NP3 Fastigheter fullbordar förvärv från den 31 mars 2017

NP3 Fastigheter AB (publ) ("NP3") offentliggjorde den 31 mars 2017 att bolaget förvärvat en fastighetsportfölj med ett underliggande fastighetsvärde om 310 miljoner kronor. Förvärvet var villkorat att säljaren Localis Riks AB:s årsstämma godkände affären vilket nu skett samt att NP3 erhållit slutgiltiga kreditbeslut vilket nu har givits.

Den fullbordade affären finansieras genom egen kassa, obligationslån och banklån och NP3 tillträder fastigheterna under det andra kvartalet 2017.

Förvärvet avser 14 fastigheter om sammanlagt 41 400 kvadratmeter. Fastigheterna har en uthyrningsgrad om 98 % och det årliga hyresvärdet uppgår till 26,5 miljoner kronor. Den genomsnittliga återstående löptiden på hyresavtalen i fastigheterna uppgår till 5,3 år. För mer information se pressmeddelande från den 31 mars 2017.

För ytterligare information kontakta:
Andreas Nelvig, Verkställande direktör, telefon 070 31 31 798, andreas@np3fastigheter.se

Denna information är sådan information som NP3 fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 april 2017 kl. 17:15 CET.

NP3 är ett kassaflödesorienterat fastighetsbolag med fokus på kommersiella förvaltningsfastigheter med hög direktavkastning i norra Sverige. Per den 31 december 2016 uppgick fastighetsbeståndet till 787 000 kvm uthyrningsbar yta fördelat på 197 fastigheter inom segmenten handel, industri/logistik, kontor och specialfastigheter. Fastighetsbeståndet är indelat i sex marknadsområden: Sundsvall, Gävle, Dalarna, Östersund, Umeå och Luleå. Fastighetsvärdet uppgår till nära 6,2 miljarder kronor. NP3-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. Läs mer på www.np3fastigheter.se

NP3 Fullbordar förvärv 2017 04 21