Opjustering af forventninger til resultatet for 2018

Selskabsmeddelelse

Selskabsmeddelelse nr. 38/2018

Opjustering af forventninger til resultatet for 2018

Grundet en positiv udvikling i tilbageførsler af nedskrivninger i årets første ni måneder, opjusterer BankNordik sine forventninger til årets resultat for 2018 fra tidligere udmeldte 190-240 mio. kr. til 240-280 mio. kr.

Desuden forventes resultatet før nedskrivninger, engangsposter, kursreguleringer og skat for regnskabsåret 2018 at lande i den øvre ende af det tidligere udmeldte interval på 160-200 mio. kr. Der er dog en potentiel risiko for, at skadesforsikringsudgifter i årets sidste kvartal kan få en vis negativ indvirkning på det endelige udfald.

”Vi kan med tilfredshed meddele en positiv udvikling i indtægter, omkostninger og tilbageførsler af nedskrivninger i 3. kvartal 2018. Nettorenteindtægterne steg på trods af en vedvarende indsnævring af rentemarginalen, og vi formåede at holde omkostningerne nede. Årsagen til opjusteringen af forventingerne til nettoresultatet for 2018 skyldes dog hovedsagligt tilbageførelser af nedskrivninger, som i årets første ni måneder udgjorde 93 mio. kr.,” udtaler BankNordiks administrerende direktør, Árni Ellefsen.

Forventningerne er forbundet med usikkerhed og afhænger bl.a. af udviklingen i de økonomiske forhold, nedskrivninger på udlån samt kursreguleringer.

Yderligere oplysninger vil fremgå af BankNordiks delårsrapport for 3. kvartal 2018, der offentliggøres den 1. november 2018.

Foreløbig justeret resultatopgørelse

DKK mio.

9M 20189M 2017Q3 2018Q2 2018Q1 2018Q4 2017Q3 2017

Renteindtægter, netto2822929493949597
Gebyrindtægter, netto1301394343444735
Indtægter fra forsikringsaktiviteter3131136121213
Andre driftsindtægter3624101512811
Driftsindtægter*479486160157162162156
Driftsomkostninger*-342-351-111-116-115-111-114
Driftsresultat før nedskrivninger1371354942475242
Nedskrivninger på udlån, netto939392331514
Driftsresultat23014488657710346
Engangsposter82-17-61276-1-17
Resultat før kursreg. og skat311127817615410129
Kursreguleringer-2616-3-17-6-101
Resultat før skat28614379591489230
Resultat efter skat229112

* Eksklusiv engangsposter og kursreguleringer

Yderligere oplysninger:
Árni Ellefsen, adm. direktør, tlf. (+298) 230 348

BankNordik har bankaktiviteter i Danmark og Grønland og på Færøerne og forsikringsaktiviteter på Færøerne. Koncernen, som blev grundlagt for over 100 år siden på Færøerne, har samlede aktiver på 16,7 mia. kr. og 390 medarbejdere. Banken er underlagt Finanstilsynet og er børsnoteret på Nasdaq Copenhagen.