StjärnaFyrkant AB delårsrapport jan - mars 2012

Positiv resultatutveckling under kvartalet

StjärnaFyrkants fokusering på sammansatta affärer med värdeadderande tjänster som ger högre marginaler och bort från stora renodlade hårdvaruaffärer med låg marginal har gett effekt under kvartalet. Försäljningsintäkterna är lägre men tack vare bättre bruttomarginal och lägre kostnader är periodens resultat bättre än motsvarande kvartal föregående år.

Perioden 1 januari – 31 mars 2012
• Intäkterna för första kvartalet uppgick till 44,9 MSEK (59,0)
• Bruttomarginalen ökade till 36,7% (30,6%) och bruttovinsten uppgick till 16,5 MSEK (18,0)
• EBITDA uppgick till 0,6 MSEK (0,4)
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -1,3 MSEK (-1,8)
• Resultat efter skatt uppgick till -1,2 MSEK (-1,8). Av resultatet utgör -1,8 MSEK (-2,2) avskrivningar och nedskrivningar, vilka inte påverkar bolagets likviditet
• Resultat per aktie för verksamheten före och efter utspädning januari – mars uppgick till SEK -0,00 (-0,00)

VD har ordet

Marknadsefterfrågan har varit god under perioden framförallt inom segmentet små och medelstora företag. Bland de större företagen har marknadsutvecklingen inneburit att de större volymaffärerna genomförs med mycket låga marginaler. StjärnaFyrkant fattade ifjol det strategiska beslutet att inte konkurrera om de allra största företagens stora affärer som oftast är renodlade hårdvaruaffärer, utan istället fokusera på mindre affärer där hårdvara och tjänster som service, support, säkerhet och administration kombineras. Denna typ av affär har generellt bättre bruttomarginaler. Denna strategi har gett effekt under kvartalet. Som en konsekvens minskade intäkterna till 44,9 MSEK att jämföra med 59 MSEK första kvartalet föregående år. Men samtidigt, tack vare en högre bruttomarginal (36,7% jämfört med 30,6%), är bruttovinsten nästan i nivå med föregående års motsvarande kvartal.

Min bedömning är att marginalpressen på större volymaffärer kommer att fortsätta och att StjärnaFyrkants strategi kommer att uppvisa ett liknande mönster under året med något lägre intäkter som kompenseras av högre bruttomarginaler.

Tack vare det genomförda integrationsarbetet och effektiviseringar är bolagets kostnadsbild lägre än tidigare år. Rörelseresultatet före nedskrivningar och avskrivningar (EBITDA) uppgick till 0,6 MSEK (0,4).

Under året kommer bolaget att ha ett fortsatt fokus på marknadsbearbetning samtidigt som kostnads- och effektiviseringsarbete bedrivs med syfte att klara av en tillväxt med oförändrad personalstyrka och lägre kostnader. Marknadsefterfrågan bedöms vara fortsatt god under året.

Jonas Arnström, VD StjärnaFyrkant AB

Jonas Arnström, Verkställande direktör Tel: +46 70 190 10 28