Stockwik förvärvar Linköping Health Care

Stockwik Förvaltning AB (publ) har per idag den 5 december 2022 förvärvat samtliga aktier i Linköping Health Care AB (”HC”). Stockwik tillträdde även samtliga aktier.

HC bedriver privat sjukvård, fysioterapi, rehabilitering samt företagshälsovård i Linköping. HC skall på ett tryggt och förtroendeingivande sätt erbjuda bästa möjliga hälsa för invånarna i regionen genom sitt helhetserbjudande inom friskvård, lätt sjukvård och rehabilitering av högsta kvalitet.

Genom förvärvet av Health Care, med en stark förankring i Linköpings elitidrott, har vi förutsättningar att skapa ett mycket bra erbjudande i Östergötland och ge innevånare och företag bästa möjliga service samt förena både HC och Cordinators kompetens. Vi ser stor potential till utveckling.”, säger David Andreasson, VD för Stockwik.

”Linköping Hockey Club har under många år varit en mycket bra ägare till Health Care och skapat ett stabilt bolag som levererar tjänster med en mycket hög kvalitet. Nu känns det mycket bra att få medverka till att Stockwik förvärvar Health Care och ger bolaget möjligheter att fortsätta sin utveckling och tillväxt i en ny miljö tillsammans med andra hälsoaktörer ”, säger Anders Pernes, avgående styrelseordförande för HC.

HC är Stockwiks sjunde förvärv inom segmentet Hälsa. Förutom HC ingår redan TEAM Hälsa, Hela Företagshälsovård, Tjugonde Friskvård, Hälsobolaget i Uddevalla, Cordinator och Fysrehab Lidköping i segmentet Hälsa.

För tolvmånadersperioden per den 31 oktober 2022 uppgick HC:s nettoomsättning till drygt 27 MSEK. EBITDA-resultatet uppgick för motsvarande period till drygt 1,4 MSEK.

Transaktionen sker på skuldfri basis till en EBITDA-multipel om knappt 5x.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 december 2022 kl. 16:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson, VD och koncernchef
Stockwik Förvaltning AB (publ)
Telefon: nollsjunolltresexåttatrettonnittionio

Om Stockwik

Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap med kortnamn STWK.

221205 Stockwik förvärvar Linköping Health Care