KEMIRA ALOITTAA VESIKEMIKAALITUOTANNON PIETARISSA

Venäläisen lupakäytännön vuoksi omaisuus siirretään ensi vaiheessa uuteen Pigmentin ja Kemiran yhteisyritykseen. Sen jälkeen, kun luvat on saatu siirrettyä, yhteisyritys siirtyy kokonaan Kemiran omistukseen. Lupien siirron arvioidaan tapahtuvan vuoden loppuun mennessä.

Pietarin vedenpuhdistaminen on Kemiralle merkittävä kehitysaskel, onhan yhtiö tutkinut ja tarjonnut Venäjälle juoma- ja jätevedenpuhdistamiseen liittyviä kokonaisratkaisuja aina 1980-luvulta saakka. "Sopimus on myös jatkoa Kemiran 1990-luvulla alkaneelle vedenpuhdistuskemikaalien viennille Venäjälle. Tehtaan nykyinen tuotanto menee juomaveden puhdistamiseen, ja jatkossa Kemira suuntaa tuotteita Pietarin ohella koko Luoteis-Venäjän juoma- ja jätevesihuollon kehittämiseen. Venäjän vesihuollon kehittäminen on Kemiralle suuri mahdollisuus ja yhteistyön tiivistyminen venäläisten kanssa poikii jatkossa ripeääkin liiketoiminnan kasvua", arvioi johtaja Hannu Luhtala Kemiran Kemwater-yksikön jatkonäkymiä.

Venäläinen Pigment-yhtiö valmistaa Pietarissa sekä kiinteää että nestemäistä alumiinisulfaattia. Merkittävin asiakas on Pietarin kaupungin vesilaitos, GUP Vodokanal Sankt Peterburga. Kemira käynnistää Pietarin tehtaalla välittömästi uuden tuotantolinjan suunnittelutyöt ja tavoitteena on lähes kaksinkertaistaa laitoksen nykykapasiteetti. Tuotannon arvioidaan käynnistyvän uudella linjalla vuoden 2003 jälkimmäisellä puoliskolla.

Kemira hyödyntää uuden tuotantolinjan raaka-aineena Porin titaanidioksiditehtailla sivuvirtana syntyvää ferrosulfaattia, josta valmistetaan pitkälle jalostettuja vedenpuhdistuskemikaaleja. Lisäksi Luoteis-Venäjän vesihuollossa voidaan hyödyntää pohjoismaista osaamista ja kokonaissynergiaa, jolloin juomavedenpuhdistuksessa syntyvää lietettä käytetään uudelleen tehokkaasti myös jätevesien puhdistuksessa.

Allekirjoitettu sopimus vahvistaa Kemiran asemia Itämeren altaan vesikemikaalimarkkinoilla. Kemira-konsernin yksi strategisesti tärkein alue on laajentaa liiketoimintaa vedenpuhdistuskemikaaleissa. Tällä hetkellä yhtiö on jo Euroopan suurin saostuskemikaalien toimittaja

Kemiran kemikaaliliiketoiminnan liikevaihto vuonna 2001 oli noin 900 miljoonaa euroa ja tästä Kemwaterin vedenpuhdistuskemikaalien osuus oli noin 18 %. Tuotantoa Kemwaterilla on yli 30 maassa.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Yrjö Sipilä, Kemira Chemicals Oy, puh. 010 862 1605
Johtaja Hannu Luhtala, Kemira Chemicals Oy, Kemwater-yksikkö, puh. vaihde 010 8611