Utskillelse, aksjekapitalforhøyelse og søknad om børsnotering av Pan Pelagic

For å legge til rette for en best mulig utvikling av virksomhetene knyttet til pelagisk sektor har styret i Pan Fish besluttet å skille ut denne virksomheten i et eget selvstendig konsern under navnet Pan Pelagic ASA, samt søke om notering av aksjene i Pan Pelagic på Oslo Børs, Hovedlisten.

En børsnotering av Pan Pelagic vil bidra til å synliggjøre verdien av selskapets aktiviteter og fiskelisenser. Børsnoteringen anses som viktig for den videre utviklingen av Pan Pelagic, og for at selskapet skal kunne spille en aktiv rolle i videre strukturendringer i bransjen.

Pan Fish og Pan Pelagic vil heretter være to adskilte og selvstendige selskaper, men selskapene vil, på forretningsmessig grunnlag, søke å utnytte sammenfallende interesser og ressurser, bl.a. innenfor distribusjon, salg og markedsføring.

Arne Stang, tidligere hovedeier i Welcon Pelagic AS i Måløy, er valgt til styreformann i Pan Pelagic. Helge Møgster fra Møgster gruppen vil tre inn i styret. Geir Robin Hoddevik, tidligere konsernsjef i Global Fish ASA i Ålesund, er ansatt som administrerende direktør. Alle har bred kompetanse og lang erfaring innenfor sektoren.

Etableringen av Pan Pelagic-konsernet slik det fremstår i dag har fordret betydelig investeringer. Disse investeringene har i all hovedsak vært finansiert ved opptak av fremmed-kapital, gjennom Pan Fish ASA. Den planlagte kapitalforhøyelsen i Pan gjennomføres for å redusere Selskapets samlede gjeldsbelastning, og etablere en formålstjenlig balanse-struktur. Etter de planlagte transaksjoner vil Pan Fish eie ca. 47% av aksjene i Pan Pelagic.

Styret i Pan Fish ASA har vedtatt å fremme et forslag til ordinær general-forsamling i Pan Fish den 30. mars 2001, om å dele ut i form av utbytte 53 % av Pan Fish sine aksjer i Pan Pelagic til Pan Fish sine aksjonærer. Verdien på Pan Pelagic er vurdert til kr 500 mill., utbyttet til aksjonærene vil dermed ha en verdi på kr 265 mill. Aksjonærer i Pan Fish pr. 30.03 2001 vil også få fortrinnsrett til å tegne og få tildelt Pan Pelagic aksjer i den offentlige aksje-kapital-forhøyelsen som er planlagt gjennomført i perioden 26. april til 11. mai 2001. Aksjekapital-forhøyelsen vil være på totalt ca NOK 700 mill., hvor Pan Fish ASA vil delta i tegningen med sin pro rata andel. Pan Pelagic og tilretteleggerne vil søke å etablere et garanti-konsortium for fulltegning av aksjene i den offentlige emisjonen.

Vedlegg:
Pan Pelagic AS Initial public offering

Fullstendig pressemelding (5 sider) er tilgjengelig på linken nedenfor:

Pressemelding Pelagic