Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2017

Täby, 2017-04-27 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- STABIL UTVECKLING UNDER DET FÖRSTA KVARTALET

Under det första kvartalet uppvisade båda Stockwiks segment, markservice och fastighetsservice, en stabil utveckling med tillväxt. Generellt är efterfrågan god med viss styrka inom bygg- och anläggning. Säsongsmässigt är lönsamheten i genomsnitt lägre under det första kvartalet och så även i år.

Kvarvarande verksamhet:

PERIODEN 1 JANUARI - 31 MARS 2017

• Intäkterna för första kvartalet uppgick till 22,0 (11,3) MSEK
  • Bruttovinsten uppgick till 10,4 (5,8) MSEK och bruttomarginalen uppgick till 47,3 (51,3) procent
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 0,4 (-0,1) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -0,4 (-0,7) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -1,1 (-1,1) MSEK. Av resultatet utgjorde -0,8 (-0,6) MSEK avskrivningar, vilka inte påverkade koncernens likviditet
  • Resultat per aktie för verksamheten före och efter utspädning uppgick till -0,00 (-0,00) SEK

Avvecklad verksamhet:

I november 2016 togs beslut om att avveckla telekomverksamheten. Försäljningen av telekomverksamheten genomfördes den 24 november 2016. Försäljningen redovisas som avvecklad verksamhet vilket innebär att jämförelsesiffror avseende den avvecklade verksamheten har omklassificerats till ”Årets resultat från avvecklade verksamheter” i resultaträkningen.

• Intäkterna för perioden januari till och med mars 2016 uppgick i avvecklad verksamhet till 11,5 MSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden januari till och med mars 2016 uppgick till 0,0 MSEK
  • Resultat efter skatt för perioden januari till och med mars 2016 uppgick till -0,2 MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning för perioden januari till och med mars 2016 uppgick till -0,00 SEK

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Stockwik Förvaltning AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 april 2017 kl. 08:00 (CET).

För ytterligare information kontakta:

David Andreasson

VD, Stockwik Förvaltning AB (publ)

E-post: david.andreasson@stockwik.se

Om Stockwik

Stockwik önskar ge sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en portfölj av välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik ska vara en bra köpare av bolag och erbjuda en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik ska ta tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuda det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt människor, rätt värderingar, rätt bolag. Stockwik är noterat på Nasdaq OMX Stockholm Small Cap med koden STWK.

Stockwik_1Q17.pdf