Betting Promotion: DELÅRSRAPPORT Q2 2012

• 1,50% Bookmaker Marginal för Q2 2012
  • Stabila resultat från Trading för Q2 2012

April - juni 2012

• Spelomsättning: 170 589 TEUR (159 793)
  • Nettoomsättning efter kommissionsavgifter: 842 TEUR (826)
  • Bruttomarginal:  0,49% (0,52)
  • Rörelseresultat: 3 TEUR (159)
  • Rörelsemarginal: 0% (19)
  • Nettoresultat: 15 TEUR (93)
  • Resultat per aktie: 0,0 EUR (0,1)

Januari - juni 2012

• Spelomsättning: 345 768 TEUR (388 804)
  • Nettoomsättning efter kommissionsavgifter: 1 121 TEUR (386)
  • Bruttomarginal:  0,32% (0,10) 1
  • Rörelseresultat: -574 TEUR (-1 051)
  • Rörelsemarginal: -51% (N/A) 2
  • Nettoresultat: -578 TEUR (-1 160)
  • Resultat per aktie: -0,06 EUR (-0,12)

(1) Nettoomsättning efter kommissionsavgifter som procent av spelomsättningen

(2) Rörelseresultat i procent av nettoomsättningen efter kommissionsavgifter

VD kommenterar

“Resultatet i det andra kvartalet från produkten Trading är tillfredsställande och i linje med vad som förväntas långsiktigt. Tillväxten i Bookmaker produkten är mycket glädjande och bekräftar att våra ansträngningar att marknadsföra denna produkt har gett resultat”, säger Betting Promotions VD Johan Moazed.

Verksamheten under perioden april - juni 2012

Nettoomsättningen efter kommissionsavgifter för det andra kvartalet uppgick till 842 TEUR (826). Spelomsättningen uppgick till 170 589 TEUR (159 793). Det innebär att det andra kvartalet visar en bruttomarginal på 0,49% (0,52).

Trading

Nettoomsättningen från Trading för det andra kvartalet uppgick till 738 TEUR (826). Spelomsättningen uppgick till 163 594 TEUR (159 793), motsvarande en ökning med 2% jämfört med samma period 2011. Det innebär att Trading i det andra kvartalet visar en bruttomarginal på 0,45% (0,52).

Trading består av handel i egen bok med små marginaler på framförallt spelbörser. Produkten Trading hade under kvartalet en marginal i linje med bolagets långsiktiga förväntningar. Bolaget arbetar kontinuerligt med att optimera och förbättra spelmodellerna för att uppnå högsta möjliga vinst. Produkten är basen i bolagets verksamhet och grunden till att kunna leverera en konkurrenskraftig produkt till bookmakers. Under senare delen av kvartalet har fotbolls-EM stått i fokus för bolagets omsättning. Denna typ av större spel evenemang bidrar inte nämnvärt till att öka omsättningen men har den positiva effekten att höja intresset för sports betting generellt.

Bookmaker

Nettoomsättningen från Bookmaker för det andra kvartalet uppgick till 105 TEUR (-). Spelomsättningen uppgick till 6 995 TEUR (-), motsvarande en ökning med 54% jämfört med det första kvartalet 2012. Det innebär att Bookmaker i det andra kvartalet visar en bruttomarginal på 1,50% (-).

Bookmaker är den del av verksamheten som sker B2B och där bolaget levererar odds till operatörer som i sin tur erbjuder dessa priser till slutkonsumenter. Produkten Bookmaker har under kvartalet åter visat en ökande omsättning och stabila marginaler. Bolaget arbetar kontinuerligt med att utveckla produkten och öka utbudet av spelhändelser. En tydlig trend i marknaden är att Live spelet fortsätter att öka varför bolaget arbetar intensivt med att utöka antalet sporter som erbjuds. Under det andra kvartalet bidrog sammanlagt 11 kunder med spelomsättning samtidigt som ytterligare ett antal operatörer har tecknat avtal och beräknas bidra med spelomsättning under nästkommande kvartal. Fotbolls-EM har bidragit till en kraftig ökning av spelomsättningen under perioden. Spelomsättning i Fotbolls-EM uppgick till TEUR 1 537 motsvarande 22% av kvartalets omsättning.

Verksamheten under perioden januari – juni 2012

Nettoomsättningen efter kommissionsavgifter för det första halvåret uppgick till 1 121 TEUR (386). Spelomsättningen uppgick till 345 768 TEUR (388 804). Det innebär att det första halvåret visar en bruttomarginal på 0,32% (0,10).

