Kemira-konsernin tuloskatsaus 1.1.-31.3.2001

Kemiran päätoimialojen tuotteiden menekki on ollut alkuvuonna hyvä. Jatkuvan liiketoiminnan liikevaihto nousi 13 % alkaneen vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Tammi-maaliskuun voitto ennen veroja ja vähemmistöosuutta oli 49 milj.e (vuotta aikaisemmin 24 milj.e). Koko vuoden liikevoiton odotetaan muodostuvan paremmaksi kuin vuonna 2000.

Kemiran kasvavat päätoimialat ovat paperi- ja sellukemikaalit, vedenpuhdistuskemikaalit sekä maalit. Ydinliiketoiminta-alueita ovat myös erikoislannoitteet ja teollisuuskemikaalit.

Kemira-konsernin liikevaihto kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa oli 651 milj.e, 8 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin (707 milj.e). Jatkuvan liiketoiminnan osalta kasvu oli kuitenkin 13 %. Konsernin liikevoitto ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli 57 milj.e (36 milj.e) eli 9 % liikevaihdosta (5 %). Osuudet osakkuusyhtiöiden tuloksesta olivat yhteensä 2,6 milj.e. Voitto ennen veroja ja vähemmistöosuutta oli 49 milj.e (24 milj.e) ja voitto verojen jälkeen 34 milj.e (16 milj.e). Voitto per osake nousi yli kaksinkertaiseksi ja oli 0,28 e (0,13 e). Rahavirta investointien jälkeen oli -126 milj.e (-80 milj.e). Liiketoiminnan rahavirta per osake oli 0,07 e (-0,47 e). Oma pääoma per osake oli 9,41 e (vuoden alussa 9,08 e). Konsernin efektiivinen verokanta oli 28 % ensimmäisen kolmen kuukauden osalta. Koko vuoden verokannan uskotaan olevan hieman korkeampi.

Konsernin henkilöstön määrä tammi-maaliskuussa oli keskimäärin 9 961
(9 644 vuonna 2000).

Liiketoiminta-alueiden vertailuluvut on muutettu vastaamaan nykyistä rakennetta.

CHEMICALS

Chemicalsin liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 13 % ja oli 225 milj.e. Liikevoitto oli 24,5 milj.e (28 milj.e) eli 11 % liikevaihdosta.

Pulp & Paper Chemicals -yksikön liikevaihto kasvoi 17 %, vaikka paperi- ja selluteollisuuden tuotantomäärät jäivät viimevuotista alhaisemmiksi. Raaka-aineiden kallistuminen heikensi kannattavuutta ja liikevoitto jäi viimevuotista heikommaksi. Erikoiskemikaalituotannon laajennus Vaasassa on valmis ja Brasilian uusi yksikkö on rakenteilla. Aikakauslehtipaperin valmistuksessa käytettävän kalsiumsulfaattipigmentin tuotantoa lisätään Siilinjärvellä investoimalla uuteen tuotantolinjaan 3,5 milj.e. Tämä nostaa tehtaan kapasiteetin 80 000 tonniin vuodessa. Investointi mahdollistaa myös uuden huippuvaalean pigmenttilaadun valmistamisen.

Vedenpuhdistuskemikaaleja tuottavan Kemwater-yksikön liikevaihto nousi 8 %. Liikevoitto nousi selvästi vuoden takaista paremmaksi.

Industrial Chemicals -yksikön liikevaihto lisääntyi 9 %. Yksikön suurin ja kannattavin osa on titaanidioksidiliiketoiminta, jonka kannattavuus on säilynyt hyvänä huolimatta yleisen taloudellisen kehityksen hidastumisen mukanaan tuomista kysynnän heikkenemisen merkeistä.

Titaanidioksidipigmenttiä valmistavan Porin tehtaan myyntimäärät kasvoivat 13 %, ja hinnat olivat keskimäärin 10 % korkeammat kuin vuosi sitten.

Titaanidioksidipigmenttien tuotantokapasiteettia nostetaan poistamalla tuotannon pullonkauloja. Lisäys on 10 000 tonnia, jolloin kokonaiskapasiteetiksi tulee 130 000 tonnia vuodessa. Investoinnin kokonaiskustannus on 21 milj.e ja uusi kapasiteetti saadaan kokonaisuudessaan käyttöön vuoden 2003 aikana. Tavoitteena on myös keskittyä jatkossa entistä enemmän erikoistuotteisiin.

