PA RESOURCES: PA RESOURCES FÖRVÄRVAR TVÅ DANSKA OLJELICENSER FRÅN SHELL

PA Resources AB har ingått ett avtal med Shell Olie- og Gasudvinding Danmark B.V att förvärva 26,8 procents andel i två danska oljeprospekteringslicenser. En prospekteringsbrunn ska borras på en av licenserna med start under fjärde kvartalet 2008.
Olje- och gaskoncernen PA Resources AB har ingått ett avtal med Shell Danmark gällande förvärv av 26,8 procents andel i Licens 9/06 (Gita) respektive Licens 9/95 (Maja) på den danska kontinentalsockeln. De två licenserna ligger strax söder om Harald-fältet och innehåller prospektiva reservoarer från Jura-perioden, där det även finns goda möjligheter att hitta olja i bergarter från tertiärperioden. En prospekteringsbrunn ska borras med borriggen Ensco 101 på Gita-prospektet i licensen 9/06 med start under fjärde kvartalet 2008. Brunnens mål är att nå två geologiska strukturer i berg från Jura-perioden, som grov uppskattat innehåller prospektiva resurser i storleksordningen 200 till 1 100 miljoner fat oljeekvivalenter, av vilka PA Resources andel uppgår till netto 132 miljoner fat oljeekvivalenter oriskade prospektiva resurser (P50).

- Detta förvärv innebär en mycket stor möjlighet för PA Resources och ligger helt i linje med vår tillväxtstrategi - att bygga upp en portfölj med intressanta fält i Nordsjön, som är ett av våra geografiska kärnområden. De två licenserna har en mycket stor potential att innehålla stora oljeresurser och borrningen av prospekteringsbrunnen senare under året kommer att bli mycket intressant att följa. Blir brunnen en framgång finns det redan infrastruktur såsom olje- och gas pipelines i närheten med tillgång till ledig kapacitet som ger oss en unik möjlighet till en snabb utbyggnad av fältet. Vi är därför mycket nöjda med att ha ingått i denna affär med Shell Danmark, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef i PA Resources AB.

Avtalet med Shell Danmark är villkorat av tredje parts godkännande.

Operatör för båda licenserna är Maersk Olie og Gas AS med en andel av 31,2 procent i respektive licens.
När förvärvet är formellt slutfört, blir övriga partners i licens 9/06; PA Resources AB (26,8 %), Danish Offshore Fund (20 %), Norwegian Energy Company ASA (Noreco) (12 %) och Shell (10 %). Partners i licens 9/95 blir PA Resources AB (26,8 %), DONG (20 %), Norwegian Energy Company ASA (Noreco) (12 %) and Shell (10 %).

PA Resources äger sedan tidigare andelar i två prospekteringslicenser i Danmark. Koncernen är operatör med 64 procents andel i Block 11/06 respektive Block 12/06 - två licenser med stor potential som nu går in i en fas med borrningar. En borrigg är på gång att kontrakteras och borrningen av två prospekteringsbrunnar planeras under 2009, en brunn på varje block.

Stockholm, 29 augusti 2008
PA Resources AB (publ)

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
VD och koncernchef, PA Resources AB
Telefon: +46 70 751 41 84.
E-post: info@paresources.se
Trond Bjerkan
Vice VD, PA Resources AB
Telefon: +47 21 09 71 10.
E-post: info@paresources.no

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources AB hade intäkter på 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Large Cap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES PA RESOURCES FORVARVAR TVA DANSKA OLJELICENSER FRAN SHELL