Hedera Group AB -Rapport tredje kvartalet 2018

Hedera Group AB (publ)

Kvartalsrapport 1 juli – 30 september 2018

• Nettoomsättningen uppgick under tredje kvartalet till 63,0 MSEK (39,3 MSEK) vilket är en ökning med 60,3%. För perioden januari-september uppgick omsättningen till 162,9 MSEK (118,2 MSEK) vilket är en ökning med 37,8%
  • Resultatet efter skatt för tredje kvartalet uppgick till 2,0 MSEK (0,9 MSEK) och för perioden januari-september uppgick resultatet efter skatt till 4,3 MSEK (2,1 MSEK).
  • Rörelseresultatet uppgick under tredje kvartalet till 2,9 MSEK (1,3 MSEK) och för perioden januari-september till 6,4 MSEK (3,3 MSEK).
  • Rörelsemarginalen uppgick under tredje kvartalet till 4,6% (3,3%) och för perioden januari – september till 3,9% (2,8%).
  • För perioden juli – september uppgår resultatet per aktie till SEK 0,35 (SEK 0,23). För perioden januari - september uppgick resultatet per aktie till SEK 0,74 (SEK 0,56).
  • Koncernens likvida medel uppgick vid periodens utgång till 2,5 MSEK. Koncernen har utnyttjat 9,4 MSEK av beviljad checkkredit på 20 MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till 3,2 MSEK för andra kvartalet vilket används till att amortera bankskulden.
  • Koncernens soliditet uppgår till 31% och moderbolagets till 49%.
  • Nettoskulden för banklån uppgår till 2,3 gånger årsrörelseresultatet och inklusive huvudägarens lån uppgår nettoskulden till 3,6 gånger årsrörelseresultatet.
  • Omsättningen proforma perioden januari – september uppgick till 180,2 MSEK med ett rörelseresultat på 7,7 MSEK.
  • Omsättningen på rullande tolv månader uppgår till 240,2 MSEK med nuvarande verksamhet. Rörelseresultatet per rullande tolv månader med nuvarande verksamhet uppgick till 14,0 MSEK. Förvärvade Medical Baehrentz & Haeger AB tillämpade annan redovisningsmetod vilket innebär att resultatet med samma redovisningsprincip som koncernen tillämpar skulle varit 1,3 MSEK lägre.

Utdrag ur VD Maria Nordins kommentar till tredje kvartalet;
” Årets tredje kvartal har varit händelserikt. Nettoomsättningen uppgick under tredje kvartalet till 63,0 MSEK (39,3 MSEK) vilket är en ökning med 60,3%. I augusti började Linda Uddén som vice vd samt Pål Jernhag som CFO samtidigt som ekonomiavdelningen utökades.
Innebär att vi har haft stor leverans samtidigt som integrationen mellan bolagen har tagit fart och vi sätter nu gemensamma processer och bygger Hedera-känslan. Samtidigt verkställer vi den nya kompetensindelningen inom Hedera för att bemanna ett bredare spektrum av vårdtjänster och nå ökade marginaler. Vi arbetar upp våra marginaler och ökar vår lönsamhet i en marknad som är kraftigt konkurrensutsatt.

I vår omvärld pågår en av de största förändringarna inom vårdbemanning någonsin, införandet av moms på uthyrningstjänster. Införandet sker från och med 1 juli 2019 och innebär att vårdgivarna får ökade kostnader. Hedera är väl rustade för de förändringar som kommer och ser en möjlighet till konkurrensfördel. Vi är snabbfotade och utvecklar tjänsteerbjudanden som väl kommer att möta den nya marknadens behov.

Vi verkar i en bransch med stora utmaningar men det underliggande behovet av vårdpersonal är stort och tillflödet av personal som ser oss som det enda alternativet som arbetsgivare är större för varje dag. Det gör att vi ser mycket positivt på framtiden. ”

För ytterligare frågor, kontakta:
Maria Nordin, VD, 0730-415820 eller mail: maria.nordin@hederagroup.se
Bertil Haglund, ordförande, 0707-222644 eller mail: bertil.haglund@hederagroup.se.

Bolagets Certified Advisor är Aqurat Fondkommission AB 08-684 058 00

Hedera Group AB (publ)
Hedera Group AB (publ) erbjuder bemanning och rekrytering inom nischade yrkeskategorier. Genom dotterbolagen Läkarresurs, Svensk Läkartjänst, All Vård Semaforen, Pridoc, Hedera Helse, Hedera Medical, Hedera Socionom, Hedera Ekonomi och AddUs Care erbjuds vårdbemanning av läkare och sjuksköterskor i hela Sverige. Hedera Socionom samt Hedera Ekonomi som erbjuder redovisnings- och ekonomitjänster till mindre och medelstora företag är under uppstart.
Hedera Group är listade på Nasdaq First North och för ytterligare information besök hemsidan www.hederagroup.se

Affärsidé
Hedera Group skall erbjuda rekrytering och bemanning inom nischade yrkeskategorier.

Vision
Visionen är att vara den ledande aktören inom personalförsörjning inom vården. Expansionen skall ske genom förvärv och organisk tillväxt.

Strategi
Hedera Group skall växa organiskt med minst 20 % per år och aktivt söka nya förvärv inom rekrytering och bemanning som kompletterar befintlig verksamhet.

Finansiella mål
Rörelsemarginalen skall uppgå till 8 % med en organisk tillväxt på 20 % årligen kombinerat med förvärv. Ambitionen är att genomföra en aktieutdelning på 50 % av resultatet efter skatt.

