Kopylovskoye AB förvärvar ytterligare en licens i Lena Goldfields, Ryssland som stödjer det långsiktiga målet att nå 5 MOz i mineraltillgångar

Kopylovskoye AB vann idag auktionen för en ny licens, Takhtikan fyndigheten, med liknande geologi som Kopylovsky-fyndigheten och Bannoye mineraliseringen (del av Vostochnaya), med god mineralpotential och med möjlighet att utnyttja samma produktionsanläggning som Kopylovskoye-fyndigheten vid produktionsstart.

Priset för auktionen fastställdes efter budgivning till 242.000 SEK (36,9 kUSD). Licensen skall utfärdas under bolaget Kopylovsky LLC, 100% dotterbolag till Kopylovskoye AB.

- Förvärvet av Takhtikan (Kopy extention), är del av vår långsiktiga strategi och bidrar till att nå bolagets mål på 5 Moz mineraltillgångar. Takhtikan (Kopy extention) är ett bra tillägg till Kopylovskoye licensen - den har samma geologiska struktur som Kopylovskoye-fyndigheten och tillsammans kan de utgöra ett kluster för att utnyttja samma produktionsanläggning och därmed reducera CAPEX kostnader. Takhtikan utgör en del av förlängningen på Kopylovskoye licensen . Vi förväntar oss att guldmineraliseringen från Kopylovskoye fyndigheten fortsätter in i Takhtikan fyndigheten och kommer därmed kunna supporta mineraltillgångarna för klustret Kopy (Vostochnaya, Pravovesenny, Takhtykan och Kopylovskoye). Därför är jag nöjd att vi vann auktionen, säger Mikhail Damrin, VD för Kopylovskoye.

Takhtikan omfattar 30 kvadratkilometer och är belägen på gränsen till Kopylovskoye fyndigheten. Licensen för bergguldsprospektering, och produktion är giltig i 25 år. Kopylovskoye måste påbörja prospektering senast våren 2012. Prospekteringskostnaderna är begränsade till att utforma en prospekteringsplan och få den godkänd under 2011. Detta beräknas uppgå till 171.000 SEK (25.000 USD). Aktiviteterna under 2011 kommer bland annat utgöras av granskning och sammanfattning av historisk information som ska skickas in till licenskommittén.

Takhtikan fyndigheten utgör ett bra komplement till Kopylovskoye fyndigheten genom att malmen från Takhtikan kan behandlas från samma processanläggning som Kopylovskoye fyndigheten i framtiden, vilket syftar till att minska kapitalkostnaderna. Synergier uppkommer genom att prospekteringsaktiviteter kommer att genomföras av det nuvarande prospektering teamet och befintlig utrustning kan användas.

Geologiskt är Takhtykan fyndigheten en del av den större Kopylovskoye mineraliseringen och strukturellt mycket likt Kopylovskoye-fyndigheten. Takhtykan fyndigheten har historiskt identifierade guldmineraliseringar som kommer att utgöra det första prospekteringsmålet. I bilden nedan visas mineraliseringszon 1 (malmkropp 1), dike T-340 (malmkropp 2) och dike T-348 (malmkropp 3) som kommer upp till ytan på Kopylovskoye-fyndigheten. Bolaget anser att den konceptuella malmkropp 4 (Ore Body 4), som har identifierats inom Kopylovskoye-fyndigheten sannolikt kommer upp till ytan på Takhtykan fyndigheten. Det finns därmed god potential för ytterligare ökning av mineraltillgångarna i området.

Resultat från RC borrning på Kopylovskoye fyndigheten konfirmerar mineraliseringen och delresultat från borrningen kommer meddelas inom kort.

Stockholm, 25 januari 2011

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mikhail Damrin, CEO,
Mobil: + 7 (916) 808 12 17

Anna Daun Wester, Vice President, Investor Relations,
Mobil: + 46 (70)9 73 71 31

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Kopylovskoye Pressrelease 2011-01-25 (Svenska).pdf
Kopylovskoye Pressrelease 2011-01-25 (English).pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetssida Kopylovskoye

Om Kopylovskoye
Kopylovskoye AB, listat vid NASDAQ OMX First North i Stockholm, är ett guldprospekterings- och produktionsbolag verksamt inom ett av de mest guldrika områdena i världen; Lena Goldfields, Bodaibo, Ryssland. Bolaget innehar sju prospekterings- och produktionslicenser. Målet är att utveckla ett guldprospekterings- och produktionsbolag med kapacitet att producera 200 000 oz guld per år med mineraltillgångar på 5 Moz guld.

Kopylovskoye rapporterar mineraltillgångar och malmreserver i ryska GKZ systemet och arbetar för närvarande med konvertering till internationell JORC-kod. Kopylovskoye AB rapporterar enligt International Financial Reporting Standards (IFRS).Kopylovskoye AB är listat på Nasdaq OMX First North i Stockholm under kortnamnet KOPY. Mangold Fondkommission AB är Certified Adviser och likviditetsgarant.

www.kopylovskoye.com info@kopylovskoye.com Engelbrektsgatan 9-11, 2tr, 114 32 STOCKHOLM, SWEDEN

kopylovskoye_press_110125_eng.pdf kopylovskoye_press_110125.pdf