Saga Furs’ försäljningssäsong inleddes med toppriser

Saga Furs Oyj     Börsmeddelande     20.12.2012     Kl. 17.30

Saga Furs Oyj:s andra auktion för räkenskapsperioden som inleddes den 1.9.2012 och den första för försäljningssäsongen 2012-2013 inledde säsongen med toppriser. Värdet på den totala auktionsförsäljningen var 143 miljoner euro (98 miljoner i december 2011). Även antalet köpare var rekordstort, nästan 600 kunder. Utbuden vid decemberauktionen var större än normalt (en miljon minkskinn och över 300.000 rävskinn) eftersom farmarna som en följd av den goda marknadssituationen hade skickat in fler skinn är normalt till försäljning.

De största inköpen gjordes till Hongkong/Kina, Ryssland, Grekland och Italien. Medelpriset på alla sålda Saga®- minkskinn var 89 euro (hanskinn) och 57 euro (honskinn). Prisnivån steg med ca tio procent jämfört med de högsta noteringarna under föregående försäljningssäsong. Medelpriset på samtliga Saga®- rävskinn var 179 euro, och även rävskinnens prisnivå steg med drygt tio procent jämfört med de högsta noteringarna under föregående försäljningssäsong.

-Pälsbranschen slår rekord för tredje året i rad, och är en av de få branscherna i Finland som växer kraftigt och investerar. Näringen sysselsätter nästan 20.000 finländare, vilket motsvarar beställningen av ett stort kryssningsfartyg per år, säger Saga Furs Oyj:s verkställande direktör Pertti Fallenius.

-Efterfrågan på pälsskinn ökar tack vare deras popularitet inom det västerländska modet och det ökande välståndet i Kina. Kina håller på att bli ett konsumtionssamhälle där unga välutbildade människor vill ha pälsar.

I dag såldes 223.000 Saga®- blåräv- och ett mindre parti Saga®- Blue Shadow- rävskinn. Den finska rävsproduktionens basprodukt, blårävens, medelpris var 181 euro, vilket innebär en prisökning på 10-15 procent jämfört med septemberauktionen.

Saga Furs Oyj:s nästa auktion, som är säsongens största, ordnas den 13-18 mars 2013.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322.