Metsä Boardin vuoden 2017 tammi−kesäkuun vertailukelpoinen liiketulos oli 89 miljoonaa euroa

Puolivuosikatsaus 1.1.−30.6.2017, 3.8.2017 klo 12

Tammi–kesäkuu 2017 (1–6/2016)

• Liikevaihto oli 918,7 miljoonaa euroa (858,5).

• Vertailukelpoinen liiketulos oli 88,7 miljoonaa euroa (70,8) eli 9,7 prosenttia liikevaihdosta (8,2). Liiketulos oli 92,1 miljoonaa euroa (67,2).

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,19 euroa (0,14), ja osakekohtainen tulos oli 0,19 euroa (0,13).

• Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 10,3 prosenttia (8,4).

Huhti–kesäkuu 2017 (1–3/2017)

• Liikevaihto oli 474,2 miljoonaa euroa (444,5).

• Vertailukelpoinen liiketulos oli 43,5 miljoonaa euroa (45,2) eli 9,2 prosenttia liikevaihdosta (10,2). Liiketulos oli 46,9 miljoonaa euroa (45,2).

• Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,09 euroa (0,10), ja osakekohtainen tulos oli 0,09 euroa (0,10).

• Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 10,3 prosenttia (10,6).

Olennaista huhti–kesäkuussa 2017

• Kokonaiskartonkitoimitukset kasvoivat 11 prosenttia edellisestä vuosineljänneksestä. Taivekartongin keskihintaa rasitti Husumin tehtaan myynnin maantieteellinen jakauma.

• Uusi ekstruusiopäällystyslinja Husumissa Ruotsissa käynnistyi huhtikuussa. Linja palvelee maailmanlaajuisia tarjoilupakkausmarkkinoita, ja sen vuosikapasiteetti on 100 000 tonnia.

• Metsä Board uudisti toukokuussa markkinoinnin avainviestit, lanseerasi uudistetun tuote- ja palveluvalikoimansa sekä yhtenäisti kartonkien tuotenimet.

• Yhtiö päivitti pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ja päätti uudesta osinkopolitiikasta 1.6.2017 alkaen.

• Metsä Board ilmoitti muutoksista johtoryhmässään. Metsä Boardin johtoryhmään kuuluvat 6.6.2017 alkaen toimitusjohtaja Mika Joukio, talousjohtaja Jussi Noponen, markkinointi- ja myyntijohtaja Sari Pajari, tuotantojohtaja Harri Pihlajaniemi (viimeistään 6.9.2017 alkaen), kehitysjohtaja Ari Kiviranta sekä henkilöstöjohtaja Susanna Tainio.

Tulosohjeistus heinä–syyskuu 2017

Metsä Boardin vertailukelpoisen liiketuloksen arvioidaan vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä paranevan hieman vuoden 2017 toisesta neljänneksestä.

Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio:

”Kartonkitoimituksemme olivat jälleen ennätyskorkeat, ja markkinaselluliiketoimintamme kehittyi myönteisesti vuoden toisella neljänneksellä. Huhti–kesäkuulle kohdistui useita Suomen tehtaiden suunniteltuja huoltoseisokkeja, joita ensimmäisellä neljänneksellä ei ollut. Ensikuitulainereiden markkinatilanne oli hyvä, ja hintataso pysyi vakaana. Taivekartonkimme keskihintaa laski Husumin tehtaan myynnin maantieteellinen jakauma. Korkealuokkaisen ensikuitukartongin kysyntä on vahvaa globaalisti ja etenkin meille tärkeällä markkina-alueella Amerikoissa. Uskon, että Pohjois-Amerikan osuus kartonkimyynnistämme kasvaa selvästi vuoden toisella puoliskolla.

Kesäkuun alussa päivitimme pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteemme. Yksi tavoitteistamme on kasvaa kannattavasti markkinakasvua nopeammin. Alkuvuonna kartonkitoimituksemme kasvoivat 18 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvun lisäksi kannattavuuden parantaminen, pääomien entistä tehokkaampi käyttö sekä omistaja-arvon kasvattaminen pysyvät edelleen toimintamme keskiössä. Husumissa meillä on vielä paljon potentiaalia parantaa kannattavuuttamme kartonkiemme tuote- ja myyntijakaumaa optimoimalla.

