Oplæg til fusion med Spks. Vendsyssel

Fondsbørsmeddelelse nr. 9 / 2012

Sammenlægning af Sparekassen Hvetbo A/S og Sparekassen Vendsyssel

Den 21. august 2012

Bestyrelserne for Sparekassen Hvetbo A/S og Sparekassen Vendsyssel har besluttet at foreslå en fusion af de to pengeinstitutter med Sparekassen Vendsyssel som det efter fusionen fortsættende pengeinstitut.

Sparekassen Vendsyssels adm. direktør Vagn Hansen fortsætter som adm. direktør i det fortsættende pengeinstitut.

Fusionen er betinget af godkendelse af generalforsamlingen i Sparekassen Hvetbo A/S og af repræsentantskabet i Sparekassen Vendsyssel. Ekstraordinær generalforsamling og ekstraordinært repræsentantskabsmøde forventes afholdt i oktober 2012.

Fusionen er endvidere betinget af Finanstilsynets og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens godkendelse.

Ved fusionen vederlægges aktionærerne i Sparekassen Hvetbo A/S, herunder majoritetsaktionæren Spar Hvetbo Fonden, med garantbeviser i Sparekassen Vendsyssel. Aktionærerne modtager DKK 55 garantkapital pr. aktie á nom. DKK 100 svarende til en ombytningskurs på 55. Idet garantkapital i Vendsyssel optages i beløb af DKK 1.000, vil de fleste aktionærer tillige modtage et kontant udligningsbeløb, og aktionærer med færre end 19 aktier vil blive indløst kontant.

Aktionærer med flere end 9.090 aktier vil blive indløst delvist kontant, idet garanter i Sparekassen Vendsyssel ikke kan besidde garantkapital for mere end DKK 500.000. Det vil sige, at aktiebesiddelser over 9.090 stk. indløses kontant. Dette gælder dog ikke for Spar Hvetbo Fondens og Finansiel Stabilitet A/S’ aktiebesiddelser.

Fusionen gennemføres i henhold til bekendtgørelse om fusion af en sparekasse med et aktieselskab, som har tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed. Bekendtgørelsen er endnu ikke udstedt, og der er derfor usikkerhed om tidsplanen. Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft i september 2012. Bestyrelserne for Sparekassen Hvetbo A/S og Sparekassen Vendsyssel er dog enige om, at sammenlægningen skal søges gennemført på anden vis men med samme vederlag til aktionærerne, såfremt sammenlægningen ikke kan gennemføres som en fusion i henhold til bekendtgørelsen.

Bestyrelserne vil udarbejde sædvanlige selskabsretlige fusionsdokumenter med henblik på at sikre fyldestgørende beslutningsgrundlag for aktionærerne i Sparekassen Hvetbo A/S og repræsentantskabet i Sparekassen Vendsyssel.

Spar Hvetbo Fondens opbakning til fusionen er en forudsætning for gennemførelsen heraf og er betinget af fondsmyndighedens (Erhvervsstyrelsens) samtykke.

Der udsendes senere meddelelser om de nødvendige godkendelser og beslutninger.

Som en konsekvens af sammenlægningen mellem de to selskaber vil Sparekassen Hvetbo A/S blive

slettet fra handel og officiel notering på NASDAQ OMX Copenhagen A/S. Der udsendes senere en separat meddelelse om dette.

Christian Hem

Formand for bestyrelsen