Nokia esittelee värikkään kolmitaajuuspuhelimen

Nokia esitteli tänään värikkään uutuuden fashion-puhelintensa valikoimaan. Nokia 7210 -puhelimen rohkean muotoilun yksityiskohtiin kuuluvat muun muassa uudenlainen tyylikäs näppäimistö ja nelisuuntainen ohjausnäppäin. Puhelimessa on korkeatasoinen värinäyttö, multimediaominaisuudet (Multimedia Messaging Service, MMS), Java (TM)-sovellusten tuki sekä FM-stereoradio. Uusi muotipuhelin hyödyntää GPRS (General Packet Radio Service)-tekniikkaa ja toimii viidellä mantereella GSM 900/1800/1900 -verkoissa. Nokia 7210 tulee myyntiin maailmanlaajuisesti vuoden 2002 kolmannella neljänneksellä.

"Nokia 7210 yhdistää ainutlaatuisesti huippumuotoilun ja -teknologian. Se laajentaa yksiköllisyyden puhelimen ulkokuoresta sen sisäpuolelle antamalla käyttäjälle mahdollisuuden valita omat sovelluksensa ja tavan viestiä. Hätkähdyttävän ulkoasun lisäksi värikuvat ja stereoääni lisäävät käytön elämyksellisyyttä. Nokia 7210 ilmentää niitä jännittäviä uusia suuntia, joihin matkapuhelinten kehitys on kulkemassa teknologian tarjoamien mahdollisuuksien monipuolistuessa", sanoi johtaja Anssi Vanjoki Nokia Mobile Phonesista.

Nokia 7210 on ensimmäinen tuote, joka perustuu pienikokoisille värinäytöille optimoituun Nokia Series 40 -käyttöliittymään. Puhelimen värinäyttö tukee 4096:a väriä, ja yhdessä multimediaviestinnän kanssa se tuo viestintään uusia ulottuvuuksia. Multimediaviestintä (MMS) toimii pitkälti samalla tavoin kuin perinteinen tekstiviestintä (SMS), mutta se antaa mahdollisuuden yhdistää viestiin tekstiä, grafiikkaa ja digitaalisia kuvia. Kun käyttäjä on kirjoittanut tekstin ja valinnut kuvan, hän voi lähettää multimediaviestin toiseen MMS-ominaisuuksilla varustettuun laitteeseen tai vastaanottajan sähköpostiosoitteeseen. Jos multimediaviesti lähetetään laitteeseen, joka ei tue MMS-ominaisuuksia, vastaanottaja saa viestinä salasanan ja Internet-osoitteen, jonne viesti on talletettu ja josta hän voi käydä katsomassa sen sisällön. Nokia 7210 -puhelimella voi vastaanottaa multimediaviestejä, jotka sisältävät tekstiä, kuvia ja soittoääniä.

Nokia 7210 tukee Java 2 Micro Edition (J2MEÔ) -teknologiaa, joka on pienille kulutuselektroniikkalaitteille parhaiten soveltuva Java-teknologian versio. Nokia 7210 -puhelimen J2ME-sovellusalusta perustuu Mobile Information Device Profile 1.0 (MIDP 1.0) -teollisuusstandardiin. Nokia 7210 -matkapuhelimen käyttäjät voivat yksilöidä laitteensa hakemalla puhelimen WAP-selaimella uusia, monipuolisia Java-sovelluksia.

Moniääniset MIDI-soittoäänet ja FM-stereoradio tuovat Nokia 7210 -puhelimen käyttäjän ulottuville korkealaatuisen äänimaailman. MIDI-ääniä ja perinteisiä soittoääniä voidaan käyttää myös soittajakohtaisina hälytysääninä sekä tekstiviestien merkkiääninä. Lisää melodisia soittoääniä voi vastaanottaa MMS-viestinä, hakea Club Nokiasta WAP:n välityksellä tai Internetistä Nokia PC Suite 5.0 -ohjelman avulla. Puhelimen kaiutintoiminto mahdollistaa muun muassa radion kuuntelemisen ilman kuulokkeita.*

Nokia 7210 on myös Nokian ensimmäinen Pop-Port(TM) -liitännällä varustettu puhelinmalli. Nokia Pop-Port on ensisijainen liitäntä Nokian tulevissa puhelinmalleissa. Langattomaan ympäristöön suunniteltu Nokia Pop-Port tukee edistyksellisiä toimintoja, joihin kuuluvat lisälaitteiden digitaalinen tunnistaminen, stereoääni ja nopea datayhteys. Pop-Port -liitännän myötä Nokia avaa vähitellen lisälaiteliitynnän osia ja lisensoi spesifikaatioita lisälaite- ja matkapuhelinvalmistajille. Näin musiikin, viihteen tai kuvien alalla toimiville yrityksille tarjoutuu mahdollisuus lisätä merkittävästi innovatiivisten ja houkuttelevien lisälaitteiden tarjontaa.

Nokia 7210 -puhelimen käyttäjät voivat hakea melodisia MIDI-soittoääniä, värigrafiikkaa ja kuvia Club Nokian WAP-palveluiden kautta. Uutena palveluna on mahdollisuus hakea näytön taustakuvia Nokia 7210 -puhelimeen. Käyttäjä voi tallentaa kuvia henkilökohtaiseen kuva-albumiinsa Club Nokian Photo Zone -palvelussa ja lähettää niitä multimediaviesteinä webbisivujen kautta. WAP-palveluissa on tarjolla myös Java-pelejä.

Nokia 7210 -puhelimen ominaisuuksiin kuuluvat:

- kaiutintoiminto, joka mahdollistaa radion kuuntelun ilman kuulokkeita sekä neuvottelupuhelun
- melodiset MIDI-soittoäänet
- Pop-Port -liitäntä:lisälaitteen digitaalinen tunnistus
stereoääni
datayhteys
virran ulostulo lisälaitteelle
- näytönsäästäjänä digitaalinen kello
- kehittyneet kalenteritoiminnot
- näytön taustakuva
- käyttäjän vaihdettavissa oleva näytön väritys
- viestitoiminnot: SMS, MMS
- Java-pelit: Triple Pop, Bounce
- lisävarusteena saatavilla 6 Xpress-on (TM)-värikuorta
- sekuntikello ja ajastin
- PC Suite 5.0
- mitat: tilavuus 68 cm3, paino 83 g
- puheaika jopa 4 tuntia, valmiusaika jopa 240 tuntia
- infrapunaportti
- WAP 1.2.1
- GPRS 2+2, 1+3
- GSM 900/1800/1900

*FM-radion kuuntelu kaiuttimen kautta edellyttää, että kuulokkeita käytetään antennina
*MMS-palvelut ovat riippuvaisia verkosta sekä käytettävien laitteiden yhteensopivuudesta ja näiden tukemista sisältömuodoista.

Lisätietoja:
Nokia Mobile Phones
nokia.mobile.phones@nokia.com

www.nokia.fi
www.nokia.com

Club Nokian Internet-palvelut: www.club.nokia.com
Club Nokian WAP-palvelut: mobile.club.nokia.com

Lisätietoja Nokian sovelluskehittäjille suunnatusta yhteisöstä sekä Nokia 7210 -puhelimesta ja sen Java-ominaisuuksista saa osoitteesta www.forum.nokia.com

Kuvamateriaalia tuotteista on saatavilla Nokian Internet-sivuilla osoitteessa www.nokia.com/press