Tieto käynnistää uuden pitkän aikavälin osakekannustinohjelman avainhenkilöstölle

Tieto Oyj           PÖRSSITIEDOTE          16.12.2011, klo 11.00

Tiedon hallitus on päättänyt käynnistää uuden osakekannustinohjelman (Performance Share Plan) vuosille 2012–2014.

Ohjelma on osa yhtiön avainhenkilöiden palkitsemis- ja kannustinjärjestelmää. Sen tavoitteena on yhtenäistää yhtiön johdon tavoitteet osakkeenomistajien tavoitteiden kanssa yhtiön arvon kasvattamiseksi. Tavoitteena on myös varmistaa avainhenkilöiden sitoutuminen tarjoamalla heille kilpailukykyinen, omistukseen perustuva palkitsemisjärjestelmä.

Ohjelman kesto on kolme vuotta. Ohjelma sisältää kolme vuoden pituista osakekohtaista tulosta (EPS) mittaavaa ansaintajaksoa sekä yhden rinnakkaisen suhteellista osakkeenomistajan kokonaisarvon kehitystä (Total Shareholder Return) mittaavan kolmen vuoden pituisen ansaintajakson. Ensimmäinen ansaintajakso alkaa 1.1.2012 ja viimeinen ansaintajakso päättyy 31.12.2014. Yksittäisiä ansaintajaksoja seuraa rajoitusjakso, jonka pituus on ylimmälle johdolle kaksi vuotta ja muille osanottajille yksi vuosi. Rajoitusjakson aikana osanottajat eivät voi luovuttaa ansaitsemiaan osakkeita.

Ohjelman puitteissa palkkiona osanottajille toimitettavien Tiedon osakkeiden arvioitu enimmäismäärä on 1,6 miljoonaa osaketta. Tämän lisäksi ohjelman perusteella toimitettavat osakepalkkiot oikeuttavat osinkoon tai osingon arvon hyvitykseen vuoden 2013 osingonmaksusta alkaen.

Hallitus arvioi, että ohjelman puitteissa palkkioina toimitettavat osakkeet koostuvat markkinoilta hankittavista yhtiön osakkeista. Tämän vuoksi ohjelman yhteydessä ei lasketa liikkeeseen uusia osakkeita eikä järjestelyllä ole osakkeenomistajien omistusta laimentavaa vaikutusta. Ehdotukset hallituksen valtuuttamisesta omien osakkeiden hankkimiseen ja niiden luovuttamiseen ohjelman mukaisesti tehdään osana hallituksen ehdotuksia vuoden 2012 varsinaiselle yhtiökokoukselle.

Hallitus vahvistaa aikaisemman suosituksensa, jonka mukaan johtoryhmän ja laajennetun johtoryhmän jäsenet omistaisivat vuotuisen peruspalkkansa verran yhtiön osakkeita. Johtoryhmän ja laajennetun johtoryhmän jäsenten odotetaan käyttävän puolet uudesta ohjelmasta saamistaan osakkeista (verojen jälkeen) omistussuosituksen täyttämiseen.

Hallitus nimittää ohjelman osanottajat myöhemmin.

Lisätietoja: Jyrki Ivars, Vice President, HR, Compensation & Benefits, jyrki.ivars(at)tieto.com

TIETO OYJ

NASDAQ OMX Stockholm
Keskeiset tiedotusvälineet