PA RESOURCES: PA RESOURCES FÖRVÄRVAR BOLAG MED LOVANDE LICENS

Olje- och gas koncernen PA Resources har förvärvat bolaget REAP 29/25 Ltd, som har en 100 procents ägarandel i prospekteringslicensen P1318 i Nordsjön utanför Storbritannien. Samtidigt har PA Resources tilldelat 50 procent i licensen till företaget Dove Energy. Förvärvskostnaden uppgår netto till cirka 1,4 miljoner SEK.
PA Resources brittiska dotterbolag Scotsdale Petroleum Ltd har förvärvat bolaget REAP 29/25 Ltd, som har en 100 procents ägarandel i prospekteringslicensen P1318, lokaliserad i västra delen av Auk Basin i området vid Central Graben i Nordsjön offshore Storbritannien. Köpeskillingen uppgår till cirka 227 000 GBP (motsvarande 2,7 miljoner SEK).

Samtidigt som förvärvet, har Scotsdale tilldelat 50 procent av licensen P1318 till Dove Energy Ltd för hälften av den ovan nämnda förvärvskostnaden. Det betyder att nettoförvärvskostnaden uppgår till 114 000 GBP (motsvarande cirka 1,4 miljoner SEK).

Licensen P1318 täcker Block 29/18b, 19b, 24 och 25 i den 29:e kvadranten i den brittiska delen av Nordsjön. Licensen ligger strax söder om Scotsdales licens P1319 i Block 29/20c och täcker en yta av cirka 600 kvadratkilometer. Alla ovan nämnda blocken tilldelades i den 23:e licensrundan och tillstånden för att bedriva prospektering har nyligen förlängts och är nu inne i en fas med arbetsprogram som omfattar förvärv och analys av seismisk data samt prospekteringsborrningar. Den brittiska myndigheten Department of Business, Enterprise and Regulatory Reform (BERR) har godkänt Scotsdale som operatör av de två ovan nämnda licenserna, samt de två licenserna P1342 (Block 17/4) and P1336 (Blocks 43/14b and 43/15b).

Förvärvet tillför företaget ytterligare prospekteringsmöjligheter i denna region, där företaget tidigare har kartlagt att berggrunden innehåller ett flertal intressanta formationer och geologiska strukturer från olika tidsåldrar.

-	Förvärvet är ett viktigt steg för oss i våra planer att genomföra prospekteringsaktiviteter i västra delen av Auk Basin. Det är också ett bevis på att koncernen är mycket intresserad av den brittiska kontinentsockeln och av att fortsätta utöka våra tillgångar i området, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef på PA Resources AB, Scotsdale's moderbolag.

Scotsdale planerar att förvärva ny seismisk data i båda licenserna under 2008 och har för avsikt att fatta beslut om borrningar i början av 2009.

Stockholm, 30 juni 2008
PA Resources AB (publ)

För ytterligare information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
VD och koncernchef, PA Resources AB
Telefon: +46 70 751 41 84. E-post: info@paresources.se
Trond Bjerkan
Vice VD, PA Resources AB
Telefon: +47 21 097110. E-post: info@paresources.no

PA Resources AB (publ) är en snabbt växande olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources AB hade intäkter om cirka 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap och från den 1 juli 2008 segment Large Cap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES PA RESOURCES FORVARVAR BOLAG MED LOVANDE LICENS