Korrektion - Opskrivning af værdien af Nordjyske Banks ejerandel af BI Holding A/S

Genudsendelse af selskabsmeddelelse - nu under kategorien Intern viden

Bestyrelsen i BI Holding A/S (BankInvest-koncernen) har i dag besluttet at indføre en ny værdiansættelsesmodel, der betyder en markant opskrivning af værdien af aktierne i BI Holding A/S.

BankInvests hidtidige værdiansættelsesmodel har været lig med bogført indre værdi af egenkapital, dvs. Price/Book (P/B) multipel = 1.

Værdiansættelsen af det tilstrækkelige kapitalgrundlag på 200 millioner kroner forøges i den nye model ved at gange med en multipel på 3,5. Denne multipel er fastlagt ud fra en model, hvor der netop skelnes mellem forretningsomfang fra ejere (pengeinstitutter som distribuerer BankInvest-produkter) og ikke-ejere (institutionelle kunder) og ud fra en vurdering af afkastkrav og fremtidig vækst.

Ved denne multipel vil værdien af det tilstrækkelig kapitalgrundlag udgøre 700 millioner kroner, hvorved der opnås en fair markedsværdi på 810 millioner kroner (inkl. reserver efter foreslået udbytte).

For Nordjyske Bank medfører de ovennævnte forhold, at der i 1. kvartal 2018 sker en opskrivning af værdien af bankens ejerandel svarende til 41 millioner kroner. I april 2018 sker der en omfordeling af ejerandele, hvorefter den samlede opskrivning udgør ca. 45 millioner kroner.

Opjustering af forventninger til 2018
Som følge af opskrivningen af værdien af Nordjyske Banks ejerandel i BI Holding A/S opjusterer banken forventningerne til årets basisindtjening med 45 millioner kroner til intervallet 385-435 millioner kroner. Resultat før skat opjusteres tilsvarende til intervallet 280-415 millioner kroner.

Nordjyske Bank offentliggør regnskabet for 1. kvartal 2018 den 3. maj 2018.

Yderligere oplysninger
Eventuelle spørgsmål til denne meddelelse kan ske til adm. direktør Claus Andersen på telefon 6161 4504.

Mads Hvolby
formand for bestyrelsen