Northern Logistic Property ASA - Resultat för fjärde kvartalet och året 2010

Northern Logisitic Property rapporterar i dag resultatet för fjärde kvartalet och året 2010 med följande huvudpunkter:

Stärkt finansiell ställning under 2010

• Årets resultat efter skatt uppgår till 331 MNOK (-16)
  • Värdejustering fastigheter uppgår till 286 MNOK (-131)
  • Förvaltningsresultatet uppgår 114 MNOK (108)
  • Soliditeten vid periodens utgång ökade till 24,9 % (19,0)

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• Utnyttjat option om 2 års förlängning av lån på 3 553 MSEK från september 2011
  • Anställt Peter Strand som ny VD

Nybyggnadsprojekt påbörjat i januari 2011

• Byggnad på 10 000 m2 i Västerås

"Det har varit roligt att få börja på NLP. Bolaget har förbättrat sin finansiella ställning betydligt under 2010 och byggt upp en organisation för att driva bolaget effektivt. Denna utveckling tillsammans med att marknaden i Sverige ser allt bättre ut, gör att NLP är bra positionerat för att realisera nya utvecklings- och nybyggnadsprojekt" säger Peter Strand, nytillträdd VD i en kommentar.

I samband med att bolaget idag, offentliggör sin kvartalsrapport för kvartal 4 - 2010, torsdagen den 17 februari 2011 så kommer bolaget att ge en presentation på Felix Konferenscenter, Aker Brygge, Oslo kl. 08:30.

Från bolaget träffas CEO Peter Strand og CFO Merete Myhrstad.

Webcast: Presentationen kan följas direkte på www.nlpasa.com. Frågor kan sändas skriftligt till bolagets ledning under konferensen från internet/webcast. En inspelning av presentationen kommer att bli tillgänglig på www.nlpasa.com. Presentationen kommer att hållas på svenska och norska.

Delårsrapport och presentationsmaterial kommer vara tillgängligt via www.newsweb.no och på www.nlpasa.com.

För ytterligare information:

Peter Strand, CEO: +46 705 88 1661, email: peter.strand@nlpfastigheter.se

Merete Myhrstad, CFO: +47 95 23 88 99, email: mm@nlpasa.com

Northern Logistic Property (NLP) är ett nordiskt fastighetsbolag med renodlad inriktning på lager- och logistikfastigheter. Beståndet består idag av 20 fastigheter. Ur logistiskt hänseende mycket strategiskt belägna och med en sammanlagd uthyrningsbar yta om 704 000 kvadratmeter. NLP grundades i mars 2006 och är noterat på Oslobörsen sedan juni 2007 och är det enda börsnoterade fastighetsbolaget i Norden som är helt och hållet inriktat på att äga och förvalta logistikfastigheter. Av det totala fastighetsbeståndet finns 19 fastigheter i Sverige och 1 i Danmark. NLP erbjuder logistikanläggningar i anslutning till alla distributionstäta svenska trafikströmmar. Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Malmö är i fokus men också regionerna Norrköping, Linköping, Örebro och Västerås. Dessutom i Köpenhamn på danska sidan i ett område med väl utvecklad infrastruktur.

Resultat 4 kvartalet 2010
Presentation Q4 2010