Handelsstatistik 2018

Stockholm, 2 januari 2019 – Idag publicerar Nasdaq Nordic årlig handelsstatistik för de nordiska och baltiska marknaderna. Nedan följer ett sammandrag av utvecklingen på Nasdaq Stockholm för helåret 2018:

• Aktiehandeln på Nasdaq Stockholm ökade med 5,5 % till en genomsnittlig daglig handel på 17,9 mdr SEK, jämfört med 17,0 mdr SEK under 2017.
  • Det genomsnittliga antalet avslut per dag uppgick till 376 115, vilket var en ökning med 16,3 %, jämfört med 323 392 under 2017.
  • Derivathandeln ökade med 4,2 % till en genomsnittlig daglig handel på 442 058 kontrakt jämfört med 424 307 kontrakt under 2017.
  • Handeln i börshandlade fonder (ETFs - Exchange Traded Funds) på Nasdaq Stockholm ökade med 35,5 % till en genomsnittlig daglig handel på 369 m SEK jämfört med 272 m SEK under 2017.
  •   571 bolag noterades på Nasdaq Stockholm under 2018 (241 på Nasdaq Main market och 33 på First North) jämfört med 961 bolag under 2017.
  • Hennes & Mauritz AB var den mest handlade aktien på Nasdaq Stockholm under 2018, följd av Nordea Bank Abp.
  • Morgan Stanley var den mest aktiva börsmedlemmen under 2018, följd av Deutsche Bank.
  • Nasdaq Stockholms andel av orderbokshandeln i våra noterade aktier minskade till 68,3 % jämfört med 69,1 % under 20172.
  • Nasdaq Stockholm kunde under 2018 erbjuda bästa köp/sälj-kurs (s.k. EBBO3 – European Best Bid and Offer) i OMXS30 bolag 93,8 % av tiden jämfört med 98,1 % under 2017.

För mer information ta del av vår månatliga statistikrapport som finns tillgänglig på http://www.nasdaqomx.com/transactions/markets/nordic/statistics

1. Inkluderar 12 flyttar från First North och 7 flyttar 2017.
2. Källa: Thomson Reuters. Inkluderade är handelsplatser i Europa som erbjuder handel i aktier noterade på Nasdaq Nordic.
3. EBBO (European Best Bid and Offer) syftar till det bästa tillgängliga priset för att sälja eller köpa ett handelsinstrument såsom en aktie.

About Nasdaq

Nasdaq (Nasdaq: NDAQ) is a leading global provider of trading, clearing, exchange technology, listing, information and public company services. Through its diverse portfolio of solutions, Nasdaq enables customers to plan, optimize and execute their business vision with confidence, using proven technologies that provide transparency and insight for navigating today's global capital markets. As the creator of the world's first electronic stock market, its technology powers more than 100 marketplaces in 50 countries, and 1 in 10 of the world's securities transactions. Nasdaq is home to over 4,000 total listings with a market value of approximately $15 trillion. To learn more, visit business.nasdaq.com.

Media Relations Contact:
Erik Granström