L Media samman med Vitec Media och bildar ett nytt gemensamt affärsområde.

Som en konsekvens av förvärvet, avnoteringen och sammanslagningen är denna kvartalsrapport den sista från 3L System som fristående bolag. Framgent kan 3L Systems verksamhet följas som en del av Vitec Software Group och deras kommunikation som ett noterat bolag på huvudlistan vid NasdaqOMX Stockholm.

Jag vill även med detta sista vd-ord passa på att tacka alla nuvarande och tidigare kollegor, ägare, styrelse, partners och andra som varit en del av att skapa det 3L System är idag. Samtidigt börjar nu en ny och gemensam resa tillsammans med Vitec där min övertygelse är att samgåendet skapat goda förutsättningar för långsiktig och stabil värdetillväxt.

Stockholm 2012-04-18

Fredrik Ruben

VD & Koncernchef

Koncernen[1]

Koncernen redovisar för första kvartalet en nettoomsättning om 25,5 Mkr (23,0) och ett rörelseresultat om 2,4 Mkr (-1,0) vilket motsvarar en rörelsemarginal om  9,3 % (-4,5).

Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital blev 2,5 Mkr (0,8).

Intäkter och resultat

Koncernens totala intäkter för perioden januari-mars uppgick till 26,0  Mkr (23,6). Rörelseresultatet blev 2,4 Mkr (-0,1). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 2,4 Mkr (-1,0).

Koncernen tillämpar successiv vinstavräkning för både uppdrag på löpande räkning och uppdrag till fast pris. Vid fastprisuppdrag sker intäktsredovisning utifrån förväntat resultat och aktuell färdigställande­grad. Det förväntade resultatet bygger på bedömningar av storleken på intäkter och uppdragsutgifter. Bedömning av uppdragsutgifterna består till stor del av att uppskatta hur många timmar som krävs för att utföra ett uppdrag. Regelbundet sker en uppföljning av nedlagt antal timmar i förhållande till färdigställandegraden. Vid behov sker justeringar och i det fall en förlust befaras redovisas denna omgående. Vid licensintäkter då en rättighet överförs mot en fast avgift redovisas intäkter när försäljning och när installationen av programvaran sker. Licensintäkternas storlek kan variera från period till period.

Övriga rörelseintäkter, om 0,4 Mkr (0,2), består av valutakursvinster. Nettoeffekten för valutakursvinster och förluster uppgår till -0,3 Mkr (-0,6).

Finansiell ställning och investeringar

Koncernens finansiella ställning är fortsatt god. Det beskattade egna kapitalet uppgick vid rapportperiodens slut till 45,4 Mkr (39,5). Koncernens likvida medel inklusive kortfristiga placeringar var 14,8 Mkr (21,2). Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital uppgick till 2,5 Mkr (0,8).

Investeringar i inventarier och förbättringar av annans fastighet har under perioden gjorts till ett värde av 0,1 Mkr (1,4).

Utveckling

Utgifter för programvaruutveckling aktiveras när det är sannolikt att tillgången kommer att ge framtida ekonomiska fördelar, när det är tekniskt och ekonomiskt möjligt att färdigställa tillgången och när utgifterna kan beräknas.

Anskaffningsvärdet för tillgången utgörs av löner och andra utgifter som är direkt relaterade till utvecklingen.

Investeringar har gjorts om 0,2 Mkr under året för utveckling av systemen 3L Pro och Capifast.

Risker och osäkerhetsfaktorer vid upprättandet av denna delårsrapport

Koncernens riskbild beskrivs i årsredovisningen för 2011 (s27 samt s42ff).

Under maj månad 2012 inleds huvudförhandling i tingsrätten i tvist gällande avveckling av tidigare samarbetspart. (se årsredovisningen för 2011 s. 25). Tidigare gjord reservation om 1Mkr kvarstår.

Några övriga generella förändringar i bolagets riskbild har inte skett.

Upplysningar om närstående

Vitec Software Group AB (publ) äger per den 21 mars 95,6 % av bolagets aktier efter att fullgjort ett offentligt bud som lades den 23 januari.

Händelser efter första kvartalets utgång

Inga händelser av väsentlig karaktär har skett efter periodens utgång.