Osana liiketoiminnan kehittämistä uudistimme avainviestit markkinoinnissa ja yhtenäistimme tuote- ja palveluvalikoimaamme. Tämä vahvistaa Metsä Boardin markkina-asemaa korkealuokkaisiin kartonkeihin keskittyvänä yhtiönä. Better with Less -konseptilla haluamme edistää pakkausratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla.”

TALOUDELLISIA TUNNUSLUKUJA

Nettovelkaantumisaste kauden lopussa, % 45 44 54 42 45 54 44
Korollinen nettovelka/vertailukelpoinen EBITDA 2,0 1,9 2,1 1,5 2,0 2,1 2,0
Osakekohtainen oma pääoma kauden lopussa, e 3,06 2,90 2,81 2,77 3,06 2,81 2,96
Korollinen nettovelka kauden lopussa, milj. e 495,2 457,8 541,4 412,3 495,2 541,4 463,8
Bruttoinvestoinnit, milj. e 12,4 19,0 48,3 54,3 31,4 102,6 162,4
Liiketoiminnasta kertyneet nettorahavirrat, milj. e 37,1 25,6 -22,2 -22,3 62,7 -44,5 77,0
Henkilöstö kauden lopussa 2 581 2 450 2 762 2 573 2 581 2 762 2 466

Lähiajan näkymät

Ensikuidusta valmistetun korkealuokkaisen kuluttajapakkauskartongin kysynnän odotetaan jatkavan kasvuaan Metsä Boardille tärkeillä markkina-alueilla. Eurooppalaisten taivekartonkituottajien kapasiteetin lisäykset eivät ole vaikuttaneet negatiivisesti hintakehitykseen. Useat valkoisen ensikuitulainerin tuottajat ovat kuluvana vuonna ilmoittaneet hinnankorotuksista Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Pitkä- ja lyhytkuituisen sellun maailmanlaajuisen kysynnän ja tarjonnan odotetaan pysyvän vakaana.

Metsä Boardin kartonkitoimitukset ovat kasvaneet voimakkaasti vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Heinä–syyskuussa toimitusmäärien arvioidaan pysyvän suunnilleen toisen vuosineljänneksen tasolla. Yhtiön tavoitteena on parantaa Husumin taivekartonkituotannon myynnin maantieteellistä jakaumaa ja kasvattaa etenkin Pohjois-Amerikan myynnin osuutta.

Vuoden kolmannelle neljännekselle kohdistuu Kemin tehtaan integraattiseisokki. Kartonkien tuotantokustannusten arvioidaan heinä–syyskuussa pysyvän edellisen vuosineljänneksen tasolla.

Metsä Fibren uuden biotuotehtaan käynnistymisvaiheella arvioidaan olevan vain lievästi negatiivinen vaikutus Metsä Boardin heinä–syyskuun tulokseen.

METSÄ BOARD OYJ

Espoossa 3.8.2017

HALLITUS

Lisätiedot:

Jussi Noponen, talousjohtaja, puh. 010 465 4913

Katri Sundström, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 0400 976 333

Lisätietoja 3.8.2017 kello 13 alkaen. Sijoittajille ja analyytikoille tarkoitettu englanninkielinen puhelinkokous alkaa kello 15. Puhelinkokoukseen osallistujia pyydetään rekisteröitymään muutamaa minuuttia ennen puhelinkokouksen alkamista seuraavissa numeroissa:

Suomi: +358 (0)9 7479 0404

Ruotsi: +46 (0)8 5065 3942

Iso-Britannia: +44 (0)330 336 9411

Yhdysvallat: +1 719-457-1036

Konferenssin tunnistenumero on 8596772.

www.metsaboard.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja. Tuotevalikoimaamme kuuluvat taive- ja tarjoilupakkauskartongit sekä valkoiset kraftlainerit. Kevyet kartonkimme on kehitetty tarjoamaan parempia, turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkaussovelluksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme ratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 1,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 500 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Tammi-kesakuu-2017-puolivuosikatsaus.pdf