YIT:N ENERGIANERO INNOVAATIOKILPAILU 2011 STARTTASI: HAASTE KAIKILLE SUOMALAISILLE LÖYTÄÄ UUSIA ENERGIARATKAISUJA

YIT:N ENERGIANERO INNOVAATIOKILPAILU 2011 STARTTASI:
HAASTE KAIKILLE SUOMALAISILLE LÖYTÄÄ UUSIA ENERGIARATKAISUJA

YIT:n tänään 25.11.2011 järjestämässä Energianero Gurut 2011 -tilaisuudessa julkistettiin Innovaatiokilpailu, jolla haetaan uusia tuotteita, ideoita ja ratkaisuja energiatehokkuuden parantamiseen. YIT järjestää kilpailun yhdessä Aalto-yliopiston, Keksintösäätiön ja Tekesin kanssa.

- Energiatehokkuus on iso haaste kiinteistö- ja rakennusalalle sekä teollisuudelle, mutta myös mahdollisuus kehittää uusia ratkaisuja ja liiketoimintaa. Haemme nerokkaita ideoita energiaa säästävistä ratkaisuista sekä uusia tuotteita, joita ei vielä ole Suomen markkinoilla. Odotamme rohkeita ideoita, eri asioita yhdistäviä oivalluksia sekä yllättäviä teknisiä ratkaisuja, joista voimme kehittää toimivia kaupallisia tuotteita ja palveluja, kertoo tuomariston puheenjohtaja, johtaja Timo Lehmus YIT:stä.

Innovaatiokilpailu kestää 30.11.2011 asti, ja siinä on kaksi sarjaa: valmiit tuotteet ja kehitysideat. Molemmissa sarjoissa ehdotusten tulee liittyä YIT:n toimintaan kuten rakentamiseen, talotekniikkaan tai teollisuuspalveluihin ja niiden on vähennettävä merkittävästi ostoenergian tarvetta. Kolme parasta kehitysideaa palkitaan rahapalkinnoilla, ja lisäksi niillä on mahdollisuus tulla kaupallistetuiksi. Valmiit tuotteet -sarjassa kriteerit täyttävän tuotteen palkintona on ostosopimus YIT:n kanssa. Palkintotilaisuuksia on kaksi, joista ensimmäinen pidetään elokuussa ja jälkimmäinen tammikuussa 2012.

- Jokainen ajatus ja idea on tärkeä, ja siksi haastamme kaikki suomalaiset niin yksityishenkilöt kuin yritykset ja yhteisöt mukaan Innovaatiokilpailuun. Haemme sekä suuria että pieniä ideoita energiatehokkuuden parantamiseksi rakentamisessa. Idea voi olla valmis tai lähes valmis tuote, jota ei vielä ole hyödynnetty Suomen markkinoilla. Tai se voi olla loistava kehitysidea, joka vaatii jalostamista ja lisäselvityksiä ennen kuin varmistuu, jotta idea kantaa myös käytännössä, rohkaisee Timo Lehmus.

Palkintotuomariston muodostavat Timo Lehmuksen lisäksi professori Kai Siren Aalto-yliopistosta, kehittämispäällikkö Pekka Rantala Keksintösäätiöstä, teknologia-asiantuntija Virpi Mikkonen Tekesistä sekä YIT:stä liiketoimintaryhmän johtaja Jarno Hacklin, hankekehityspäällikkö Mikko Myyryläinen, tuotepäällikkö Tero Karislahti ja kehityspäällikkö Tommi Kokkonen, joka toimii tuomariston sihteerinä.

Energiantuotannon ja -säästön asiantuntijat äänessä Energianero Gurut 2011 -tilaisuudessa

Energianero Gurut 2011 -tilaisuudessa kuultiin YIT:läisten ja muiden asiantuntijoiden esityksiä ja keskusteltiin energiansäästön tulevaisuudesta rakentamisessa, talotekniikassa ja teollisuudessa. Seminaariesitykset ovat nähtävillä osoitteessa www.yit.fi/energianerogurut  torstaina 27.1.2011.

Lisätietoja:
Timo Lehmus, liiketoimintaryhmän johtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 0400 409 181, timo.lehmus@yit.fi
Pekka Rantala, liiketoiminnan kehittämispäällikkö, Keksintösäätiö, puh. 020 737 3008, pekka.rantala@keksintosaatio.fi
Kai Sirén, professori, Aalto-yliopisto, puh. 040 574 1871, kai.siren@tkk.fi

YIT OYJ

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa. Henkilöstömäärä on lähes 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

LIITE: ENERGIANERO INNOVAATIOKILPAILU 2011

KILPAILUN JÄRJESTÄJÄ
Pääjärjestäjänä toimii YIT Oyj yhdessä Tekesin, Aalto-yliopiston ja Keksintösäätiön kanssa.

TAVOITE
Tuoda markkinoille ja yleiseen käyttöön uusia energiatehokkuutta parantavia ratkaisuja YIT:n toimialalta.

KENELLE
Kilpailu on avoin kaikille suomalaisille. Osallistumisohjeet ja ilmoittautuminen osoitteessa www.innovaatiokilpailu.fi.

KILPAILUAIKA
25.1-30.11.2011

KILPAILUSARJAT
Valmiit tuotteet -sarja, jonka palkintona on ostosopimus YIT:n kanssa.
Kehitysideat-sarja, jonka palkintona on rahapalkinto: paras idea 15 000 €, toiseksi paras 10 000 € ja kolmanneksi paras 5 000 €.

TUOMARISTO
Timo Lehmus, liiketoimintaryhmän johtaja, YIT Rakennus Oy: tuomariston puheenjohtaja
Virpi Mikkonen, teknologia-asiantuntija, Tekes
Kai Siren, professori, Aalto-yliopisto