Saga Fursin myyntikausi avautui huippuhinnoin

Saga Furs Oyj     Pörssitiedote     20.12.2012     klo 17.30

Saga Furs Oyj:n 1.9.2012 alkaneen tilikauden toinen ja myyntikauden 2012-2013 ensimmäinen huutokauppa avasi sesongin huippunoteerauksin. Huutokaupan kokonaismyynnin arvoksi muodostui 143 miljoonaa euroa (98 miljoonaa joulukuussa 2011). Myös ostajamäärä oli ennätysmäinen, lähes 600 asiakasta. Joulukuun huutokaupan tarjonta oli tavallista suurempi (miljoona minkinnahkaa ja yli 300.000 ketunnahkaa) tuottajien toimittaessa myyntiin normaalia enemmän nahkoja hyvän markkinatilanteen vallitessa.

Suurimmat hankinnat tehtiin Hongkong/Kiinaan, Venäjälle, Kreikkaan ja Italiaan. Kaikkien huutokaupassa myytyjen Saga®-minkinnahkojen keskihinta oli 89 euroa (urosnahat) ja 57 euroa (naarasnahat). Hintataso vahvistui noin kymmenen prosenttia edellisen myyntikauden korkeimmista noteerauksista. Kaikkien Saga®-ketunnahkojen keskihinta oli 179 euroa, ja myös niiden hintataso vahvistui reilut kymmenen prosenttia edellisen myyntikauden korkeimmista noteerauksista.

-Turkisala rikkoo ennätyksiä jo kolmatta vuotta, ja se kuuluu Suomessa harvoihin voimakkaasti kasvaviin ja investoiviin aloihin. Ala työllistää lähes 20.000 suomalaista, mikä vastaa yhden suuren risteilyaluksen tilausta vuosittain, Saga Furs Oyj:n toimitusjohtaja Pertti Fallenius sanoo.

-Turkisnahkojen kysynnän kasvua ruokkii länsimaisen muodin suosio ja Kiinan vaurastuminen. Kiinasta on tulossa kulutusyhteiskunta, jossa nuoret koulutetut ihmiset haluavat turkiksia.

Tänään myyntivuorossa oli 223.000 Saga®-siniketun- ja pieni valikoima Saga®-Blue Shadow –ketunnahkaa. Suomalaisen kettutuotannon kivijalan, siniketun, keskihinta oli 181 euroa, jossa nousua oli 10-15 prosenttia syyskuun huutokaupasta.

Saga Furs Oyj:n seuraava huutokauppa, joka on kauden suurin, järjestetään 13.-18. maaliskuuta 2013.

Lisätietoja: Viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. 050 5120 322