NeuroSearch A/S – Delårsrapport for 1. kvartal 2012 og opdatering på selskabets aktiviteter

Selskabsmeddelelse
25.04.2012

Opdatering på selskabets aktiviteter
Som offentliggjort i selskabsmeddelelse nr. 9-12 fra den 10. april 2012, søger NeuroSearch en partner til de globale markedsføringsrettigheder til Huntexil®, for derved at tilvejebringe kapital til gennemførelse af Prime-HD studiet med Huntexil® og den videre udvikling af dette aktiv.

Ved indgåelse af partnerskab om de globale rettigheder til Huntexil® vil NeuroSearch være åben over for at drøfte forskellige udviklingsscenarier, forretningsmodeller og strategiske alternativer.

NeuroSearch søger sideløbende tilslutning blandt eksisterende og potentielle nye investorer til deres deltagelse i en mulig kapitalrejsning. Dette vil gøre det muligt for NeuroSearch at beholde alle rettigheder til Huntexil®.

Bestyrelsen forventer at kunne konkludere på selskabets søgen efter en partner eller investorer på kort sigt og vil løbende vurdere, hvorvidt selskabets aktiviteter kan fortsætte under hensyntagen til alle selskabets finansielle interessenter.

Delårsrapport 1. kvartal 2012
Det regnskabsmæssige resultat af primær drift af fortsættende aktiviteter blev et underskud på 22 mio.kr. (underskud på 37 mio.kr. i samme periode 2011). Det regnskabsmæssige resultat af fortsættende aktiviteter efter skat blev et underskud på 27 mio.kr. (underskud på 47 mio.kr. i samme periode 2011).

Selskabets likvide midler inklusive værdipapirer udgjorde 144 mio.kr. pr. 31. marts 2012 (412 mio.kr. pr. 31. marts 2011). Værdipapirer består primært af højlikvide obligationer med kort løbetid. Derudover har NeuroSearch fremtidige betingede betalinger fra samarbejdspartneren Janssen på 31 mio.kr. og 9 mio.kr. stående i depot fra salget af Sophion Bioscience A/S.

Vigtige begivenheder i 1. kvartal 2012 og frem til i dag

• I det forgange kvartal modtog NeuroSearch de foreløbige resultater fra dosiseskaleringsstudiet (MAD), hvor raske frivillige blev doseret med stigende doser af Huntexil®. Fra disse foreløbige resultater kan det konstateres at Huntexil® er både sikker og veltolereret i de doser der er planlagt til Prime-HD studiet. Evalueringen af data fra MAD-studiet pågår stadig, og de endelige resultater forventes at være klar i løbet af 2. kvartal 2012
  • På selskabets ekstraordinære generalforsamling 20. februar 2012 blev det besluttet at nedsætte aktiekapitalen fra 491.078.940 kr. til 24.553.947 kr. ved henlæggelse til en særlig reserve samt ændring af den pålydende værdi af selskabets aktier fra 1 kr. til 0,05 kr. Noteringsstørrelsen af selskabets aktier på NASDAQ OMX Copenhagen A/S ændredes som følge heraf fra 20 kr. til 1 kr.
  • Den 10. april 2012 meddelte NeuroSearch, at selskabet nu søger en partner til de globale rettigheder til Huntexil®, og understregede i den forbindelse nødvendigheden af at intensivere selskabets søgen efter partnere eller investorer og på kort sigt at nå frem til en konklusion vedrørende den fortsatte finansiering med henblik på at fortsætte udviklingen af Huntexil® og driften af NeuroSearch. Der henvises til selskabsmeddelelse nr. 9-12 for yderligere information.

Finansielle forventninger til 2012

NeuroSearch fastholder sine finansielle forventninger til regnskabsåret 2012 som meldt ud ved årsregnskabets offentliggørelse og forventer således et driftsmæssigt underskud på de fortsættende aktiviteter på ca. 75 mio.kr. eksklusive eventuelle omkostninger relateret til fase III-programmet for Huntexil®. Omkostningerne relaterer sig hovedsageligt til den fortsættende organisation, faste omkostninger og fortsættelsen af Open-HART og compassionate use-programmet. Prime-HD vil ikke blive igangsat, førend der er sikret tilstrækkelig finansiering til at studiet kan gennemføres.

Der forventes ikke yderligere omkostninger i relation til de ophørende aktiviteter i 2012 end dem der allerede er indregnet som hensatte forpligtelse, og selskabet forventer stadigvæk at likviditetseffekten vil være omkring 70 mio.kr.

Patrik Dahlen
Adm. direktør

Kontaktpersoner:
Patrik Dahlen, adm. direktør, telefon: 4460 8214 eller 2629 7296
René Schneider, EVP & CFO, telefon: 4460 8700 eller 2911 2097

Telekonference
I dag kl. 9.30 afholder NeuroSearch en telekonference, hvor kvartalsrapporten vil blive gennemgået. Adm. direktør Patrik Dahlen og EVP & CFO René Schneider vil deltage i telekonferencen.

Telekonferencen vil blive afholdt på engelsk og med adgang via følgende telefonnumre:

Danmark: +45 3271 4767
UK: +44 207 509 5139
USA: +1 718 354 1226

Adgang til at lytte til telekonferencen kan også opnås på selskabets hjemmeside, hvor den tilhørende præsentation samtidig vises. Præsentationen vil også være tilgængelig på selskabets hjemmeside efterfølgende.