Trading

Nettoomsättningen från Trading för det första halvåret uppgick till 940 TEUR (386). Spelomsättningen uppgick till 334 240 TEUR (388 804), motsvarande en ökning med 14% jämfört med samma period 2011. Det innebär att Trading i det första halvåret visar en bruttomarginal på 0,28% (0,10).

Marginalen från produkten Trading har under perioden inte nått upp till den långsiktiga förväntan. Verksamheten är av sådan art att slutsatser om marginalen inte kan dras på en så kort period som 6 månader. Bolaget arbetar kontinuerligt med att optimera och förbättra spelmodellerna och bedömmer att produkten är långsiktigt hållbar.

Bookmaker

Nettoomsättningen från Bookmaker för det första halvåret uppgick till 181 TEUR (-). Spelomsättningen uppgick till 11 529 TEUR (-), motsvarande en ökning med 90% jämfört med det andra halvåret 2011. Det innebär att Bookmaker i det första halvåret visar en bruttomarginal på 1,57% (-).

Bookmaker produkten fortsätter att visa god tillväxt. Det arbete som har lagts ned på att marknadsföra produkten har gett goda resultat. Marginalen som har uppnåtts är i linje med vad som förväntas långsiktigt. Anskaffningen av kunder sker dels via avtal med mjukvaruleverantörer och dels genom direktkontakt med olika operatörer. I dagsläget är flera mjukvaruleverantörer i färd med att integrera produkten. Dessa mjukvaruleverantörer arbetar samtidigt kontinuerligt med att förbättra sina produkter och en viktig del av detta är utvecklingen av mobila lösningar. Bolaget ser en stor efterfrågan för oddssättning och riskhanteringstjänster i marknaden och tillsammans med den tekniska utvecklingen finns det goda möjligheter att kunna hålla en god tillväxt i denna produkt.

PRODUKTFÖRDELNING Q2

Total 1 416 -1 184

Väsentliga händelser under perioden

Årstämma

Betting Promotion höll årsstämma 24 Maj 2012. Bland besluten som tidigare kommunicerats fanns:

Styrelse

Stämman omvalde Jonas Ornstein som styrelseledamot samt nyvalde Niklas Braathen, Greg Dingizian och Peter Åström som styrelseledamöter. Greg Dingizian nyvaldes till styrelseordförande.

Antal styrelseledamöter och arvoden

Stämman beslutade att styrelsen skall bestå av fyra styrelseledamöter och att arvode till icke anställda bolagsstämmovalda styrelseledamöter och icke anställda ledamöter i styrelsens olika utskott, skall utgå enligt följande:

• SEK 100 000 till styrelsens ordförande;
  • SEK 50 000 vardera till övriga styrelseledamöter;
  • SEK 50 000 till ordförande i revisionsutskottet;
  • SEK 25 000 vardera till övriga ledamöter i revisionsutskottet.

Stämman beslutade dessutom att revisorsarvode skall utgå enligt godkänd räkning och att inget arvode skall utgå till valberedningens ledamöter.

Ändring av bolagsordning med anledning av byte av redovisningsvaluta till euro

Vid årsstämma i bolaget den 24 maj 2011 beslutades att bolaget skall ha euro som redovisningsvaluta, varvid det beslutades om tillägg av denna innebörd i bolagsordningen. Sedan den sålunda ändrade bolagsordningen registrerats av Bolagsverket och Bolagsverket räknat om det registrerade aktiekapitalet till euro, beslutade stämman om nödvändiga följdändringar av bolagsordningens föreskrifter om minimikapitalet och maximikapitalet i § 4 i enlighet med följande:

Tidigare skrivelse:

Aktiekapitalet skall utgöra lägst 15 000 000 kronor och högst 60 000 000 kronor.

Beslutad ny skrivelse:

Aktiekapitalet skall utgöra lägst 1 683 124 euro och högst 6 732 496 euro.

Uppdatering avseende vald styrelse

Vid årsstämma i Betting Promotion Sweden AB (publ) den 24 maj 2012 valdes Jonas Ornstein, Niklas Braathen, Greg Dingizian (ordförande) och Peter Åström som styrelseledamöter. Det konstaterades i efterhand att Peter Åström inte kunde registreras som styrelseledamot i Betting Promotion på grund av begränsningar i tidigare åtagande mot annan part. Därmed består styrelsen i Betting Promotion Sweden AB (publ) av Jonas Ornstein, Niklas Braathen och Greg Dingizian (ordförande).

