Norsk Hydro trekker seg fra HAJ-prosjektet

Hydro trekker seg ut av fosfatprosjektet Hydro Agri Jordan (HAJ)

Norsk Hydro ASA har bestemt seg for ikke å gå videre med utvikling av HAJ-prosjektet, som er et samarbeid mellom Hydro og Jordan Phosphate Mines Company ("JPMC").

I løpet av de siste tre årene har HAJ utarbeidet detaljerte planer for å investere i store produksjonsanlegg for fosforsyre og NPK-gjødsel i Jordan. I desember 1999, informerte Hydro om at selskapet ville ta stilling til sin deltagelse i realisering av prosjektet i løpet av de påfølgende 12 måneder. Årsaken til Hydros negative beslutning nå, er at andre investeringsprosjekter innenfor selskapets kjernområder er gitt høyere prioritet.

Utviklingen av HAJ har vært gjennomført i nært og godt samarbeid med JPMC. Hydro og prosjektet er også blitt møtt med positiv interesse fra blant andre myndighetene i Jordan, den utpekte bygningsentreprenøren og potensielle långivere.
Hydro og JPMC vil fortsatt arbeide for å finne felles forretningsmuligheter innenfor gjødselområdet.