Kalsiumkloridin markkinatilanne on parantunut ja muurahaishapon kysyntä on hyvä. Pesuaineteollisuudessa ympäristömyötäisenä valkaisuaineena käytetyn natriumperkarbonaatin markkinat ovat kehittyneet odotusten mukaisesti ja Ruotsissa meneillään oleva laajennusprojekti valmistuu syksyllä. Hienokemikaaliliiketoiminta oli viime vuoden tasolla. Fine Chemicalsin tehtaille investoidaan 1,9 milj.e. Tarkoituksena on mahdollistaa tuotantosuunnan osittainen muuttaminen agrokemikaaleista lääkeainekemikaaleihin, joiden kysyntä kasvaa nopeammin.

Muurahaishappoliiketoimintaa laajennetaan investoimalla Ouluun 17,9 milj.e. Investoinnilla tehtaan kapasiteettia nostetaan noin 20 000 tonnilla ja toimintaa suunnataan enenevässä määrin muurahaishapon jatkojalosteisiin. Investointi valmistuu vuonna 2003.

PAINTS AND COATINGS

Maaliliiketoiminnan liikevaihto kasvoi Alcro-Beckersin oston myötä vuoden takaisesta 92 % ja oli 104 milj.e. Tammi-maaliskuun liikevoitto oli 3,5 milj.e (5,9 milj.e) eli 3 % liikevaihdosta. Liikevoittoa alensivat Venäjällä tehdyt varaston arvon muutokset, jotka periytyvät aikaisemmilta vuosilta. Lisäksi goodwill-poistot Alcro-Beckersin ostosta rasittavat tulosta vuoden alusta alkaen, kun taas synergiahyödyt syntyvät myöhemmin tämän ja ensi vuoden aikana. Viime vuoden liikevoitto sisälsi Ison-Britannian toimintoihin liittyvistä järjestelyistä kertaluonteista tuottoa 1,1 milj.e.

Vuoden alusta Tikkurilaan liitettiin Ruotsin suurimman kauppa- ja rakennusmaalien valmistajan Alcro-Beckers AB:n liiketoiminnat. Tämän jälkeen Tikkurila on Pohjoismaiden suurin maalinvalmistaja. Tikkurilan kauppa- ja rakennusmaaliosasta Tikkurila Paintsistä ja Alcro-Beckersistä muodostettiin Tikkurila Deco, joka yhdessä teollisuusmaaleja valmistavan Tikkurila Coatingsin kanssa muodostaa Kemiran maaliliiketoiminnan.

Tikkurila Decon liikevaihto kasvoi 148 % Alcro-Beckersin hankinnan seurauksena. Ilman yritysostoa Tikkurila Paintsin liikevaihto nousi 7 %. Erityisesti Venäjällä kasvu oli vahvaa.

Teollisuusmaaleja valmistavan Tikkurila Coatingsin liikevaihto lisääntyi 6 %. Kasvu oli nopeinta Suomen markkinoilla.

Huhtikuun alussa toteutui kauppa, jolla ostettiin sideainetehdas Vantaalla, Tikkurilan tehtaiden vieressä. Kaupalla varmistetaan edullinen ja joustava sideaineiden saanti Tikkurilan tuotantoyksiköille.

AGRO

Kasvinravinteita tuottavan Agron liikevaihto oli 328 milj.e eli 2 % viime vuotta vähemmän. Ison-Britannian viime syksyn ja tämän kevään tulvien ja Euroopan runsaiden sateiden sekä eläintautien takia lannoitteiden myyntimäärät jäivät kokonaisuudessaan noin neljänneksen viimevuotista pienemmiksi. Liikevoitto oli 31 milj.e (3,4 milj.e).

Erikoislannoitteisiin keskittyneen Kemira Agro Specialties -yksikön (KAS) liikevaihto kasvoi selvästi. Lannoitteiden myyntimäärä kasvoi 15 % ja NPK-seoslannoitteiden hinnat kohosivat keskimäärin 10 % viime vuoden ensimmäisestä neljänneksestä. Raaka-aineista korkealle noussut ammoniakin hinta lähti laskuun vasta ensimmäisen neljänneksen loppupuolella. KAS-yksikön liikevoitto parani.

Dubain yhteisyrityksen ureafosfaattituotanto aloitettiin maaliskuussa. Laitoksen tuotantokapasiteetti on 30 000 tonnia vuodessa.

Eläinrehuissa käytettävän fosfaatin kysyntä on kasvanut Euroopassa noin 25 % sen jälkeen, kun liha-luujauhon käyttö kiellettiin BSE-kriisin takia. Tämä parantaa liiketoiminnan kannattavuutta, kun tuotantokapasiteetti on saatu täyteen käyttöön ja myös hinnat ovat nousussa.

