Atria investoi Kauhajoen nautateurastamoon ja käynnistää yhteistyön Itä-Suomen nautateurastuksissa Saarioisten kanssa

Seinäjoki, Suomi, 2011-01-26 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Atria Oyj    Pörssitiedote  26.1.2011, klo 9.00

Atria investoi Kauhajoen nautateurastamon ja – leikkaamon rakentamiseen ja uudistamiseen noin 26 miljoonaa euroa. Kauhajoelle rakennetaan uutta tuotantotilaa ja olemassa olevia tuotantotiloja uudistetaan ja automatisoidaan viimeisintä tuotantotekniikkaa hyödyntäen. Lisäksi Atria Oyj ostaa Itikka osuuskunnalta Kauhajoen Teurastamokiinteistöt Oy:n osakkeet. Kauppahinta on noin 7 miljoonaa euroa.

Samalla käynnistetään tehostamisohjelma, jonka tavoitteena on parantaa naudanteurastuksen ja -leikkuun tehokkuutta sekä purkaa teurastuksen ylikapasiteettia. Kuopion tuotantolaitoksen naudanteurastus- ja leikkuutoiminnot siirretään Kauhajoen teurastamoon. Kauhajoelle rakennetaan uutta nykyaikaista teurastus- ja leikkuukapasiteettia, joka on valmis vuoden 2012 loppuun mennessä. Atrian nautateurastamot ovat tekniikaltaan vanhentumassa, ja tehokkuuden parantamiseksi tarvitaan merkittäviä investointeja laitteisiin ja tiloihin.

Tehostamisohjelmaan liittyvien vuosittaisten kustannussäästöjen arvioidaan olevan noin 6 miljoonaa euroa.

Atria on neuvotellut Saarioinen Oy:n kanssa yhteistyösopimuksen koskien Itä-Suomen alueella olevien nautojen teurastusta Saarioisten Jyväskylän teurastamolla.

Yt-neuvottelut Kuopion henkilöstön kanssa on saatettu päätökseen. Tehostamisohjelman läpivienti merkitsee noin 120 henkilötyövuoden vähentämistä vuoden 2012 loppuun mennessä. Yt-neuvotteluissa on sovittu henkilöstön kanssa Atrian tarjoamasta tukipaketista tehostamisohjelmassa työtä vaille jääville.  Kuopion nautateurastamon henkilöstölle tarjotaan mm. mahdollisuus uudelleen sijoittumiseen muissa Atrian toimipisteissä.

Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Matti Tikkakoski, p. 050 2582.

ATRIA OYJ
Matti Tikkakoski