TAKOMA OYJ:N JA TAKOMA GEARS OY:N YRITYSSANEERAUSMENETTELY ON PÄÄTTYNYT JA SANEERAUSOHJELMA VAHVISTETTU

Tampere, 2014-09-30 16:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Takoma Oyj                Pörssitiedote  30.9.2014   klo 17.30

Takoma Oyj:n ja sen tytäryhtiön Takoma Gears Oy:n saneerausohjelmaehdotukset on tänään hyväksytty ja yrityssaneerausohjelma vahvistettu Pirkanmaan käräjäoikeudessa. Saneerausvelkojen takaisinmaksuaikataulua pidennettiin ja saneerausohjelmassa velkarakennetta kevennettiin. Saneerausohjelman vahvistaminen antaa nyt mahdollisuuden Takoma Gears Oy:n toiminnan kehittämiseen.

Saneerausohjelmassa Takoma Gears Oy:n saneerausvelkojen takaisinmaksuaikaa pidennettiin noin 0,5 vuodesta noin 6,5 vuoteen päättyen 31.3.2021. Takoma Oyj:n ohjelman pituus on noin 7,5 vuotta päättyen 30.6.2022 ja Takoma Oyj kirjaa noin 0,37 miljoonan euron kertaluontoisen positiivisen erän neljännen vuosineljänneksen tulokseen Takoma Oyj:n saneerausvelkojen leikkauksen johdosta. Takoma Gears Oy:n velkoja ei leikata lainkaan. Takoma Oyj:n suurin omistaja Panostaja Oyj on myös sitoutunut parantamaan Takoma-konsernin pääomarakennetta konvertoimalla 1,3 milj. euron saatavansa pääomalainaksi. Näiden erien jälkeen Takoma-konsernin oma pääoma, pääomalainat mukaan lukien, on noin 1,7 miljoonaa euroa ja vieras pääoma noin 11,1 miljoonaa euroa. Saneerausvelat ovat yhteensä 6,2 milj. euroa, josta korollisia on 2,6 milj. euroa ja korottomia 3,6 milj. euroa. Lyhytaikaiseen velkaan kirjataan saneerausveloista seuraavan 12 kuukauden aikana erääntyvät erät eli noin 0,9 milj. euroa. Konsernin lyhytaikaiseen vieraaseen pääomaan kuuluu lyhytaikaisten saneerausvelkojen lisäksi normaaliin käyttöpääomaan luettavia velkoja, käytetty factoring-limiitti sekä noin 1,0 milj. euroa velkoja konkurssiin asetettujen tytäryhtiöiden konkurssipesille.

Yrityssaneerausmenettelyn aikana Takoman kustannusrakenne on muutettu vastaamaan kysyntätilannetta. Samaan aikaan saadut tilaukset ja tilauskanta ovat kehittyneet myönteisesti. Takoma ei anna tulosohjeistusta.

Takoma konserni muodostuu NASDAQ OMX–listalla noteeratusta Takoma Oyj:stä ja sen 100 % omistamasta operatiivista liiketoimintaa harjoittavasta Takoma Gears Oy:stä.

Takoma Oyj

Ilkka Miettinen