Foreløpig årsresultat fra Telenor

«I tråd med Telenors vekststrategi ble det i år 2000 satset betydelige midler på å utvikle grunnlaget for fremtidig vekst både når det gjelder investeringer, oppkjøp og oppstart av ny virksomhet. Disse satsingene har i betydelig grad belastet driftsresultatet, som i forhold til 1999 ble redusert med 373 millioner kroner til 3.629 millioner kroner i 2000,» sier Telenors konsernsjef Tormod Hermansen.

Resultat før skatt ble 2.003 millioner kroner, som er 1.311 millioner kroner mindre enn året før. Til tross for den sterke satsingen på framtidig vekst ble driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA), justert for gevinst og tap, på samme nivå som året før.

Mobile Communications
Forretningsområdet Mobile Communications har hatt en markert økning i driftsinntekter og resultat i 2000. I Norge hadde Telenor Mobil både en kraftig abonnementsvekst og et betydelig positivt resultat. Også den internasjonale mobilvirksomheten har hatt sterk vekst. Ved årsskiftet hadde Telenor tilsammen 5,9 millioner abonnement gjennom Telenor Mobil i Norge og konsernets andeler av mobilselskaper i utlandet. Dette er en økning på 2,7 millioner abonnement sammenlignet med året før.

Telecom
Forretningsområdet Telecom har i 2000 opplevd økende konkurranse og reduserte markedsandeler. Telenors markedsandel målt i trafikkminutter utgjorde ved årsskiftet 73 prosent mot 78 prosent ved utgangen av tredje kvartal 2000. Nedgangen skyldes i hovedsak innføringen av fast forvalg fase 2 fra 1. november. Dette innebærer at operatørter som tilbyr fast forvalg etter omleggingen også vil fakturere for internettrafikk som tidligere ble fakturert av Telenor. I fjerde kvartal hadde ASP-virksomheten i Business Solutions en meget positiv utvikling.

Internett
Telenor hadde en sterk vekst i antall internettabonnement i Norge i 2000, og ved årsskiftet hadde konsernet 625.000 internettabonnement i privatmarkedet. I Europa har Telenor Internett foretatt en rekke oppkjøp og etableringer av selskaper under merkenavnet Nextra og er nå posisjonert i 10 land utenfor Norge. Det økte aktivitetsnivået internasjonalt er hovedårsaken til at forretningsområdet har hatt en negativ resultatutvikling i 2000.

Bredbåndstjenester
Forretningsområdet Bredbåndstjenester økte driftsinntektene med over 20 prosent. Økningen skyldes i hovedsak salg av satellittkapasitet og kundetilvekst knyttet til ulike TV-tjenester.

Investeringer
Telenor investerte i 2000 for i alt 50,3 milliarder kroner. Av dette ble 36,6 milliarder kroner investert i utlandet. De største investeringene ble gjort i det danske mobilselskapet Sonofon (14,2 milliarder kroner), det tyske mobilselskapet Viag Interkom (8,1 milliarder kroner) og de thailandske selskapene TAC og UCOM (6,4 milliarder kroner).

Tilknyttede selskaper
Etter årsskiftet har Telenor besluttet å selge sine andeler i mobilselskapene Viag Interkom i Tyskland og Esat Digifone i Irland til British Telecom for til sammen 30 milliarder kroner. Etter at Esat-transaksjonen er gjennomført vil dette gi konsernet en regnskapsmessig gevinst før skatt på rundt 20 milliarder kroner i 2001.

Veien framover
«Telenor vil være i en vekstfase også i inneværende år. Vi forventer å bruke betydelige midler også i 2001 på å utvikle og bygge opp nye tjenester. Det vil fortsatt være sterk konkurranse i hjemmemarkedet. Telenor vil fortsette sin sterke internasjonale satsing og vi forventer en forbedring i underliggende inntjening målt ved driftsresultat før avskrivninger,» sier konsernsjef Tormod Hermansen.