TAKOMAN OSAVUOSIRAPORTTI 1.11.2016 – 31.1.2017 (3 kk)

Takoma Oyj   Osavuosiraportti 2.3.2017  klo 10.00

LIIKEVAIHTO JA TULOKSEN MUODOSTUMINEN

Konsernin jatkuvien toimintojen katsauskauden liikevaihto oli 1,75 (3,16) milj. euroa. Liikevaihto oli vertailukauteen nähden 45 % pienempi. Konsernin liikevaihdosta tuli voimansiirron valmistuksesta laivanrakennus- ja offshore-teollisuuteen 93 % (95 %), energia- ja prosessiteollisuuden laitevalmistajille 1 % (2 %) sekä muun teollisuuden tarpeisiin 6 % (3 %). Liikevaihto on laskenut merkittävästi vertailukauteen nähden johtuen heikosta markkinatilanteesta.

Konsernin jatkuvien liiketoimintojen liiketulos ajalla 1.11.2016 – 31.1.2017 oli -0,51 (-0,20) milj. euroa. Konsernin katsauskauden kokonaistulos oli -0,37 (-0,25)milj. euroa, josta lopetettujen liiketoimintojen osuus oli 0,18 (0,00) milj. euroa. Lopetettujen toimintojen katsauskauden tulokseen sisältyy konkurssipesistä tuloutuneet erät yhteensä 0,18 milj. euroa. Jatkuvien toimintojen liiketulos-% oli -29,0 % (-6,4 %).

Konsernin tilauskanta 31.1.2017 oli 1,91 (4,12) milj. euroa, pienennystä vertailukauteen 54 %. Markkinat eivät edelleenkään ole ennustettavissa eivätkä asiakkaat ole käynnistäneet suuria investointihankkeita. Tämä johtuu edelleen jatkuvasta öljyn matalasta hinnasta ja yleisestä epävarmuudesta markkinoilla.

Konsernin henkilömäärä oli 31.1.2017 yhteensä 80 (85) henkilöä.

SANEERAUSOHJELMA JA TOIMINNAN JATKUVUUS

Katsauskauden aikana Takoma konsernin ulkopuolisia saneerausvelkoja on lyhennetty 0,11 miljoonaa euroa. Seuraava saneerausohjelman mukainen lyhennyspäivä on 31.3.2017.

Pitkäaikaisia saneerausvelkoja konsernilla oli 31.1.2017 yhteensä 3,37 milj. euroa, joista korollisia 1,59 milj. euroa. Lyhytaikaisia saneerausvelkoja konsernilla oli 31.1.2017 yhteensä 0,99 milj. euroa, joista korollisia yhteensä 0,57 milj. euroa. Katsauskauden jälkeen konsernin vastuista on päättynyt lopetettujen liiketoimintojen osalta pitkäaikaisista korottomista saneerausveloista 0,14 milj. euroa. Konkurssipesistä tuloutuneet erät ovat pienentäneet 0,10 milj. euroa pitkäaikaisia korottomia saneerausvelkoja sekä muut järjestelyt 0,03 milj. euroa pitkäaikaisia korollisia saneerausvelkoja.

Offshore- ja meriteollisuuden kysynnän rajusta laskusta johtuen konsernin toiminta on ollut raskaasti tappiollista ja tämä on heikentänyt konsernin vakavaraisuutta ja maksuvalmiutta. Konserni on tehnyt merkittäviä toiminnallisia muutoksia, joilla on tähdätty toiminnan sopeuttamiseen vallitsevaan kysyntätilanteeseen ja konsernin saamiseksi kannattavaksi. Liiketoiminnan volyymin kasvattaminen ja uusien asiakkaiden saaminen sekä oman toiminnan edelleen tehostaminen ovat kriittistä tekijöitä yhtiön toiminnan jatkuvuuden kannalta.

Markkinatilanne on heikentynyt merkittävästi saneerausohjelman vahvistamisajankohdasta ja saneerausohjelman perustana olleet kannattavuuteen ja rahoitukseen liittyvät oletukset eivät ole toteutuneet. Heikentyneestä tilanteesta johtuen Takoma aloitti tilikaudella 2016 neuvottelut päärahoittajien kanssa saneerausohjelman muutosten osalta ja päärahoittajien kanssa on sovittu yhden lyhennyserän (0,095 milj. euroa) siirrosta kesäkuulta 2016 saneerausohjelman loppuun ja kahden lyhennyserän (yhteensä 0,19 milj. euroa) siirrosta (syyskuulta ja joulukuulta 2016) myöhemmäksi. Päärahoittajille tulee kuluvan tilikauden aikana suorittaa saneerausohjelman mukaisesti 0,379 milj. euroa sekä syyskuulta ja joulukuulta myöhemmäksi siirretyt erät yhteensä 0,19 milj. euroa, eli yhteensä 0,569 milj. euroa. Neuvottelut päärahoittajien kanssa kuluvan tilikauden aikana tarvittavista saneerausvelkojen lyhennyserien (0,569 milj. euroa) siirrosta jatkuvat.

