Telenor kjøper kabel-tv-selskapet Sweden On-Line

- Vi har en ekspansiv strategi for å bli nest størst på det svenske kabel-tv-markedet. Telenor er allerede den ledende distributøren av programinnhold til frittstående kabel-tv-nett i Norden gjennom vårt datterselskap Telenor Vision, og vårt mål er å bli Nordens ledende distributør av TV-program og interaktive tjenester, sier direktør Magnus Johansson i Telenor Residential.

Telenor kjøper Sweden On-Line for 195 millioner SEK og får dermed rundt 185.000 nye kunder i Sverige. Gjennom Sweden On-Line og Telenor Vision distribuerer dermed Telenor tv- og radiokanaler til 455.000 kabel-tv-husholdninger i Sverige. Oppkjøpet forutsetter godkjennelse fra det svenske Konkurrensverket.

Sweden On-Line ble etablert i 1986 og er i dag Sverige tredje største riksdekkende kabel-tv- operatør med ca 185.000 tilsluttede husholdninger. Selskapet eies i dag av investeringsselskapet Atle AB og har hovedkontor i Stockholm og regionkontorer i Malmö, Göteborg, Karlstad og Umeå. Sweden On-Lines kunder er alt fra kunder i leiligheter og eneboliger til borettslag, kommuner og private selskaper. SOL hadde i år 2000 en omsetning på 123 millioner SEK, og et EBITDA-resultat på 24 millioner SEK.

Telenor er allerede til stede i det svenske kabel-tv-markedet gjennom datterselskapet Telenor Vision AB, Nordens ledende programleverandør til frittstående kabel-tv-selskaper. Selskapets mål er et bredt tilbud av tv-program og interaktive tjenester med høy valgfrihet og fleksibilitet for kunden. Med oppkjøpet av Sweden On-Line planlegges et omfattende investeringsprogram for å oppgradere og digitalisere selskapets kabel-tv-nett til også å kunne distribuere digital tv og interaktive tv-tjenester.

- Vi vil utfordre konkurrentene gjennom valgfrihet og mangfold. Med dagens oppkjøp blir vi store nok i Sverige til å sette tyngde bak ordene, sier Per Tengblad, administrerende direktør i Telenor Broadband Services AB.

Fra sin tidligere posisjon som programleverandør til svenske kabel-tv-nett, utvikler Telenor seg nå til å bli en komplett kabel-tv-operatør på det svenske markedet. I juli i år overtok Telenor Vision kontrollen med Seth's Kabel-TV Förvaltning og Seth's Antenn & Teleteknik AB i Göteborg. Med dette oppkjøpet sikret Telenor seg også installasjonskapasitet for sine kunder gjennom Digital Teknik-kjeden (DTK). DTK er en riksdekkende kjede av 47 frittstående installasjonsselskaper innenfor kabel-tv, jordbunden kommunikasjon og satellittkommunikasjon. Seth's fungerer i dag som en koordinator av DTK-kjedens virksomhet.