Redovisningsprinciper

Koncernen tillämpar internationella redovisningsstandarder IFRS sådana de antagits av EU och årsredovisningslagen. Delårsrapporten är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering. Moderbolaget tillämpar årsredovisningslagen . RFR 2 kräver att moderbolaget tillämpar samma redovisningsprinciper som koncernen, dvs IFRS i den omfattning som RFR 2 tillåter. De redovisningsprinciper och beräkningsmetoder som tillämpas i denna delårsrapport avser 9 kap ÅRL och är desamma som de som beskrivs i årsredovisningen 2011. Nya och reviderade IFRS samt tolkningsuttalanden från IFRIC med tillämpning för koncernen från och med den 1 januari 2012 har inte haft någon effekt på koncernens resultat eller finansiella ställning.

Verksamheten i moderbolaget, 3L System AB, skiljer sig inte från verksamheten i övriga koncernen.

Aktiedata

Resultatet per aktie efter avdrag för skatt om 26,3 % (26,3) uppgick för perioden januari-mars till 0,73 kr (-0,46), ingen utspädning föreligger och justerat eget kapital per aktie uppgick till 19,32 kr (16,83). Antalet utestående aktier var den 31 december 2011 2 350 400 stycken.

Årsstämman den 22 april 2009 fattade beslut om att utge högst 164 150 teckningsoptioner vilka i sin tur ger möjlighet att teckna 164 150 aktier i bolaget till en kurs om 57,85 kr per styck. Rätten att teckna sig för teckningsoptioner, med avvikelse för aktieägarnas företrädesrätt, till personal och ledande befattningshavare. Hittills har 141 600 tecknats. Dessa teckningsoptioner har förfallit i samband med att Vitec Software Group AB(publ) förvärvade majoriteten av aktierna i mars 2012.

Kommande rapporttillfällen

Som en konsekvens av Vitec Software Group ABs (Publ) förvärv av 3L System och det faktum att handeln med 3L Systems aktie vid marknadsplatsen NasdaqOMX First North upphör den 27 april 2012 kommer inga framtida rapporter ges. I framtiden hänvisas därför till Vitecs löpande rapportering som ett bolag noterat vid NasdaqOMX Stockholms huvudlista.

Koncernens Inriktning för 2012

Under 2012 kommer 3L System Group fortsatt fokusera på att uppnå förbättrade rörelsemarginaler, öka andelen repetitiva intäkter och eftersträva fortsatt kostnadskontroll. Koncernen kommer emellertid även att, där tillfälle ges, söka bredda sitt erbjudande mot både befintliga och nya kunder. Koncernen fortsätter arbetet med att förändra affärsmodeller och intäktsflöden för att finna bättre hävstång då affären förändras eller växer. Detta innebär fokus på repetitiva intäkter och ekonomisk skalbarhet.

Affärsområdet 3L Förvaltningssystem

Inom nischen för affärssystem för bygg- och fastighetsförvaltande bolag finns en fortsatt god efterfrågan på bolagets produkter och tjänster. Affärsområdets erbjudande breddades väsentligt 2011 i samband med förvärvet av verksamheten inom Capifast AB och mycket fokus ligger fortsatt på att ta vara på de synergier som förvärvet medfört. Affärsområdet har fortsatt fokus på att ställa om både prissättningsmodell och leveransteknik för att säkerställa långsiktig framgång.

Affärsområdet 3L Media

Inom nischen affärssystem för sökmedia- och gula sidornabolag förväntas marknaden även fortsatt och under överskådlig tid vara fragmenterad och präglad av omställningsfokus. Detta påverkar arbetet inom affärsområdet varför huvuddelen av intäkterna väntas komma från support- och underhållsavtal från befintliga kunder samt konsultation. Bolagets lösning för annonsering inom bland annat sociala medier, 3L SMP, möter visst intresse i marknaden även om transaktionsvolymerna och dithörande intäkter alltjämt är blygsamma.

Utsikter för 2012

Styrelsens inriktning för 2012 är att prioritera ökad rörelsevinst samt en ökad andel repetitiva intäkter framför omsättningstillväxt.

Stockholm den 18 april 2012

Styrelsen för 3L System AB (Publ)

För ytterligare information, kontakta VD Fredrik Ruben, telefon 08-705 38 00, 070-4274110. Se även www.3lsystem.com

Uppgifterna i rapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Bifogade filer:

3L System Group Delårsrapport Kvartal 1 2012.

[1]Jämförelsesiffror, inom parentes, avser samma period för föregående år (2011).