Yhtiön maksuvalmiustilanteeseen sekä edellä kuvattujen markkinatilanteen, liikevaihdon kehityksen, liiketoiminnan sopeuttamistoimenpiteiden ja saneerausvelkojen lyhennyserien siirtämisen onnistumiseen sekä niiden vaikutukseen yhtiön tuloskehityksessä liittyy olennaisia epävarmuustekijöitä. Ilman neuvoteltavana olevien saneerausvelkojen lyhennyserien (0,569 milj. euroa) siirtämisen toteutumista, yhtiöllä ei ole riittävää käyttöpääomaa seuraavan 12 kuukauden aikana.

Mikäli edellä kuvatut saneerausjärjestelyt, liikevaihdon kasvu ja kustannussäästöt kuten lomautukset eivät toteudu riittävässä määrin, yhtiö ei mahdollisesti pysty realisoimaan varojaan ja suorittamaan velkojaan osana tavanomaista liiketoimintaa tai mikäli asiakkaiden tai tavarantoimittajien käyttäytymisessä tapahtuu olennaisia negatiivisia muutoksia, on konkurssiriski edelleen olemassa. Tilikauden 2017 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto- ja kannattavuuskehitys olivat erittäin heikkoja, minkä johdosta konkurssiriski on aikaisempaan verrattuna kasvanut.

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Meri- ja Offshore-toimialan kasvu näyttää jatkuvan kivuliaana tai jopa supistuvan. Tästä johtuva markkinoiden epävarmuus on vaikuttanut Takoman investointihyödykkeitä valmistavien asiakkaiden kysyntään jo pitkään. Vaikka yhtiön tavoitteena on kasvattaa asiakaspohjaansa, nykyinen volyymi on tullut muutamalta pääasiakkaalta. Siten asiakasriippuvuus on edelleen yhtiön liiketoimintaan huomattavasti vaikuttava riski.

Lähitulevaisuudessa Takoman toiminnalliset ja rahoitusriskit liittyvät hyväksytyn yrityssaneerausohjelman lyhennysohjelman toteuttamiseen ja Takoman kykyyn hankkia riittävä rahoitus rahoittaakseen käyttöpääomatarpeensa sekä toiminnan kehittämiseen tarvittavat investoinnit.

Liiketoiminnan volyymin kasvattaminen ja uusien asiakkaiden saaminen on kriittistä yhtiön heikon kannattavuuskehityksen korjaamiseksi ja maksuvalmiuden säilyttämiseksi.

Mikäli Takoman näkymät edelleen heikkenevät, saattaa se johtaa konserniliikearvon arvonalentumiseen.

Emoyhtiön saneerausohjelman toteuttaminen edellyttää Takoma Gears Oy:n kykyä maksaa saneerausohjelman puitteissa määritellyt hallintopalveluveloitukset.

MARKKINANÄKYMÄT

Koska öljyn hinta on jäänyt alhaiseksi, on offshore-markkina edelleen erittäin matalla tasolla. Tämä on vähentänyt merkittävästi uusinvestointeja eikä tilanteeseen ei ole näkyvissä nopeaa muutosta. Kysyntä on pysynyt kohtuullisella tasolla risteilyalusten ja muiden erikoisalusten potkurilaitteiden osalta. Erityisesti Euroopan telakoiden risteilyalusten tilauskanta on hyvä ja jatkunee sellaisena ainakin vuoteen 2020 asti. Kilpailu laivojen kansilaitteissa on kuitenkin erityisen kireää, mikä osaltaan heikentää myös Takoman näkymiä. Markkinoiden suunta on edelleen voimakkaasti laskeva. Kilpailu jatkuu kovana, sillä muutkin alan toimijat kärsivät kysynnän supistumisesta ja lyhyestä tilauskannasta. Tämä näkyy myös Takoman heikentyneenä tilauskantana. Kokonaisuutena lyhyen aikavälin markkinanäkymä on heikko.

Osavuosiraportti on tilintarkastamaton.

Tampereella 2.3.2017