Agron erikoistumisstrategian mukainen toiminnan laajentamisprojekti etenee Jordaniassa, jonne osakkuusyhtiölle rakennettava kaliumnitraattia ja rehufosfaatteja valmistava yksikkö käynnistyy vuoden 2002 kesällä.

Typpilannoitteisiin keskittyneen Kemira Agro Nitrogen -yksikön (KAN) liikevaihto jäi 29 % viime vuoden alapuolelle. Yllä mainitut sateista ja eläintaudeista aiheutuvat vaikeudet kohdistuivat pääosin KAN:in markkinoille ja lannoitteiden toimitusmäärät jäivät markkinoista riippuen yli kolmanneksen viime vuodesta. Osan tästä jättämästä odotetaan siirtyvän loppuvuodelle. Hintataso oli keskimäärin 25-30 % korkeampi kuin viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kannattavuutta kuitenkin rasittaa ammoniakin valmistuksessa käytettävän maakaasun korkea hinta. Vaikka öljyn hinta onkin pudonnut huipustaan selvästi ja oli ensimmäisellä neljänneksellä keskimäärin samalla tasolla kuin vuosi sitten, maakaasun hintasopimuksiin liittyvä viive tekee siitä edelleen merkittävästi kalliimpaa kuin viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Liikevoitto oli selvästi parempi kuin viime vuonna.

Myytäväksi nimetyn typpiliiketoiminnan kilpailukyvyn, kannattavuuden ja arvonnousun kehittämiseksi KAN:in Manner-Euroopan toimintoja tehostetaan.

Yhtiö kehittää Kemistar-konseptia vahvistamalla asiakasyhteistyötä ja sopeuttamalla tukitoimintonsa uuteen tilanteeseen vähentämällä väliportaita.

Hollannin Rozenburgissa vuoden vaihteessa suljettu typpihappotehdas siirretään yhtiön Belgian toimipaikalle Tertreen. Siirto aloitetaan välittömästi ja sen arvioidaan olevan valmis kesällä 2002. Uuden typpihappotuotannon myötä Tertressä suljetaan vanhempaa, kustannus- ja ympäristömielessä tehottomampaa kapasiteettia. Sen sijaan Tertren lannoitteiden rakeistuskapasiteettiin investointi ei vaikuta.

Agro on myynyt Rotterdamissa, Hollannissa sijaitsevan Kemira Pernis B.V:n osakekannan hollantilaiselle Van Bentum -yhtiölle. Kauppa sisältää koko Pernisin toimipaikan, maa-alueen, sataman ja laitteet. Van Bentumin tarkoituksena on käynnistää kierrätysmateriaalien käsittelyyn liittyvää liiketoimintaa alueella.

Edellä mainittujen toimien arvioidaan vaikuttavan Agron kuluvan vuoden tulokseen nettona positiivisesti noin 4 miljoonaa euroa. Tarvittavat investoinnit ovat noin 12,5 miljoonaa euroa ja odotettavissa olevat vuotuiset säästöt noin 16 miljoonaa euroa. Säästöt tuntuvat täysimääräisinä vuoden 2002 loppupuolelta alkaen.

MUU LIIKETOIMINTA

Pakokaasukatalysaattoreita valmistavan Kemira Metalkatin liikevaihto oli 12 milj.e, 3 % edellisvuotista suurempi. Liikevoitto oli 0,5 milj.e (1,1 milj.e).

INVESTOINNIT

Kemira-konsernin rahavirtalaskelmaan sisältyvät bruttoinvestoinnit olivat 138 milj.e (27 milj.e). Koko vuoden bruttoinvestointien arvioidaan olevan noin 400 milj.e (218 milj.e).

RAHOITUS

Tammi-maaliskuun nettorahoituskulut olivat 8,2 milj.e (12 milj.e). Valuuttakurssitappiot olivat 1,7 milj.e (voitto 1,5 milj.e). Kiinteäkorkoisten lainojen osuus oli noin 58 % korollisten lainojen kokonaissummasta (poisluettuna eläkelainat, joita ei katsota täysin kiinteäkorkoisiksi).

Korollinen nettovelka oli 640 milj.e, 215 milj.e korkeampi kuin viime vuoden lopussa, pääosin Alcro-Beckersin oston seurauksena.

