SEB inleder samarbete med Hi3G om 3G Banking

Genom SEB:s och Hi3G:s samarbete får användarna mobil tillgång till ett brett utbud av finansiella tjänster; betalningar och andra transaktioner, tradingmöjligheter, nyheter och finansiella verktyg. SEB:s mål är att erbjuda den ledande 3G bank lösningen på den svenska marknaden.

- Vi kommer att göra det möjligt för kunder att aktivt hantera sina personliga finanser på ett enkelt sätt genom 3G mobiler, säger Chris Bannister, VD, Hi3G. Både SEB och Hi3G är ledande spelare inom områdena e- respektive m-Banking. Detta avtal ger en strategisk fördel och framtida affärsmöjligheter inom 3G marknaden och banktjänster, avslutar Chris Bannister.

- SEB har varit ledande inom utvecklingen av svensk e-banking, sedan lanseringen av våra första Internet tjänster 1996. Detta är ett naturligt nästa steg i den fortsatta utvecklingen av mobila banktjänster i linje med våra kunders krav på flexibilitet och enkelhet. 3G banking kommer att ytterligare förbättra våra kunders möjligheter att använda modern teknologi som ett komplement till personliga möten och kontakter, säger Fleming Carlborg, chef för division Nordic Retail and Private Banking inom SEB.

SEB är en europeisk finanskoncern framförallt för företag och finansiellt aktiva privatpersoner. SEB har 675 kontor i Sverige, Tyskland och Baltikum, med totalt 4 miljoner kunder. Av dessa är 1 miljon Internetkunder. SEB har också verksamhet i övriga Norden, Storbritannien, Luxemburg och Schweiz. Koncernens balansomslutning är 1 163 miljarder kronor och förvaltat kapital uppgår till 871 miljarder kronor. Antalet medarbetare uppgår till 20 800. Läs mer om SEB: www.seb.se