Opskrivning af værdien af ejerandel i BI Holding A/S

Fondsbørsmeddelelse 8/2018

Bestyrelsen i BI Holding A/S (BankInvest-koncernen) har i dag besluttet at indføre en ny værdiansættelsesmodel, der betyder en markant opskrivning af værdien af aktierne i BI Holding A/S.

BankInvests hidtidige værdiansættelsesmodel har været lig med bogført indre værdi af egenkapital, dvs. Price/Book (P/B) multipel = 1.

Bestyrelsen har nu besluttet en model, hvor værdiansættelsen af det tilstrækkelige kapitalgrundlag på 200 mio. kr. forøges ved at gange med en multipel på 3,5. Denne multipel er fastlagt ud fra en model, hvor der netop skelnes mellem forretningsomfang fra ejere (pengeinstitutter som distribuerer BankInvest-produkter) og ikke-ejere (institutionelle kunder) og ud fra en vurdering af afkastkrav og fremtid vækst.

Ved denne multipel vil værdien af det tilstrækkelige kapitalgrundlag udgøre 700 mio. kr. og dermed opnås en fair markedsværdi på 810 mio. kr. (inkl. reserver efter foreslået udbytte).

For Djurslands Bank medfører de ovennævnte forhold, at der i 1. kvartal 2018 sker en opskrivning af værdien af Djurslands Banks ejerandel svarende til 17 mio. kr.

Opjustering af resultatforventning

Baseret på udviklingen i 1. kvartal 2018 – herunder negativ kursudvikling på bankens obligationsbeholdning - og som følge af opskrivningen af værdien af bankens ejerandel i BI Holding A/S, opjusterer Djurslands Banks forventningerne til årets resultat før skat med 10 mio. kr. til intervallet fra 70-85 mio. kr.

Djurslands Bank offentliggør regnskabet for 1. kvartal 2018 den 9. maj 2018.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne selskabsmeddelelse bedes rettet til bankdirektør Lars Møller Kristensen på tlf. 8630 3149.

Djurslands Bank

Lars Møller Kristensen