Nokia ja Sonera allekirjoittivat sopimuksen kolmannen sukupolven matkapuhelinverkon toimituksesta

Sonera on valinnut Nokian kolmannen sukupolven matkapuhelinverkon toimittajaksi. Kolmivuotisen sopimuksen mukaan Nokia toimittaa 3G IP Mobility -runkoverkon sisältäen piiri- ja pakettikytkentäiset verkkoelementit sekä ylläpitopalveluja Soneran Suomen 3G-verkkoon. Nokiasta tulee myös Soneran WCMDA-radioverkon päätoimittaja.

Nokian kustannustehokkaan 3G-verkon avulla Sonera voi yhdistää langattomuuden ja Internetin edut sekä luoda nopeasti ja joustavasti uusia palveluita nykyisen liiketoiminnan lisäksi. Nokia on myös Soneran GSM-verkon ja nopean pakettikytkentäisen GPRS -runkoverkon laitetoimittaja. Soneran tavoitteena on avata kolmannen sukupolven verkko Suomen suurimmissa kaupungeissa tammikuun 2002 alkuun mennessä.

”Uskomme evoluutiopohjaiseen, palveluja saumattomasti tukevaan etenemistapaan verkkojen rakentamisessa", sanoo johtaja Anni Vepsäläinen Sonerasta. ”Valitsimme Nokian 3G-järjestelmätoimittajaksi, koska olemme jo pitkään tehneet menestyksekästä yhteistyötä ja jaamme yhteisen näkemyksen verkkojen kehityksestä. GSM- ja GPRS-verkkojen hyödyntäminen on merkittävä osa 3G-verkkostrategiaamme. Näin tuotamme parhaalla tavalla kustannustehokkuutta ja etua asiakkaillemme."

”Sonera on jo laajentamassa langattomien Internet-palveluiden, nopeiden datayhteyksien sekä langattoman kaupankäynnin palveluvalikoimaa. Yhdistämällä Soneran innovatiivisen ja ainutlaatuisen palvelukehityksen sekä Nokian kustannustehokkaan langattoman IP-pohjaisen WCDMA-matkapuhelinverkon, olemme iloisia voidessamme tukea Soneran siirtymistä kohti kolmannen sukupolven markkinoita”, sanoo johtaja J.T. Bergqvist Nokia Networksistä. ”Tuemme Soneran verkon nopeata rakentamista tiivistämällä edelleen pitkäaikaista yhteistyötämme."

Nokian kolmannen sukupolven matkapuhelinverkot perustuvat avoimiin standardeihin, palvelualustoihin ja rajapintoihin, jotka ovat monitoimittajaverkoissa ensisijaisen tärkeitä siirryttäessä joustavasti kohti kolmannen sukupolven kaupallisia palveluita. Nokian integroituun kokonaisratkaisuun sisältyvät myös laskutus, turvaratkaisut, verkon hallinta sekä palveluiden hallintasovellukset.

Nokia tarjoaa täyden valikoiman palveluita ja tukiratkaisuja, joiden avulla verkko-operaattorit voivat erilaistua nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä sekä rakentaa nopeasti kolmannen sukupolven matkapuhelinverkot.

Lisätietoja antaa:
Nokia Networks, Viestintäosasto