NP3 Fastigheter hyr ut till Trafikverket i Gävle

NP3 Fastigheter AB (publ) ("NP3") har skrivit ett sexårigt hyresavtal med Trafikverket om 5 065 kvadratmeter i Gävle. Det årliga hyresvärdet uppgår till 6,8 miljoner kronor.

Fastigheten (Näringen 18:8) som Trafikverket kommer att hyra från och med den 1 september 2018 nyttjas i dag som logistikfastighet. NP3 kommer att investera cirka 65 miljoner kronor i om- och nybyggnationer för att omvandla den till kontor. För att kunna genomföra projektet krävs en detaljplaneändring av fastigheten vilket NP3 har ansökt om.

- Investeringen i fastigheten innebär en konvertering av en fastighet med lågt värde till en toppmodern kontorsbyggnad som betingar ett betydligt högre fastighetsvärde, säger Andreas Nelvig, vd NP3 Fastigheter.

- Med Trafikverkets etablering är vi med i utvecklingen av Gävle Strand som är Gävles mest spännande stadsdel. Omvandlingen av fastigheten ligger i linje med bolagets värdeskapande affärsmodell där förädling av befintligt bestånd är en viktig del, säger Tove Wahlén, affärsansvarig Gävle.

För ytterligare information kontakta:
Andreas Nelvig, Verkställande direktör
E-mail: andreas@np3fastigheter.se
Telefon: +46 70 31 31 798

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i norra Sverige. Per den 31 december 2016 uppgick fastighetsbeståndet till 787 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta fördelat på 197 fastigheter inom segmenten handel, industri, logistik, kontor och övrigt. Fastighetsbeståndet är indelat i sex affärsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå och Luleå. Fastighetsvärdet vid årets slut uppgick till nära 6,2 miljarder kronor. NP3-aktien är sedan december 2014 noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. NP3 grundades 2010 och har sitt säte i Sundsvall.

NP3 Fastigheter hyr ut till Trafikverket i Gävle  2017 04 06