NP3 Fastigheter renodlar fastighetsbeståndet

NP3 Fastigheter har sålt elva handelsfastigheter om sammanlagt 31 000 kvadratmeter. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till 214 mkr vilket motsvarar senaste värdering på fastigheterna. Fastigheterna frånträds under första kvartalet 2019 och köpare är Max fastigheter AB (publ) som delbetalar ca 42 mkr av köpeskillingen med en riktad emission till NP3.

De sålda fastigheterna ligger i Sunne, Hagfors, Karlstad, Arvika, Säffle, Torsby och Filipstad. I och med försäljningen så äger NP3 inte längre några fastigheter i dessa kommuner.

NP3 förvärvar i sin tur en fastighet från Max Fastigheter om 3 800 kvadratmeter i Sundsvall för 57 mkr. Fastigheten ligger i Birsta handelsområde och Leos lekland är hyresgäst. Det årliga hyresvärdet uppgår till 4,3 mkr och hyresdurationen uppgår till 9 år. Tillträde sker under första kvartalet 2019.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Nelvig, Verkställande direktör
E-mail: andreas@np3fastigheter.se
Telefon: +46 70 31 31 798

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i främst norra Sverige. Den 30 september 2018 uppgick fastighetsbeståndet till 1 132 000 kvm uthyrningsbar area fördelat på 284 fastigheter inom segmenten handel, industri/logistik, kontor och specialfastigheter. Fastighetsbeståndet är indelat i sex marknadsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå och Luleå. Fastighetsvärdet uppgår till cirka 9 miljarder kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. NP3 grundades 2010 och har sitt säte i Sundsvall. Läs mer på www.np3fastigheter.se.

2018 12 20