LUNDIN PETROLEUM PÅBÖRJAR PROSPEKTERINGSBORRNING I PL400 , OFFSHORE NORGE.

Prospekteringsborrningen 3/8 på strukturen Barchan har påbörjats. Borrningen är belägen i licens PL400 i norska Nordsjön.

PL400 är belägen cirka 12 km öster om Trymfyndigheten i södra Nordsjön i närheten av gränsen mellan Norge och Danmark. Borrnignen har som målsättning att nå sandstensreservoar från permåldern i en trevägs- och förkastningsförsluten struktur. Barchanstrukturen har uppskattade, obekräftade potentiella brottoresuser om 150 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe).

Planerat borrdjup är cirka 4 000 meter under havsytan och borrningen kommer att genomföras med jack-up riggen Maersk Guardian och beräknas ta cirka 60 dagar.

Lundin Petroleum är operatör av PL400 med en licensandel om 50 procent. Partners är Norwegian Energy Company ASA (Noreco) med 30 procent och Petoro AS med en licensandel om 20 procent.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Ryssland, Sydostasien och Afrika. Bolaget är noterat vid den NASDAQ OMX, Stockholm (ticker ”LUPE”). Lundin Petroleum har 177 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) bevisade och sannolika reserver.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Maria Hamilton
Informationschef