Tredje kvartalet

Omsättning och resultat
Omsättningen uppgick under tredje kvartalet till 63,0 MSEK vilket är en ökning med 60,3% från föregående år. Resultatet för tredje kvartalet uppgick till 2,0 MSEK.

För perioden juli – september uppgår resultatet per aktie före utspädning till SEK 0,35 (SEK 0,23). För perioden januari - september uppgick resultatet per aktie före utspädning till SEK 0,74 (SEK 0,56).

Omsättningsökningen på 60,3% under kvartalet är till stora delar hänförbar till de förvärv som gjordes i våras. Omsättningen i den ursprungliga verksamheten med läkarbemanning har legat stabil. Konkurrensen inom läkarbemanning har hårdnat med löneglidning som resultat men där har Hedera klarat att hålla marginalerna. Sjuksköterskebemanningen ökar både i marknaden men även inom Hederas bolag. Här är marginalerna fortsatt högre än inom läkarbemanning.

Investeringar
Koncernens investeringar i anläggningstillgångar under tredje kvartalet uppgick till 0,0 MSEK.

Likviditet
Tredje kvartalets kassaflöde uppgick till 1,9 MSEK och vid periodens utgång uppgick likvida medel till 2,5 MSEK. Kassaflödet från löpande verksamhet under perioden har uppgått till 3,3 MSEK. Koncernen har utnyttjat 9,4 MSEK av checkkrediten på 20,0 MSEK.

Moderbolagets verksamhet
Kostnaderna i moderbolaget avser kostnader för notering och management. Under perioden har det anställts personal i moderbolaget för att leda och integrera de olika verksamheterna.

Aktien

Hedera Groups aktie (HEGR) är noterad på Nasdaq First North från den 15 januari 2016. Aktiekapitalet uppgick per den 30 september 2018 till 9 304 778 kronor fördelade på 5 815 474 aktier till kvotvärde 1,60 kr. Kursen per den 30 september 2018 var SEK 13,90.

Aktiekapitalet
Det egna kapitalet i moderbolaget uppgick per den 30 juni 2018 till 47,9 MSEK varav aktiekapitalet utgör 9,3 MSEK.

Teckningsoptioner
Hedera Group har, via sitt dotterbolag Läkarresurs FA Rekryt, AB 150 000 utestående teckningsoptioner som berättigar till teckning av en aktie per teckningsoption för 20 kronor under perioden 1 juni 2019 till 31 december 2019. Av dessa har 107 000 optioner tecknats av personalen på marknadsmässiga villkor och 43 000 teckningsoptioner kvarstår.

I samband med den senaste emissionen emitterades 1 091 177 teckningsoptioner med teckningskurs 16 kronor under perioden 1 maj till 31 maj 2019.

VD-kommentar

Innebär att vi har haft stor leverans samtidigt som integrationen mellan bolagen har tagit fart och vi sätter nu gemensamma processer och bygger Hedera-känslan. Samtidigt verkställer vi den nya kompetensindelningen inom Hedera för att bemanna ett bredare spektrum av vårdtjänster och nå ökade marginaler. Nu täcker vi ett större område av specialiteteter inom vårdbemanning och når ett större antal kunder och konsulter. Vi arbetar upp våra marginaler och ökar vår lönsamhet i en marknad som är kraftigt konkurrensutsatt.

I vår omvärld pågår en av de största förändringarna inom vårdbemanning någonsin, införandet av moms på uthyrningstjänster. Införandet sker från och med 1 juli 2019 och innebär att vårdgivarna får ökade kostnader. Fördelen är att vi har denna vetskap med oss när vi sätter den nya organisationen och lägger strategin framåt. Hedera är väl rustade för de förändringar som kommer och ser en möjlighet till konkurrensfördel. Vi är snabbfotade och utvecklar tjänsteerbjudanden som väl kommer att möta den nya marknadens behov.

Utvärderingen av nyförvärv ställer större krav på komplement till vår befintliga verksamhet, kompetensmässigt och geografiskt. Vi arbetar aktivt på att nå en större diversifiering för att minska risken från omvärlden men även nå de segment som är lönsamma att utveckla. Under året har Hedera förvärvat AddUs Care och Hedera Helse som bemannar sjuksköterskor. Sjuksköterskebemanningen arbetar vi aktivt på att utveckla.

Incitamentet för att tillhandahålla personalförsörjning är i grunden att behovet av vårdkompetens är väldigt stort. Bristen på vårdpersonal i våra landsting och kommuner har aldrig varit så stor som nu. När det införs bemanningstopp får den ordinarie personalen arbeta mer än vad de är schemalagda för och pressen på dem blir för stor. Uppsägningarna inom Landsting och Kommuner är väldigt omfattande. Krisen inom vården är inte en chimär utan en realitet.
Inflödet av vårdpersonal som vill arbeta hos oss är stort. Att själv kunna styra sin tid och få ett fungerande arbetsliv är den största drivkraften för den personal som arbetar för oss. Alternativet är att kompetensen försvinner från vården då de inte accepterar de arbetsförhållanden som råder på många platser.

Socionombemanningen har nått sin mognad med stor konkurrens samtidigt som efterfrågan viker något. Strategin för Hedera Socionom är att delta i alla upphandlingar och teckna fler ramavtal.
Hedera Ekonomi har ett bra inflöde på nya kunder och är initialt inriktade på fåmansbolag. Kunderna är dels våra konsulter som driver eget bolag och dels externa kunder.

Maria Nordin, VD

Läs hela rapporten -Rapport tredje kvartalet 2018 för Hedera Group AB