PA RESOURCES: PRODUKTIONSSTART PÅ EL BIBANE-FÄLTET UTANFÖR TUNISIEN

Borrandet av tre brunnar har nu slutförts och produktionen av olja har startat från en av brunnarna på El Bibane-fältet utanför Tunisien. Olje- och gas koncernen PA Resources har 25 procents ägarandel i fältet.
Produktionen av olja på El Bibane-fältet offshore Tunisien startade förra veckan från brunnen EBB-4 enligt operatören Candax Energy. Oljeproduktionsnivåerna har hittills varierat på grund av idrifttagningen av det landbaserade kraftverket samt förseningar i inkopplingsarbetet till havs beroende på dåligt väder, vilket båda krävde ett flertal avstängningar. Daglig topproduktion hittills har uppgått till cirka 1 400 fat olja per dag (varav 350 fat per dag netto till PA Resources). Operatören förväntar sig att produktionsnivåerna ska stiga avsevärt under de kommande veckorna när produktionen från brunnen EBB-4 optimeras och EBB-3 brunnen kopplas in och tas i drift.

-	Produktionsstarten på El Bibane-fältet för oss ett steg närmare koncernens produktionsmål för 2008. Därför är vi nöjda med att de tre brunnarna är färdigborrade, produktionen har startat och att fältutvecklingsprojektet snart ska färdigställas, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef på PA Resources.

Den andra produktionsbrunnen i fältutvecklingsprojektet, EBB-3, färdigställdes också förra veckan, och borriggen West Titania lämnar nu fältet. Installationen av EBB-3 plattformen och ihopkopplingen av rörledningarna med de övriga brunnarna pågår. Det landbaserade SEEB-gaskraftverket är också under idrifttagning och ska vara redo för att påbörja produktion av elenergi så fort som gasproduktionen från El Bibane har stabiliserats i april 2008. El Bibane-fältet blir då återigen en viktig leverantör av energi i Tunisien.

Gasinjektionsbrunnen EBB-5 testades i början av mars och gas och kondensat flödade till den centrala processanläggningen på land för att rensa brunnen och kunna påbörja idrifttagningen av det landbaserade kraftverket.

Fakta om El Bibane-fältet
El Bibane-fältet ligger till havs i den sydöstra delen av Tunisien, 16 kilometer utanför staden Zarzis. Produktionen på El Bibane-fältet var avstängd under 2006 på grund av problem med att återstarta den enda producerande brunnen efter en period av underhållsarbeten. Ett utvecklingsprojekt påbörjades under 2007 och är nu nära slutförande. Tre brunnar har borrats sedan 2007. När hela projektet är slutfört ska fältet producera olja och gas från två brunnar. För att upprätthålla ett högt tryck i reservoaren ska gas injekteras via en gasinjektionsbrunn. Brunnarna är installerade på tre mindre plattformar ute till havs. Oljan och gasen transporteras genom rörledningar till en separat produktions- och exportterminal på land, där oljan och gasen processas och separeras. Oljan exporteras och säljs till marknaden. Gasen levereras till ett gaskraftverk där elenergi produceras. Detta kraftverk ägs av ett separat bolag och elen distribueras till den tunisiska statens elbolag STEG.

Operatören Candax Energy har 75 procents ägarandel i El Bibane-fältet och PA Resources 25 procent.

Stockholm den 25 mars 2008
PA Resources AB (publ)

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
President and CEO, PA Resources AB
E-post: info@paresources.se
Trond Bjerkan
Vice President, PA Resources AB
E-post: info@paresources.no

PA Resources AB (publ) är en snabbt växande olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Ekvatorial Guinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources AB hade intäkter om cirka 2 751 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment MidCap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES PRODUKTIONSSTART PA EL BIBANE-FALTET UTANFOR TUNISIEN