Innovation driver 15% organisk vækst – EBITA øges med 57%

København, 2013-08-14 08:03 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

• GN Store Nord leverede 15% organisk vækst i andet kvartal 2013, den stærkeste vækst i koncernen i mere end syv år. Begge forretninger leverede betydelige forbedringer i EBITA, og ekskl. enkeltstående poster, endte koncernens EBITA på DKK 291 millioner – en stigning på 57% sammenlignet med andet kvartal 2012
  • GN ReSound accelererede den organiske vækst til 13% drevet af den ledende teknologiske position inden for både Hearing Instruments og GN Otometrics. EBITA-marginen, ekskl. SMART-omstruktureringsomkostninger, blev løftet til 19,2% og førte til en forbedring af EBITA på 84% fra DKK 109 millioner i andet kvartal 2012 til DKK 201 millioner  i andet kvartal 2013
  • SMART-programmet i GN ReSound er godt på vej til at bringe EBITA-marginen for GN ReSound til “omkring 20%” for året. De sidste omstruktureringsomkostninger er blevet bogført i andet kvartal, og der vil ikke blive bogført omstruktureringsomkostninger i anden halvdel af 2013
  • GN Netcom leverede stærk organisk vækst på 20% drevet af attraktiv vækst indenfor Unified Communications (UC) headsets og Mobile-divisionen
  • GN Netcom genererede EBITA på DKK 111 millioner svarende til en forbedring på 28% fra DKK 87 millioner i andet kvartal 2012. EBITA-marginen blev forbedret med to procentpoint til 17,2%
  • EBITA i Øvrige i GN Store Nord inkluderer en tilbageførsel på DKK 51 millioner af en nedskrivning på et langfristet aktiv foretaget i 2011. Tilbageførslen er påkrævet i henhold til IFRS regnskabsstandarder. Forventningerne til EBITA for Øvrige er ændret fra DKK (35) - (45) millioner til DKK (30) - (35) millioner
  • Den 29. juli 2013 øgede GN ReSound sine forventninger til 2013 baseret på den stærke fremdrift i væksten drevet af GN ReSounds innovation og teknologiske lederskab. Forventningerne til den organiske vækst blev opgraderet fra tidligere “4 - 6%” til “mere end 7%”. Forventningerne til EBITA blev øget fra tidligere “DKK 775 - 825 millioner” til “mere end DKK 825 millioner”, svarende til “omkring 20% EBITA-margin”. GN Netcom bekræfter sine forventninger til 2013 som kommunikeret i Årsrapporten 2012
  • Baseret på den fortsatte vækst i omsætning og indtjening, samt den annoncerede intention om at tage den nettorentebærende gæld til omkring én gange EBITDA ved udgangen af 2014, har bestyrelsen besluttet at igangsætte et nyt aktietilbagekøbsprogram på DKK 300 millioner, som starter i dag
  • I andet kvartal 2013 bogførte GN ReSound ikke-realiserede valutakurstab på balanceposter under Finansielle poster samt en regulering af markedsværdien på visse finansielle aktiver. Forventningerne til Finansielle poster inkl. Fortjeneste (tab) ved afhændelse er derfor ændret fra tidligere DKK (25) - (45) millioner til DKK (70) - (90) millioner

Citater fra direktionen

Lars Viksmoen, CEO i GN ReSound: “Det andet kvartal 2013 var stærkt på mange måder. ReSound Verso beviste sin styrke og unikke karakter og drev tocifret omsætningsvækst. SMART-omstruktureringsprogrammet havde en betydelig effekt på indtjeningen og gjorde en 84% forbedring af EBITA mulig. Vi er stærkt på sporet til at levere omkring 20% EBITA-margin for året.”

Mogens Elsberg, CEO i GN Netcom: “I andet kvartal leverede vi endnu et kvartal med organisk vækst på 20%. Organisationen har gjort et fremragende stykke arbejde med at drive omsætningsvækst og har etableret et solidt fundament til at drage fordel af den stærke langsigtede markedsvækst i Unified Communications segmentet.”

Telekonference

GN Store Nord holder en telekonference kl. 11.30 i dag. Besøg www.gn.com for adgang til telekonferencen. Præsentationen vil være tilgængelig på hjemmesiden ca. en time før telekonferencen starter.

For yderligere information kontakt venligst:

Michael Bjergby
Director – IR, Communications, CSR & Treasury