Key Quest

Per den 31 mars 2012 var bolagets fordran på Key Quest Ltd 113 TEUR. Under maj 2012 slöts en överenskommelse med Key Quest om en ny betalningsplan av resterande skuld. Key Quest Ltd ska betala 0,2 MSEK årligen med första betalning under 2012 och sista betalning 31 december 2016.

VD

Betting Promotions VD Johan Moazed lämnade in sin avskedsansökan till Styrelsen 2012-04-04. Moazed har accepterat att stanna kvar till slutet av året då både styrelsen och Moazed är överens om att detta är den bästa lösningen för bolaget.

Utsikter för 2012

Betting Promotion har som policy att inte lämna resultatprognoser.

Eget kapital

Koncernens egna kapital per den 30 juni 2012 uppgick till 7 849 TEUR (8 326), vilket motsvarar 0,82 EUR (0,87) per aktie.

Kassa och Kassaflöden

Likvida medel uppgick vid utgången av räkenskapsåret till 4 823 TEUR (5 737). Periodens kassaflöde uppgick till -747 TEUR (-1 709). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -684 TEUR (-1 084). Likvida medel som innehas hos licenserade kunder uppgick till 4 577 TEUR (4 079).

Moderföretaget

Betting Promotion Sweden AB verkar som holdingföretag och tillhandahåller företagsledningstjänster åt resten av koncernen. De huvudsakliga intäkterna i Betting Promotion Sweden AB utgörs av utdelningar från helägda dotterföretag.  Betting Promotion Sweden AB erhåller också en s.k. Management Fee från helägda dotterföretag.  Intäkter i form av Management Fees uppgick för perioden till 240 TEUR (258).

Transaktioner med närstående bolag

Moderbolag 30 Jun 31 Dec
  2012 2011
Kortfristiga fordringar
Betting Promotion Teknik Malmö AB 655 126
Betting Promotion Holdings Ltd 56 391

Koncern

Koncernen har, utöver ordinarie ersättningar till ledande befattningshavare, inte haft några väsentliga transaktioner med närstående parter under perioden och någon fordran eller skuld mot närstående parter finns ej vid utgången av perioden.

Redovisningsprinciper

Betting Promotion upprättar sin koncernredovisning enligt International Financial Reporting Standards (IFRS). Delårsrapporten har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering. Koncernen tillämpar samma redovisningsprinciper och värderingsmetoder som i den senaste publicerade årsredovisningen 2011. De nya och/eller ändrade standarder som utkommit med ikraftträdandetidpunkt 1 januari 2012 eller senare har inte haft någon effekt vid upprättande av de finansiella rapporterna per 30 juni 2012.

Moderbolaget upprättar sin redovisning enligt RFR 2 ”Redovisning för juridiska personer” samt årsredovisningslagen och tillämpar samma redovisningsprinciper och värderingsmetoder som i den senaste publicerade årsredovisningen (2011).

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer

Inget väsentligt har förändrats av de risker och osäkerheter Betting Promotion är utsatt för sedan utgivande av föregående rapport och årsredovisning.

Betting Promotion bedriver spelverksamhet. Företagets resultat påverkas därmed av utfall i enskilda spelhändelser. Kärnan i Betting Promotions teknologi är hur denna risk hanteras. Kortsiktigt kan bruttomarginalen variera utan att företagets långsiktiga utveckling påverkas. För en beskrivning av övriga risker och osäkerheter hänvisas till årsredovisningen för 2011.

Ekonomisk information 2012:

Delårsrapport Q3 12 nov 2012

Bokslutskommuniké 24 feb 2013

Styrelsens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rätt­visande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och koncernen står inför.

Stockholm den 25 juli 2012

Betting Promotion Sweden AB (publ)

Org. nr. 556466-8860

Greg Dingizian

Styrelseordförande

Johan Moazed

Jonas Ornstein

Styrelseledamot

Niclas Braathen

Styrelseledamot

Denna rapport har ej granskats av bolagets revisorer.

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

För ytterligare information kontakta:

Johan Moazed, VD i Betting Promotion Sweden AB.

Tel   +46 40 611 84 11

Q2___Report_2012___Swedish_b599c[1].pdf