KONECRANES TOIMITTAA ETELÄ-KOREAAN TELAKKAPUKKINOSTURIN SUUNNITTELUN JA KOMPONENTTEJA

Konecranes sai tammikuussa 2012 telakkapukkinosturin suunnittelu- ja komponenttitilauksen Korean Hyundai Samho Heavy Industries Co. Ltd:ltä (HSHI). Konecranes toimii projektissa alihankkijana HSHI:lle, joka rakentaa nosturin Etelä-Koreassa ja lähettää sen lopullista kokoonpanoa varten sijoituskohteeseensa Brasiliassa.

Telakkapukkinosturia käytetään laivanrunkojen rakentamiseen ja taakkojen siirtoon OSX Brasil S.A:n telakalla São João da Barrassa, joka sijaitsee Rio de Janeiron osavaltion pohjoisosassa Brasiliassa. Nosturin jänneväli on 186 metriä ja nostokapasiteetti 1 600 tonnia, ja se on yksi Amerikan suurimmista nostureista. Nosturi mahdollistaa offshore-alusten suurien lohkojen ja moduulien kokoonpanon.

Uusi OSX Construcão Naval S.A. -telakka on OSX Brasil S.A.: n tytäryhtiö, ja siitä tulee Amerikan alueen suurin telakka- ja offshore -rakennusyritys. Hyndai Heavy Industries on mukana 10 prosentin osuudella ja tarjoaa uudelle yritykselle teknologista tukea.

HSHI on maailman viidenneksi suurin laivanrakentaja sekä telakkapukkinosturien ja muiden nostureiden valmistaja. HSHI:n ja Konecranes-konsernin yhteistyö on jatkunut jo vuosia. HSHI teki ensimmäisen teknologiapakettitilauksen Konecranes-konsernilta vuonna 1995, ja tämä on HSHI:n kahdestoista tilaus.

”Olemme iloisia siitä, että HSHI haluaa jatkaa pitkäikäistä yhteistyötä kanssamme. Sen tuloksena OSX saa uusimmalla teknologialla varustetun telakkapukkinosturin”, sanoo Jussi Rautiainen, General Manager, Shipyard Cranes. ”Brasilia on tulevina vuosina telakkanostureidemme tärkein markkina-alue. Jokainen uusi ja tyytyväinen asiakas alueella tukee erinomaisesti toimintaamme uusilla nosturimarkkinoilla ja edistää alueellisen kunnossapitoverkoston kehittämistä.”

Lisätietoja:
Lehdistö:
Jussi Rautiainen, General Manager, Shipyard cranes
Sähköposti: jussi.rautiainen@konecranes.com tai puhelin +358 20 427 2616

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja,
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puhelin +358 20 427 2050

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2011 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 896 miljoonaa euroa. Konsernilla on 11 700 työntekijää ja 609 toimipistettä 47 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin Pörssissä (osakkeen tunnus: KCR1V).