LUNDIN PETROLEUM PÅBÖRJAR PROSPEKTERINGSBORRNING I PL338, OFFSHORE NORGE

Prospekteringsborrningen 16/1-15 i PL338 har påbörjats. Borrningen har som målsättning strukturen Tellus belägen alldeles norr om Lunofältet.

Den huvudsakliga målsättningen av borrningen är 16/1-15 är att testa sandstensreservoar från jura och tria ålder samt konglomerat i en separat förkastning norr om Lunofältet. Vi uppskattar att strukturen innehåller obekräftade prospekteringsbara resurser om 40 miljoner fat oljekvivalenter (MMboe), vilket skulle kunna innebära ytterligare volymer för utbyggnaden av Luno.

Planerat måldjup är cirka 2 500 meter under havsytan och borrrningen kommer att genomföras med den halvt nedsänkbara borriggen Bredford Dolphin och förväntas ta cirka 45 dagar.

Lundin Petroleum är operatör för PL338 och har en licensandel om 50 procent. Partners är Wintershall Norge ASA med en licensandel om 30 procent och RWE Dea Norge AS med en licensandel om 20 procent.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Ryssland, Sydostasien och Afrika. Bolaget är noterat vid NASDAQ OMX, Stockholm (ticker "LUPE"). Lundin Petroleum har 187 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) bevisade och sannolika reserver per 2011.01.01.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall
Koncernchef och VD