KONECRANES ABP:S STYRELSE BESLUTADE ATT FORTSÄTTA PERSONALENS AKTIESPARPROGRAM

KONECRANES ABP  BÖRSMEDDELANDE 18.2.2019 kl. 9.00

KONECRANES ABP:S STYRELSE BESLUTADE ATT FORTSÄTTA PERSONALENS AKTIESPARPROGRAM

Konecranes Abp:s ordinarie bolagsstämma 2012 beslutade om införandet av personalens aktiesparprogram i Konecranes-koncernen.

På grund av det stora intresset som bolagets anställda har visat för aktiesparprogrammet har styrelsen beslutat att införa en ny sparperiod. Den nya sparperioden inleds 1.7.2019 och upphör 30.6.2020. Sparbeloppet per månad är högst 5 procent och minst 50 euro av respektive persons månatliga bruttolön. Deltagaren erhåller en vederlagsfri tilläggsaktie gentemot två förvärvade aktier. Tilläggsaktierna tilldelas förutsatt att deltagaren behåller de under sparperioden förvärvade aktierna ända till slutet av den angivna vänteperioden (15.2.2023) och att deltagarens anställningsförhållande inte har avslutats före vänteperiodens slut på grund av personrelaterade orsaker. Det sammanlagda sparbeloppet under sparperioden som inleds får inte överskrida 8,5 miljoner euro. Reglerna och villkoren för sparperioden 2019-2020 är oförändrade från tidigare sparperioder.

Deltagandet i programmet görs för ett år i taget. Aktierna förvärvas till marknadspris med deltagarens sparmedel kvartalsvis från och med oktober 2019, efter att Konecranes delårsrapport har publicerats. Dividender som utbetalas under sparperioden används automatiskt till förvärv av ytterligare aktier under följande förvärvsdag. Även dessa aktier medför rätt till tilläggsaktier.

Styrelsen föreslår för ordinarie bolagsstämman 28.3.2019 att styrelsen bemyndigas att besluta om en riktad vederlagsfri aktieemission som krävs för att genomföra aktiesparprogrammet.

KONECRANES ABP

Eero Tuulos
direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Eero Tuulos, direktör, investerarrelationer, tfn +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2018 uppgick koncernens omsättning till 3 156 MEUR. Koncernen har 16 100 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes aktien är noterad på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).

UTDELNING
Medierna