YHTIÖKOKOUKSEN PÄÄTÖKSET

Yhtiökokous vahvisti vuodelta 2000 maksettavan osingon määräksi 0,30 e (0,23 e) per osake eli yhteensä 36,7 milj.e (29,6 milj.e). Yhtiökokous päätti mitätöidä yhtiön hallussa olevat 5 % yhtiön osakkeista eli yhteensä 6 440 000 osaketta. Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen ostamaan markkinoilta yhtiön omia osakkeita enintään 6 118 000 kappaletta eli 5 % kokonaismäärästä. Ostot aloitettiin toukokuun alussa. Se myös valtuutti hallituksen luovuttamaan yhtiön hallussa oston jälkeen olevia osakkeita enintään 6 118 000 kappaletta käytettäväksi osana henkilöstörahastoille maksettavia voittopalkkioita ja johdon kannustusjärjestelmien palkkioita (mikäli sellaisia päätetään ottaa käyttöön) tai maksuvälineenä yrityskaupoissa. Valtuutus on voimassa yhden vuoden ajan yhtiökokouksen päätöksestä.

Yhtiökokous päätti optio-oikeuksien antamisesta Kemira Oyj:n tai sen tytäryhtiöiden palveluksessa oleville yhtiöiden johtoon kuuluville henkilöille. Optio-oikeuksiin liittyy oikeus merkitä Kemira Oyj:n osakkeita enintään 2 850 000 kappaletta 2.5.2004-31.5.2007 välisenä aikana, mikäli yhtiön kannattavuudelle ja osakkeen kurssikehitykselle asetetut tavoitearvot saavutetaan.

LOPPUVUODEN NÄKYMÄT

Chemicalsin markkinanäkymiin vaikuttaa yleinen taloudellinen kehitys erityisesti Pulp & Paper -yksikössä ja Industrial Chemicals -yksikön titaanidioksidipigmenttiliiketoiminnassa. Paperituotteiden kysynnän ja sellu- ja paperiteollisuuden käyttöasteen odotetaan jäävän viimevuotista pienemmäksi. Kemwater-yksikön osalta ei ole näköpiirissä merkittäviä muutoksia. Industrial Chemicals -yksikössä näkymät ovat hyvät muurahaishapolle, kalsiumkloridille ja pesuainekemikaaleille. Hienokemikaaliliiketoiminnan tulos sen sijaan näyttäisi jäävän viimevuotista heikommaksi. Chemicalsin vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan olevan viime vuoden tasolla. Pulp & Paper Chemicals ja Kemwater-yksiköiden kasvua pyritään jatkossa kiihdyttämään myös yritysostoilla.

Maalien myynnin kotimarkkinoille odotetaan kehittyvän hyvin. Paints and Coatings -alueen liikevaihdon odotetaan ylittävän 450 milj.e ja liikevoiton arvioidaan nousevan viimevuotista paremmaksi. Erityisesti Venäjän, Baltian ja Puolan liiketoimintojen uskotaan kasvavan ja parantavan kannattavuuttaan. Myös maaliliiketoiminta on kasvuala, jossa yritysostot ovat mahdollisia.

Agron näkymiin luo epävarmuutta alkuvuoden alhaiseksi jääneiden toimitusten takia korkeiksi nousseet tuottajien varastot, jotka ovat johtaneet tuotannonrajoituksiin myös KAN:in tehtailla. Toisaalta maaperän ravinnepitoisuudet ovat samoista syistä poikkeuksellisen matalat ja siten kysynnän odotetaan jatkossa paranevan. Tämä ei kuitenkaan välttämättä ehdi vaikuttaa vielä tämän vuoden tulokseen.

Mikäli tuotteiden hinnat säilyvät nykyisillä tasoillaan ja maakaasun hinta laskee öljyn hinnan perässä, tämä luo hyvät edellytykset kannattavuuden kehittymiselle jatkossa. Positiivista vaikutusta saadaan myös eläinrehumarkkinoiden kysynnästä. Typpituoteliiketoiminnan rakennejärjestelyyn liittyvät ratkaisut ja niiden ajoitus voivat vaikuttaa tulokseen. Agron koko vuoden liikevoiton odotetaan paranevan selvästi.

Kemira-konsernin liikevoiton odotetaan tänä vuonna nousevan viimevuotista paremmaksi. Toteutettavien yritysostojen myötä nettovelkojen ja nettorahoituskustannusten arvioidaan nousevan viime vuodesta. Operatiivisen nettotuloksen uskotaan paranevan.

Helsinki 8.5.2001

Hallitus

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.

KEMIRA-KONSERNI

Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Vertailuvuoden toimialakohtaiset luvut on muutettu vastaamaan nykyistä liiketoimintarakennetta.

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Tuloskatsaus 1.1.-31.3.2001