Telenor selger Norcom Networks til Wireless Matrix

Telenor gjorde sin første investering i Norcom Networks Corporation. (Norcom) i 1994. Selskapet leverer direkte, interaktive og trådløse tjenester via satellitt. Norcom har 100 prosents geografisk dekning i Nord-Amerika. Selskapet har sitt hovedkontor i Reston, Virginia.

Wireless Matrix utvikler og tilbyr verdiøkende tjenester innen globale fax- og datanettverk til industrien gjennom trådløse så vel som internet-baserte kanaler. Wireless Matrix tilbyr et bredt spekter av integrerte fjernstyrte datatjenester. Selskapet er notert på Toronto-børsen (ticker: WRX), og har sitt hovedkontor i Calgary, Alberta.

Den endelige gjennomføringen av avtalen (closing) er stipulert til 28. februar - senest 30. april 2001. Innen den tid vil transaksjonen være gjenstand for lovfestede rutinemessige godkjenninger, blant annet overfor børsen i Toronto, og ulike ordinære avsluttende gjennomganger. Gjennom avtalen overtar Wireless Matrix hele Norcom. Ved den endelige gjennomføringen vil Norcoms aksjonærer sitte med i overkant av 40 prosent av aksjene i Wireless Matrix. Telenor vil eie om lag 90 prosent av denne andelen. De resterende 10 prosent tilfaller de øvrige minoritetseierne.

Telenor vil i tillegg få tilbakebetalt lån på i alt sju millioner USD.