Om NeuroSearch
NeuroSearch er et europæisk-baseret biofarmaceutisk selskab med speciale inden for sygdomme i centralnervesystemet. NeuroSearch er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen A/S. Selskabets produktportefølje omfatter Huntexil® til behandling af de motoriske symptomer hos patienter med Huntingtons sygdom samt ordopidine og seridopidine, der begge har fuldført fase I-udviklingen. Huntexil® er p.t. i fase III-udvikling. Det overordnede mål for NeuroSearch er at skabe et profitabelt specialfarmaselskab, der bygger på den platform, som selskabet vil opnå fra en succesfuld udvikling og markedsføring af Huntexil®. NeuroSearch har også en portefølje af værdier til udlicensering eller frasalg.

Regnskabsberetning

Likviditet og kapitalberedskab
Pr. 31. marts 2012 var de likvide midler inklusive værdipapirer 144 mio.kr. (412 mio.kr. på samme tidspunkt i 2011). Værdipapirer består primært af højlikvide obligationer med kort løbetid. Derudover har NeuroSearch garanterede fremtidige betingede betalinger fra samarbejdspartner Janssen på 31 mio.kr. og betinget provenu fra salget af Sophion Bioscience A/S på 9 mio.kr.

Kvartalsrapporten er aflagt under forudsætning af fortsat drift. Selskabets kapital vurderes at være tilstrækkelig til finansiering af det nuværende aktivitetsniveau og kontrolleret afvikling af de ophørende aktiviteter.

Selskabets finansiering af igangsættelse af yderligere fase III-studier med Huntexil® er betinget af tilførsel af ny kapital. Som meddelt den 10. april 2012 fortsætter ledelsen med at søge efter en partner til globale rettigheder. Ved indgåelse af et sådant samarbejde er NeuroSearch åben over for at drøfte forskellige udviklingsscenarier, forretningsmodeller og strategiske alternativer.

Herudover er NeuroSearch i tæt dialog med eksisterende aktionærer såvel som med potentielle nye investorer om deres deltagelse i en mulig kapitalrejsning, som gør det muligt for NeuroSearch at beholde alle rettigheder til Huntexil®, indtil resultaterne fra Prime-HD foreligger.

Resultatopgørelse

Omsætning
Der har ingen omsætning været i perioden, ej heller i samme periode 2011.

Omkostninger
De samlede omkostninger udgjorde 22 mio.kr. (37 mio.kr. i samme periode 2011), og heraf udgjorde udviklingsomkostningerne 19 mio.kr. (31 mio.kr. i samme periode 2011). Udviklingsomkostningerne var primært relateret til udviklingsprogrammet for Huntexil®.

Finansielle poster, netto
Finansielle poster udgjorde en nettoudgift på 5 mio.kr. (nettoudgift på 11 mio.kr. i samme periode 2011).

Koncernens andele af resultaterne i de associerede selskaber – NsGene A/S og Atonomics A/S – er indregnet i resultatopgørelsen med en samlet udgift på 1 mio.kr. (underskud på 3 mio.kr. i samme periode 2011).

Med udgangen af 1. kvartal 2012 beløb øvrige finansielle poster sig til et underskud på 4 mio.kr. (underskud på 8 mio.kr. i samme periode 2011).

Periodens resultat for fortsættende aktiviteter
Periodens resultat af fortsættende aktiviteter udgjorde et underskud på 27 mio.kr. (underskud på 47 mio.kr. i samme periode 2011).

Ophørende aktiviteter
Omstruktureringen af selskabets aktiviteter, der blev annonceret i september 2011, forløber efter planen. Der forventes ikke yderligere omkostninger i relation til de ophørende aktiviteter i 2012 end budgetteret og allerede indregnet som hensat forpligtelse, og selskabet forventer stadigvæk at likviditetseffekten vil være omkring 70 mio.kr.

Balance
Ved udgangen af 1. kvartal 2012 var balancesummen 768 mio.kr. (1.320 mio.kr. i samme periode 2011).

Datter- og associerede virksomheder
Pr. 31. marts 2012 havde NeuroSearch ejerandele i følgende virksomheder: NeuroSearch Sweden AB (100%), NsExplorer A/S (100%), Poseidon Pharmaceuticals A/S (100%), NsGene A/S (26,8%) og Atonomics A/S (18,9%).

Med undtagelse af NeuroSearch Sweden AB, der er beliggende i Sverige, er alle datter- og associerede selskaber beliggende i Danmark.

Organisation
NeuroSearch har hovedsæde i Ballerup. Antallet af medarbejdere er 121 pr. 31. marts 2012 og forventes nedbragt til omkring 35 medarbejdere, når omstruktureringen er fuldt og endeligt gennemført i midten af 2013.

Finansielle forventninger til 2012
NeuroSearch fastholder resultatforventningerne til helåret 2012, som blev meldt ud i forbindelse med offentliggørelsen af selskabet årsrapport for 2011. Der forventes ikke yderligere omkostninger i forbindelse med ophørende aktiviteter i 2012.

Facade