Fusionens betydning for aktionærerne i Sparekassen Hvetbo A/S

Fondsbørsmeddelelse nr. 14/2012

Fusionens betydning for aktionærerne i Sparekassen Hvetbo A/S

Den 31. oktober 2012

Nærværende fondsbørsmeddelelse udsendes i forlængelse af fondsbørsmeddelelse nr. 13/2012 vedr. forløbet af den ekstraordinære generalforsamling i Sparekassen Hvetbo A/S den 31. oktober 2012, hvor fusionen med Sparekassen Vendsyssel blev godkendt.

Som konsekvens af fusionen vederlægges aktionærerne i Sparekassen Hvetbo A/S med garantkapital i Sparekassen Vendsyssel. Aktionærerne modtager DKK 55 garantkapital pr. aktie á nom. DKK 100 svarende til en ombytningskurs på 55. Idet garantkapital i Sparekassen Vendsyssel optages i beløb af DKK 1.000, vil de fleste aktionærer tillige modtage et kontant udligningsbeløb, og aktionærer med færre end 19 aktier vil blive indløst kontant.

Sparekassen Hvetbo A/S’ aktier er optaget til handel på NASDAQ OMX Copenhagen A/S (”NASDAQ OMX”). Sparekassen Vendsyssels garantbeviser er derimod ikke optaget til handel på et reguleret marked. Som konsekvens af fusionens vedtagelse vil aktierne i Sparekassen Hvetbo A/S derfor blive slettet fra handel på NASDAQ OMX, idet aktionærernes noterede aktier i Sparekassen Hvetbo A/S ombyttes med ikke noteret garantkapital i Sparekassen Vendsyssel.

Som følge heraf har NASDAQ OMX betinget sletningen fra handel af, at aktierne i Sparekassen Hvetbo A/S kan handles via NASDAQ OMX i en kort periode efter vedtagelsen af fusionen, således at aktionærerne har mulighed for at sælge deres aktier og dermed undgå ombytningen til garantkapital. Aktierne kan derfor handles til og med tirsdag den 6. november, indtil hvilken dato Market Maker aftalen med Spar Nord Bank A/S ligeledes vil blive opretholdt.

Efter ombytningen til garantkapital i Sparekassen Vendsyssel kan den enkelte garant fremsætte anmodning om indløsning af garantkapital til sparekassen, der herefter vil lade den indløse i takt med nytegning af garantkapital. Ekspeditionstiden vil erfaringsmæssigt være 3-4 måneder. Garanterne kan overdrage garantkapital til andre garanter.

I lighed med aktiekapitalen i Sparekassen Hvetbo A/S indgår garantkapitalen i Sparekassen Vendsyssels egentlige kernekapital og er ikke dækket af indskydergarantiordningen. Det betyder, at garantkapitalen ligesom aktiekapital kan tabes, hvis pengeinstituttet kommer under afvikling.

Garantkapital er dog modsat aktiekapital ikke følsomt overfor kursændringer, idet garantkapital tegnes og indløses til kurs 100.

Det praktiske forløb af ombytningen

I uge 45-46 vil der blive oprettet garantkonti i Sparekassen Vendsyssel for aktionærerne. Ombytning af aktier til garantkapital vil blive gennemført i uge 46-50.

Aktionærer, der har aktier i depot i Sparekassen Hvetbo A/S eller Sparekassen Vendsyssel, behøver ikke foretage sig noget i forbindelse med ombytningen.

Aktionærer, der har aktier i depot i et andet pengeinstitut (end Hvetbo eller Vendsyssel), vil modtage orientering fra det pågældende pengeinstitut og for så vidt angår navnenoterede aktionærer direkte fra Sparekassen Vendsyssel. Aktionærer med depot i et andet pengeinstitut, som ikke ombytter aktier med garantkapital, vil i uge 50 modtage ophørsbeviser, der kan ombyttes med garantkapital.

Fusionen er fortsat betinget af Finanstilsynets godkendelse

Ombytningen til garantbeviser og sletningen fra handel er betinget af, at Finanstilsynets godkender fusionen i henhold til lov om finansiel virksomhed. Godkendelsen forventes at foreligge den 8. november 2012. Der vil blive udsendt særskilt fondsbørsmeddelelse herom.

Christian Hem

Formand for bestyrelsen